janbac 0 Postad 28 Mars , 2007 Som nybliven båtägare är frågorna många, en är om det är klokt eller inte att ha ett elverk ombord för att ladda batterier mm när man ligger ute en längre tid. Jag tänker på dessa tysta elverk, stör det mycket eller funkar det? Vill gärna ha förslag från er som varit med ett tag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 28 Mars , 2007 Nu vet inte jag vad du har för båt men om du menar ett marint vattenkylt elverk med ljudhuv och allt så är de kanon, tills en vanlig dödlig tittade på prislappen och vikten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janbac 0 Postad 28 Mars , 2007 Hej, De elverk jag tittat på är såna som du kan köpa på Jula, eftersom jag också är vanlig dödlig så är det väl den prisklassen som kan anses klok. mvh janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 29 Mars , 2007 Dels är de int konstruerade för att sitta i ett motorum då de är luftkylda, så då måste du ha en helt annan luftomsättning. Sen så ska du ha en laddare som kostar en rejäl slant för att den ska ge något. Ett enklare sätt är att utöka batteribanken och satsa på en större generator till motorn. Sen kan man ju titta på vad man har för stora förbrukare ombord. Kylen är en förbrukare och det är stor skillnad mellan en gammal kyl och en modern. Satsar du sen pengar på att ha kondensorn till kylen i vatten (Isoterm SP) så har du nästan ingen förbrukning alls. Belysning går att minska med dioder och lysrör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser