Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Corner

VHF (DSC)

Rekommendera Poster

Hejsan!! Jag skriver detta för jag undrar om det är någon vänlig själ därute som kan förklara hur man ansluter gps:en till VHF:en (Silva S10) så att funktionen DSC kan bli livräddande vid en krissituation? 

Det är nämligen så att jag nyss köpt båt och ska segla söderut om två månader så nu undrar jag helt enkelt vad som krävs vid installationen av VHF:en för att DSC ska bli användbart.

Hoppas jag inte varit alltför otydlig.

MVH/

Anton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det inte något i instruktions böckerna?

Jag har för mig att du även måste ha en (MMSI-kod) som du får ansöka från Stockholm radio. Jag har en sådan men har inte kopplat min VHF till GPSn.

Senast ändrad av Crona | 29 mars 2007 | 16:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man kan ju tycka att det borde stå i instruktionsboken. Men där står endast hur DSC principen fungerar och och på vilken kanal den sänder och  dylikt. Det står däremot inte hur man kopplar in den gentemot GPS:en vilket ju vad jag förstått är nödvändigt för att få funktionen att fungera? Exempelvis vad för GPS krävs vilka sladdar för koppling mellan dessa mm?

Så ingen som har någon hemsida som beskriver detta samt lite mer ingående hur DSC:en sänder mm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här hittar du i alla fall numer till suporten.

http://www.nexusmarine.se/marine/

Vad jag kan se i instruktionen på nätet så är det de 2 övre stiften i den fyrpoliga kontakten som ska kopplas till nmea utgången på GPS/Plottern

På sidan 36 i den engelska manualen har du en bild på kabeln du söker (bild 10) ska tydligen ingå när man köper radion.

Här kan du nog hitta en leverantör som kan ordna en åt dig!

http://www.nexusmarine.se/marine/dealers/swe.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har i dagarna precis installerat Silva S10 och kopplat ihop den med min GPS-plotter (Garmin 172C).

I min insturktionsbok till VHF:en stod det i alla fall hur man kopplar.

Jag ska försöka berätta

Silva S10.

Det finns en sladd med fyra mindre sladdar, 2 till extern speaker och 2 till GPS:en. De två till GPS:en är märkt typ GPS och GPS GND.

GPS ska kopplas till GPS:ens utsignalsport (i mitt fall: blå sladd på Garmain 172C).

GPS GND ska kopplas ihop med batteriets minuspol.

Så är gjorde jag i alla fall och det funkar. Man måste också ställa in i sin GPS så att den skickar ut signlar på porten.

Fråga: Kan VHF:en skicka signaler till GPS:en?

T.ex. om någon annan båt skickar DSC-nödsignal - och att posisitonen då automatiskt kommer upp på GPS:en ???

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är VHFen avsedd för att kopplas samman med GPS? det går inte med vilken VHF som helst, VHFén måste ha en speciell anslutningskontakt för GPSén.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kopplat min gamla AP navigator till min nya Silva VHF. VHFen har två kablar märkta GPS och GPS ground. GPS kopplas till NEMA ut och GPS ground kopplas till NEMA retur på GPSen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kopplat ihop min VHF M-Tech SX35 med min GPS/plotter Lowrance GM3600c och det fungerar utmärkt. Dock kom jag inte ihåg hur jag gjorde, men det finns ofta kopplingscheman att ladda ner hos leverantörerna av GPSerna eller VHFerna.

För att få VHFen att skicka koordinaterna till GPSen, t ex vid larm om sjönöd via DSC-funktionen i VHFen, bör nog både VHF och GPS stödja den funktionen (dvs kunna skicka information från VHF till GPS och att GPSen klara att ta emot och använda sig av den informationen). Mina prylar klarar tyvärr inte detta (såvitt jag vet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rättelse:

GPS GND bör kopplas tillbaka till GPS:en. Då får GPS:en information om t ex DSC-nödmeddelande från VHF:en. Om man som jag skrev innan, kopplar den till batteriets minuspol så får GPS:en inte den informationen. Dock funkar det ändå åt andra hållet, dvs VHF:en får fortfarnade information (position och tid) från GPS:en.

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att GPSen ska visa position för nödställd, måste väl rimligtvis både VHFen och GPSen stödja detta eller ska det fungera oavsett vilka modeller man har av dessa grunkor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt. Både VHF och GPS måste stödja detta. Vanligtvis använder de en standardkommunikation som kallas NMEA.

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker väl inte med att de stödjer NMEA (vilket i princip alla apparater gör), utan det krävs väl rimligen att den specifika funktionen måste vara inbyggd i bägge apparatern, eller har jag missat något? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NMEA är kommunikationssättet. Precis som du skriver så måste apparaterna även ha funktionen, men det har de flesta (alla?) relativt nya nuförtiden.

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så om jag har fattat saken rätt så ska jag koppla min GPS enligt följande? NMEA OUT till GPS minus och NMEA IN  till GPS plus

Det är en Silva S15 med en GPS128 (Garmin), och nej det finns inget kopplingsschema i någon av manualerna.

Senast ändrad av Ligthouse | 23 april 2007 | 15:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din inkoppling är inte korrekt.

I min 128a manual finns kopplingschema på sid 59

Så här har jag kopplat min 128a till S15

GARMIN--------------------SILVA

(Svart ground)-------------Black (GPS GND)

(Blå Data out) ---------Red (GPS )

Senast ändrad av Lasse-L | 23 april 2007 | 17:07

post-571-1394235024,4227_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då hänger jag med. M a o så borde jag kunna oxå ansluta NMEA In (brun) till GPS Gnd, istället för B -?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NMEA data in brun skall inte anslutas på GPSen, för VHFen har ingen utgång till den.

Senast ändrad av Lasse-L | 24 april 2007 | 07:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...