Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
janbac

Elverk ombord

Rekommendera Poster

Som nybliven båtägare är frågorna många, en är om det är klokt eller inte att ha ett elverk ombord för att ladda batterier mm när man ligger ute en längre tid. Jag tänker på dessa tysta elverk, stör det mycket eller funkar det?

Vill gärna ha förslag från er som varit med ett tag

20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet inte jag vad du har för båt men om du menar ett marint vattenkylt elverk med ljudhuv och allt så är de kanon, tills en vanlig dödlig tittade på prislappen och vikten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

De elverk jag tittat på är såna som du kan köpa på Jula, eftersom jag också är vanlig dödlig så är det väl den prisklassen som kan anses klok.

mvh janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dels är de int konstruerade för att sitta i ett motorum då de är luftkylda, så då måste du ha en helt annan luftomsättning. Sen så ska du ha en laddare som kostar en rejäl slant för att den ska ge något.

Ett enklare sätt är att utöka batteribanken och satsa på en större generator till motorn.

Sen kan man ju titta på vad man har för stora förbrukare ombord. Kylen är en förbrukare och det är stor skillnad mellan en gammal kyl och en modern. Satsar du sen pengar på att ha kondensorn till kylen i vatten (Isoterm SP) så har du nästan ingen förbrukning alls.

Belysning går att minska med dioder och lysrör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...