Groenling 3 Postad 29 Mars , 2007 Hej, jag skall bygga mig en flytbrygga. För att bryggan skall flytta vill jag använda mig av ett slags frigolit, styropor, svenska flytblock har nåt liknande material (med höga priser). Nu undrar jag, om nån har en ide hur jag skyddar materialet bäst mot vatten ? Speciell färg? Att plasta in? Lägger i en form (plast, plåt, men det blir väl dyrt?). Bryggan skall vara ca. 2.5 x 4 m och skall sammanlgd inte kostar mer än 6-7 000 SEK. Tack för era ideer /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Mars , 2007 Du slår dig på fingrarna ifall du sätter igång och sjöbehandlar frigoliten. Det blir inte bra och kostnaden är i princip samma som om du köper färdiga block. Även ifall ditt arbete står sig några år så ger sig hemmabyggetete ganska snabbt. Varför det är bättre att lägga ner de pengarna som färdiga kostar och på så sätt få en för lång tid framåt fungerande flytbrygga. Ett billigare alternativ är köpa färdiga tunner som man bygger på. mvh/Tilia 1 o Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 29 Mars , 2007 Hej Nitro, jag menar färdiga block, men de finns som bara block eller inbakad i en plastbunke. Prisskillnaden är 450 SEK mot 1000 SEK per block. Blocken är alltså gjord för en brygga. Men om ja vill spara pengar, undrar jag hur mankan skydda blocken på ett annat sätt. Ang. tunner, var får man tag i de? Häsningar Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Mars , 2007 Vi har här på västkusten blåa plasttummor som bla musselodlarna har. Men jag har på rak arm ingen leverantör i minnet. Jag skall fråga runt lite. Jag höll i morse på att tjôta med Tilia 1 samtidigt som jag hade ditt inlägg uppe. Och eftersom jag visste att Tilia 1 hade gjort flytbryggor tog jag upp din frågeställning med honom. Han var väldigt bestämd på punkten om att det var bortkastad tid att själv gjuta in frigoliten. För slutresultet skulle bli både dyrare och sämre hållfasthet än färdiga element.mvh/Nitro Senast ändrad av Nitro | 29 mars 2007 | 19:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tilia1 0 Postad 30 Mars , 2007 Hej det fins på marknaden färdiga produkter för ditt ändamål som håller bättre än att labba själv när det gäller flytkropparna, du kann söka på nätet om vattentunnor som går att använda till flytkroppar. Mvh tilia1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 30 Mars , 2007 Jag har byggt en flytbrygga med de tunnor som jag tror Nitro avser. Det är blå plasttunnor (120 liter) med ett stort lock som hålls fast med en spännring. Jag fick dem från en fiskindustri som får någon råvara levererad i dem. Det är ingen pant på dem så hittar man bara någon som har dem så brukar de vara gratis. Jag hade tidigare en brygga med 200 liters fat men var lite för hög. 120 liters faten är bättre, de har en dia på ca 45 cm och är ca 80 cm höga. Ett problem jag sett med tunnorna är att spännringen rostat på en del av dem. Bygger man en brygga med tunnor ska man nog se till att man har ett antal i reserv. Såg en annons på Blocket, jag skulle inte betala 150.- för en tunna http://www.blocket.se/vi/11307939.htm?ca=1_7_s Senast ändrad av FinnSpeed | 30 mars 2007 | 19:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 30 Mars , 2007 Man skulle väl kunna limma tunnan i locket och fylla den med skum. Men det är ju klart att vilket lim håller? Finns ju plastsvetsar av den typen varmluft och då sitter nog locket och skummet gör ju sa att den inte blir vattenfylld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 30 Mars , 2007 Jag tror att om man fyller tunnorna med skum så är man uppe i vad färdiga flytblock kostar. Jag har dragit en sträng med sikaflex i locket men det verkar bli bra kraft mot locket av lufttrycket inne i tunnan när vågorna slår mot den så fogen har släppt. Att få den att flyta är bara det första problemt, nästa är att förankra den på ett bra sätt. Första åren hade jag ringar i hörnen och pålade med byggställningsrör. Funkar bra, bryggan blir stabil men problemet för mig är att vattenståndet varierar från minus 100 till plus 150 cm. Efter att ha jagat en brygga på rymmen efter ett par höststormar med högvatten har jag korsankrat den nu. Den rör sig mer, inte lika stabil men jag behöver inte jaga den vid högvatten. Senast ändrad av FinnSpeed | 30 mars 2007 | 21:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 30 Mars , 2007 Du har nog rätt. Undrar om det inte är solen som är boven för det måste bli bra varmt i tunnan och luft expanderar och det blir nog som en campangekork när locket ger sig. Nog bättre att köpa färdigt om det är så dyrt med skum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 31 Mars , 2007 Färdiga flytblock finns att köpa från 563:- hos www.svenskaflytblock.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 31 Mars , 2007 hej volvo_penta, de har jag hittat oxo. Frågan är om man måste skudda de mot vatten och om de kan ligger i sjön året runt mvh Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 31 Mars , 2007 G ta kontakt med Tilia 1. Så får du svar på dina frågor och mer därtill. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 31 Mars , 2007 Eftersom blocken är gjutna i rätt form och inte sågade ska de inte suga in vatten. Men att lämna dem i sjön över vintern tror jag inte på. De bryggor jag har byggt har jag satsat på deras AP-block som ligger i en låda, även om de är dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 16 November , 2008 Ännu en som vill ha gratisreklam och som inte läst forumreglerna... Har då aldrig haft några problem med tunnor till de bryggor som jag använt eller byggt. Skulle aldrig ens tveka att använda det igen, istället för dyra pontoner som ni inte ens skriver ut pris på, på eran hemsida.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaarina 0 Postad 20 November , 2008 Kanske en dum fråga, men jag planeran åxå ett grygg bygge framöver och har funderat på tunnor hur många behövr man typ per m LxB? Har varit på div flyt bryggor och en del har varit rackarns ostadiga därav frågan Hur får man fast tunnorna på bästa sätt? och sist hur förankrar man bryggan? Har lite samma problem som någon skrev tidigare att vattnet stiger lagom till höststormarna så ställningsrör är nog ingen bra lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yebo 0 Postad 9 April , 2013 Lyfter denna tråd igen. Jag tänkte bygga en flytbrygga med de tunnor (200l) som diskuteras här. Mitt problem är att vattenståndet under vintern sjunker så att bryggan blir stående på botten. Och min fråga blir därmed, är det rimligt att tunnorna klara det? Eller måste jag söka med rejäla flytelement? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 April , 2013 För sådär 30 år sedan hade min brygga tunnor. De vinglade och när vattnet sjönk så stod det snett på botten. Så efter en antal ord som ej lämpar sig för tryck så blev det en pålad plattform ner i den djupa dyn. Resten av stolparna för spången ut, 50 meter!, trycker jag ner själv på vintern på isen. De första har hållit i ca 17 år och gjorde om det förra vintern. Nästa gång är det någon annans tur. På bilden ser ni mig ta en fikapaus i slutet av februari förra året. isen ligger just nu på samma nivå som på bilden men ½ m tjock! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 April , 2013 Här ser ni en som armbågar ner stolparna..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 April , 2013 Lyfter nästa stolpe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 April , 2013 Å nu skall den ner i hålet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 April , 2013 Sådärja...där sitter den bra..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 April , 2013 Det börjar likna nåt....... Kom lite från ämnet, men som sagt med dybotten och tjocka isar, jag kan inte ha flytbrygga. Totalkostnad för mig med 50m spång ut, skruvar, vinkelplåt, impreg.virke, resor mm gick under 10 lakan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser