Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
AudiTQ

Båtköp inom Sverige

Rekommendera Poster

Har ni någon erfarenhet av att köpa en båt i en annan del av vårt avlånga land ? Låt säga att ni bor i Stockholm och hittar drömbåten i Göteborg- skulle besvära er med att frakta hit båten ? 

Vad skulle en frakt kosta från tex Karlstad till Stockholm ?

Knappast på tal att köra obromsat ända därifrån antagligen :)

Man kan ju hyra ett släp.

Behöver lite råd o tips om detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja som jag ser det är det bara ringa runt till olika transporföretag och höra vad det skulle kosta att frakta båten. jag har nämligen själv köpt en båt (äntligen) som finns i jönköpingstrakten och jag bor i luleå. så jag tar den på transport och båten kommer upp i slutet av april.. inga problem alls

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du lagt handpenning på båten ? Får man fråga vad det kostade dig ?

Nu har jag hittat några objekt..ett i Örebro och en i Karlstad--det är 23 respektive 45 mil- det kan man köra med hyrbåtsläp..tar sin tid men det är det kanske värt med tanke på att båtpriserna är mindre inåt landet samt att det är sötvattenkörda båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo jag har lagt handpenning.. frakten kostar en 10` så det är inte så farligt. men jag har frågat runt och det varierar mellan 10-30 tusen på den sträckan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag drog hem min båt på obromsad trailer i lite drygt 45 mil.

Lite segt, men det funkar.

Dock så är det vanligt att hjullagrena på trailern inte orkar..

En detalj många glömmer att underhålla på sina trailers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan, jag har fått upp en 24 och en 25 fot´ s kabinbåt från Stockholm till Umeå.

Den första frakten kostade 7,000 utan moms och den andra 10,000 med moms, av två olika fraktbolag.

I övrigt gick det snabbt och bra. 

Jag betalade halva båten på plats och den andra halvan när båten anlände till mig.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7 lök  moms e 8750:-

skilnaden e ju inte så stor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart man orkar dra upp en båt på ett obromsat släp...jobbigt men kanske värt besväret.

Nya o bromsade släp ingår i båda objekten för övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huddik - Umeå ca 35 till 40 mil.

Hittade ingen vettig transport så det blir att köra i 30 km/h.

Lånar två ljudböcker med Artu Paasilinna så går tiden fort. :-)

Svårast blir det att hitta runt motorvägen i Sundsvall eftersom man inte får köra på motor-väg-trafikled.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte min Parca i Enköping jag bor i luleå det gick på 7000.Inga problem att köpa långväga.Ring runt och fråga priser på dom olika transportbolagen.Dom vill inte åka utan last heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man!

Jag har också fått ett pris på 7000kr GBG -> Stockholm.  Fullförsäkrat. 

Åkte du till Enköping och gjorde upp affären eller gjorde du det på distans också ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte min båt i Sthm och släpade ned den till Blekinge, sisådär 100 mil ToR med släpet (har en bekant med boogietrailer). Det tog nästan ett dygn att köra inkl. några uppehåll för rast/vila. Visst var det lite slitsamt på Essingeleden i rusningstrafiken, men sedan var det ganska lugnt (jag satt och tänkte att så här har husvagnsägarna det varje semester!).

Fraktpriserna verkar annars ligga kring 6-10,000 kr, lite beroende på om man har tur och får tag i en åkare som kör tom ena vägen.

Kostnaden att släpa själv blir lägre (i mitt fall under 2,500) men det ska ställas i relation till insatsen och tiden man får lägga.

// Kanske ska tillägga att jag var uppe veckan innan och gjorde upp affären //

Senast ändrad av doppingen | 20 april 2007 | 14:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker köra tillbaka samtidigt som lastbilen går upp till Sthlm. Man vill ju hålla sin investering under uppsikt :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är problemet om du har kort (el kompisar som har) dra hem köpet själv. Både billigt och enkelt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har varken E-kort eller kompisar som har det.  Hade varit väldigt billigt och enkelt annars...absolut.

Ska försöka fixa E-kort också...kan va användbart märker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. du verkar bo fel (dvs sth-traktensmiley-cool.gif\) annars hade jag kunnat vara behjälplig för en billig penning. Oavsett lycka till med köpet21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns på västkusten och har E-kort, hjälper gärna till gratis och kör båten till stockholm om du hittar något bra här på rätt sida i sverige. Du får dock gärna betala en tågresa hem och lunch ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del hyr ett bilsläp, drar sen upp det obromsade släpet, med båten på, baklänges(motorn närmast bilen, för att få tyngden på kulan) och kör sen hem i 80 km/timme.

Scrolla ned lite i denna tråd för bild(6e inlägget):

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=116768

Senast ändrad av Yadis | 23 april 2007 | 17:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälper ju tyvärr inte problemet med E kort, men annars en bra idé.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...