Trollbacken 0 Postad 29 Mars , 2007 Hej all intelligenta. Skulle behöva lite tips och kunskap om att installera sötvattensystem. Har en Mercruiser 5,0 med alpha gen2, och tänkte kyla hela systemet med växlare alltså även limpor och knän. När jag började demonteringen blev jag lite osäker på hur man cirkulerar vattnet i knäna resp. limporna. Genom limporna går ju vattnet in i framkant och ut genom knät, riktigt? Och iså fall följer det med avgaserna ut. I kittet fick man med en packning mellan knä och limpa som stänger den kylkanalen. Fråga 1 Var tar man returen ut från limpan? fråga 2 Hur cirkulerar man knät? Fråga 3 Har returvattnet på sjövattensidan någon kylande funktion för drevet resp avgaserna? Tacksam för synpunkter om någon förstod frågeställningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Mars , 2007 Jag tar den enklaste, fråga 3. Japp, ifall du inte har något vatten med ut i avgaserna så försvinner bla dina gummipackningar/slangar/muffar omgående. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 29 Mars , 2007 Nr 1 Ska finnas en plugg i bakkant på limporna där returvattnet ska tillbaka till växlaren Nr 2 Du kan inte ha färskvattenkylning av knäna därav din hela packning mellan knä och limpa. Returvattnet från växlarens sjövattensida ska ut genom knäna och kyla avgaserna. Nr 3 Avgaserna kyls av reurvattnet, inte drevet. Sedan så har du ett Alpa drev där impellern sitter i drevet, denna räcker inte till för att pumpa tillräckligt med vatten till värmeväxlaren. Du måste installera en sepparat pump och ta kylvattnet direkt genom en genomföring i botten. Impellern ska vara kvar i drevet man pluggar inloppet i skölden och tar bort slangen, detta för kylning av drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trollbacken 0 Postad 30 Mars , 2007 Tack för hjälpen, Jag förstod på beskrivning av systemet att man skulle ta ut vattnet från limpan uppe på grenröret. Där sitter också två pluggar på vardera sida om knäet. Vad gäller extra pump: Vad jag förstått så säger en del att man måste komplettera med en annan pump på sjövattensidan medan andra hävdar motsatsen. Kan inte problemen med kylning på vissa motorer istället bero på för dåligt flöde på färskvattensidan, att internpumpen är för dålig, sliten, samt storleken på kylaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marinaren 0 Postad 30 Mars , 2007 Om impeller inte är skadad eller att pumphus alt.slang på intaget är slitet så räcker impellerpumpens kapasitet alldeles tillräckligt. Har själv åkt 5,0 med hel kyl och det fungerade utmärkt.Tänk bara på att byta termostat följde säckert med en i satsen. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 30 Mars , 2007 motorn går varmare med sötvattenkylning av limpor,själv har jag tagit bort det nu när jag satte it aluminiumlimpor,det blir så jä....vla varmt i motorutrymmet när man kyler med 70-80 grader istället för 20-30 grader. men jag skull absolut sätta dit en ex bravo pump inte bara för flödet skull utan också så du kan plugga slangen ini skölden från drevet och låt vattenet spruta mot skölden den stänker och kyler överhuset på drevet alpha behöver det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser