stefan_59 0 Postad 28 Mars , 2007 När jag backar och sen skall köra fram får jag inte i växeln precis som om den fastnar i backen. Får då stänga av motorn för då är det inga problem att lägga den i friläge,får då starta motorn igen och lägga den i fram, det är en MD22 Volvo Penta med s-drev. Är det någon som känner igen detta problem . Är tacksam för förslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Mars , 2007 Vet inte om detta hjälper dig. Hade samma problem, fast jag har till skillnad från dig en MD 21 och vanlig axel. Jag letade rätt länge innan jag kom på vad det var och mitt fel satt i handtaget för fram back. En bricka hade gjort ett spår och plötsligt så kärvade det där och att jag hittade felet, berodde på att jag kopplade loss viren till backslaget för att kolla backslaget för hand. Inget fel på backslaget som gick hur fint som helst då jag växlade manuellt. Kopplade på viren igen och se, då kom felet igen. Det var först när jag demonterade kasetten så att jag såg mekaniken som jag såg felet. Tog loss bröten och hem som en oljad blixt. Smärglade loss brickan som var punktsvetsad och la dit en större som täckte graderna som den mindre hade slitit upp och miggade toppen. Ut till båten och in med prylarna och det var som nytt. Symtomen som du beskriver är densamma och det kom plötsligt och jag höll faktiskt på att backa in i andra båtar då jag inte fick ur backen. Stängde av motorn och tog emot dom andra båtarna och rusade sedan fram och till min häpnad så funkade back och fram igen. Startade på 0 läge och in på min plats igen och la in backen för att mjukstanna och då fick jag inte ur backen igen Som sagt det kom plötsligt. Kan vara likartat fel, så kolla detta. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marinaren 0 Postad 29 Mars , 2007 Hej ditt problem kan också vara att skjuthylsan i övreväxel kan vara sliten så att den sätar för hårt i Växelkonan på backen och nyper fast som följd. Då kan det vara ett helsike och få ur växeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser