kaskelot 0 Postad 28 Mars , 2007 Köpte en luggsliten havsfidra i början av året som nu blibit uppiffad och redo för en seglats till medelhavet om två månader. Dock kvarstår ett problem (det är väl alltid problem med båtar eller?) som är lite grumligt. För jag har bytt alla genomföringar och även tagit loss den som går till avgasslangen. Jag har en albin 12:a inombordare som drivs av bensin. Och den befintiliga slangen som sitter där nu har ett kopparrör innanför slangen. Måste den ha det eller kan man ha en vanlig avgasslang?För det verkar inte finnas någon koppling till slangsockeln och det känns enklare att byta till en vanlig avgasslang. Fast det jag undrar är om det blir för varmt med bara en sån slang.All hjälp och alla tips tas emot med öppna armarKonichiwa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Mars , 2007 Jag antar att du har en vattenkyld avgasslang. Då ska det gå bra att ha vanlig avgasslang. Det skulle för den delen inte ha någon inverkan med ett kopparrör innanför slangen heller. Blir det hett så blir det med eller utan kopparrör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaskelot 0 Postad 1 April , 2007 jo det är vattenkylning. så då är det bara att köra på en avgasslang standard med koppar tråd i gummit om jag fattar dig rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 April , 2007 Köp en avgasslang med rätt dimension. Det brukar nog vara stål ingjutet i gummislangen. Kan vara ganska seg att ta sig igenom när man ska såga av till rätt längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaskelot 0 Postad 4 April , 2007 Skrev ett mail till fors marin... dom svarade så hær: Det verkar vara ett vattenmantlat avgassystem som båtbyggaren har tillverkat Vatten och avgaser går separat ända fram till utloppet för att förhindra att vatten skall kunna rinna tillbaka in i motor. Någonstans finns det säkert bultar för att dela detta. Kanske måste jag då ha ett koppar rør ændå. Får skruva isr den å kolla hur allt ser ut innuti Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser