Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
jokar

Marinplywood

Rekommendera Poster

Hej, jag ska bygga ett hopp till wakeboard och vattenskidor. Det kommer att flyta på några tunnor eller dunkar av plåt/plast.

Ska jag bygga själva hoppet i rent blankt marinplywood eller i vanlig plywood som är struket med plast några gånger(eller epoxy)?
Fördelar/nackdelar med de olika förslagen, samt vilket som är billigast undrar jag. 
smiley-cool.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan all plywood är idag WBP-limmad, alltså med vattentåligt kokfast lim. Jag skulle välja en billig plywood som ändå har en slät yta och så många lager faner som möjligt. Jag kan tänka mig att 9mm kan fungera bra för dig. Eventuellt tunnare 6mm om du bygger ett tätt ramverk av träreglar på undersidan. Oavsett vilkes sort och tjocklek du väljer så ska du absolut försluta i alla fall ändträet med flera lager epoxi, gärna hela skivorna.

Senast ändrad av sotarn | 28 mars 2007 | 23:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Var köper man epoxi? Är det samma sak som epoxi-lim?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, limmet kan bestå av en liknande bas som de olika marinpoxisystemen som finns att köpa men det är sedan förtjockat och många gånger dyrare. Räkna med att du gör av med något kg. Köp en riktig marinexpoxi hos närmaste marinaffär (hjertmans, sea sea, watski osv..) eller beställ via posten från t.ex www.kompositfabriken.se

Räkna med att styka ytorna minst 3 gångr för att få en vattentät yta

Senast ändrad av sotarn | 29 mars 2007 | 16:16

Senast ändrad av sotarn | 29 mars 2007 | 16:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...