Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
bjornlindelof

Köpa båt (B20 dåligt komp & glömt vinterglykol) Vad kan ha hänt?

Rekommendera Poster

Hej, behöver hjälp. Jag ska köpa sportbåt som har osäker B20-motor (100-drev).

Förra ägaren köpte den 2006 & då gick den bra men tappade kompression efter några veckor.

Han tog upp den i November & ställde den på tomten utan åtgärd.

Jag undrar:

- vad som kan ha blivit skadat av glömd glykol.

- vad som kan behöva kollas göras för att få fart(komp) på den, får inte kosta så många tusen.

//BL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall vi skulle ha lite vadslagning. Jag satsar en hel tia på att du inte får igång motorn och kan köra med den på havet utan att det kostar många (över tre tusen svenska) kronor.

Har man glömt hälla glykol i sjövattensystemet har du, enligt min mening, inga höga förutsättningar för att få snurr på motorn igen. Någon eller några frostpluggar har åkt ur motor och avgaslimpa, sjövattenpumpens packningar har gått, kopparrör har sprängts och termostathuset likaså. Lägger man därtill att motorn sedan tidigare tappat kompet så är chansen nära 0%.

Så jag föreslår att du hittar en ny motor och sätter i. Har du tur kommer du under 10 000 SEK på så sätt. För du kan säkert sälja förgasarna och lite andra prylar från den gamla motorn. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstår har du inte köpt den än? kanske ta en funderare till eller åtminstone se till att priset går ner så att du kan köpa en ny motor inom samma prisram, låter som en frostsprängd motor, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jahaja, 11.gif\ känslan var just så, tack för svar.

Det gäller en Marieholm Concorde som förre ägaren gav 43 för, han känner sig besviken & sa att jag kan få den billigt.

Undrar om 20 är rimligt bud??? Det är ju rätt mycket jobb att köpa & installera ny spis. B20 är väl det naturliga valet!? 

Jag letar efter en vattenskidbåt i spannet 25-30 färdig, & jag tycker Concorden är kanonsnygg, vill dock inte ha utombordsmotor.

//BL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla upp med säljansvarig på försvarets materielverk, jag har hört att dom säljer ut helt nya B-20 motorer som har legat i lager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle dra mig för att köpa en båt med ett gammalt 100drev. Känns som om att det gämt kommer vara små fel. 

En båt som inte fungerar och har ett gammalt drev, är den värd pengar överhuvudtaget ?

mvh / Plarsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24 volt!

Jag hittade försvarets beggade B-20 motorer (c:a 1500 gångtimmar) men de är 24 volt. Försvaret brukar ju serva sina prylar väl.

Ska man köra 2x12v batterier & byta till 24v lampor eller

byta generator & startmotor?

//BL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

en concord brukar vara ute i sjön där ankan ligger, och med b20 verkar den väldigt trög i vattnet åker länge med fören i vädret, så ska du ha något som kvickt planar upp för vattenskidor så måste det finnas bättre båtar.

Men håller med om att snygg båt är det.  Inte för jag vill vara elak men ankan är mycket kvickare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmm, låter nice men jag får en känsla av att ny B-20 är det bästa / enklaste /billigaste.

Jag var & kikade nu i helgen & båten är kvar på land, står på kärra, vinklad 45 grader med drevet mot marken.

Öppnade motorhuven & ser att motorn står till hälften under vatten, det har väl regnat in men ingen dyvik.

Startmotorn står under vatten, rätt rostig. Generatorn är ovanför så kanske ok.

Öppnade motoroljelocket & tittade in, allt såg utt att vara insmort med vitt vaselin, inte en antydan till motorolja (svart).

/BL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NEJ NEJ NEJ

Vitt vaselin .... Vatten i motorn ... inge bra alls !! Skall du endå köpa den så förutsätt att du får byta både motor och drev !! Därav ett riktigt bra pris ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, skambud, platsa igen hålet för drevet och skaffa en utombordare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tänk på att det kryllar av andra båtar som är till salu!

Missar du det här exemplaret så finns det X antal tusen till att välja mellan! Sålla bort alla de som du inte är intresserad av så finns det säkerligen fortfarande massor av båtar som kanske kan vara ett tryggare och bättre val.

-Att skynda långsamt är nog inte helt fel även om suget är starkt

sa flickan! 2.gif\

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...