Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
batfixaren

Absolut billigast i drift

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har lite fundering angånde motorval till min båt. Jag har en lite över 5 meter, ganska lätt träbåt. Det jag kort o gott är ute efter är, vad ska jag ha för sorts motor om båten ska gå så absolut billigast som möjlig? Vad för och hur stor motor? Det behöver inte alls gå fort, men den behöver ju klara lite vågor om det är så.

 

Vad bör jag då köpa om det skall vara billigast i inköpspris och i drift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag höll på att skriva Köp ett par åror! De kostar en tusenlapp paret och går på havre. Men det var väl inte vad du ville höra?
 
I stället skriver jag att du kan inte köpa något billigt och därmed tro att du också skall få minimala driftskostnader. Rent generellt ger låga inköpskostnader högre driftskostnader. Som du vet har du att välja mellan en två- eller fyrtaktare. I ditt fall lär det vara frågan om en tvåtaktare. En tvåtaktare är billigare i inköp medan en fyrtaktare har lägre bränslekostander men med största sannorlikhet högre underhållskostnader. Så det bör bli en tvåtaktare i ditt fall. Välj i så fall en av ett välkänt märke, inte allt för gammal. Motorn bör hellst ha gått i sötvatten. Den tidigare ägaren måste ha gjort årliga underhåll och så vidare. Men vilket märke du väljer är upp till dig. 
 
Detta var i alla fall en början, eller? Mvh/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Inombordare monterad diesel och vattenhjul

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


haha joo havre och åror är väl helt klart billigast.

 

Hur mycke skulle ungefärligen bensinförbrukningen ligga på, med en 2 taktare respektive 4taktare?

 

Inombordare monterad diesel och vattenhjul , joo jag har nästan tänkt på det också... Dock är väl inombordare väldigt stora hur man än vänder o vrider på det.

 

Har även lekt med tanken att använda tex 2 stycken el-utombordare, kopplat till ett par batterier, kopplat till ett elverk. Har ett här hemma som är litet smidigt, ger 1 kw och drar mindre än en liter/timme! Tror ni det skulle fungera??!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för budget för inköp av motor?

Är det en roddbåt du har eller?

 

 

 

Senast ändrad av bossee | 28 mars 2007 | 20:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa beror väl lite på vad jag kan få för pengarna men jag vill helst inte gå över 10 000... det är en mindre kabinbåt. en alnö kabin jag håller på att bygga om i dagsläget! alltså ingen roddbåt...

 

Senast ändrad av batfixaren | 28 mars 2007 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaaa, en kabinbåt!

Då skulle jag satsa på en utombordare på c:a 25-30 hk, och för de pengarna du beskriver räcker de till en begagnad tvåtaktare. Att stoppa i en diesel i en kabinbåt är inte ett bra alternativ. I den prisklassen du beskriver finns i stort sett bara tvåtaktare, men det fanns väl en gammal Penta på 70-talet som var fyrtaktare?!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

liten golf diesel monterat på tvärn tar inte mycket plats kedjedrift eller hydralpump hydralmotor   några hydral drift agregate har funnits på blocket

 

när jag tröttnat på att busköra ankan blir det garanterat vattenhjul, välisolerad diesel och liten roderfena i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kabinbåt i trä ligger lågt i vattnet och en diesel väger helt enkelt för mycket, även om moderna är lättare, men då blir det ganska dyrt. Att få en liten VW-diesel installera med drivlina och tank för 10 000 kr är nog inte ens möjligt, även om man gör det själv.

Men visst är det snålt! Men å andra sidan kostar det så mycket mer att serva en modern diesel jämfört med en gammal tvåtaktsutombordare att vinsten äts upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

handlar jag en diesel vw eller japan diesel så blir det en skrotbil så man sen lämnar och får premien på.

 

Men enklast är ju en utombordare och ska det vara vattenhjul så blir båten snyggast om aktern är platt som på en anka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är lite lättare att ge råd om man ser hur en sån båt du har ser ut.

 

Antar att det är en sån här?

 

http://www.blocket.se/vi/11189567.htm?ca=11_s

 

Den har 75 hk 2-taktare.

 

Om du inte bryr dig så mycket om att komma upp i planing så kanske 30-40 hk är OK, annars skulle jag nog satsa på 50-70 hk 2-takt.

 

Kan detta vara nåt kanske?

http://www.blocket.se/vi/11123112.htm?ca=7_s

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 29 mars 2007 | 16:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He-he, den där båten i annonsen på Blocket ligger två-tre båtar från min...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp! det är en sådan båt! dock är min inte lika färdig... Har slitit bort allt ner till bara skrovet och byggt en helt ny ruff. Därifrån jobbar jag nu, och jag tror inte den kommer bli likadan. Bygger lite efter eget huvud! ;)

 

 

Näe den behöver nog inte plana. Den ska mest se fin ut och puttra sakta i göta kanal i sommar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...