forgus31 139 Postad 28 Mars , 2007 Nu luktar jag diesel efter flera timmar letande efter ett bränslestopp. Tur som en tok hände det när båten fortfarande står på land. Jag hade bytt grov och finfilter och hade fått fram några centiliter till glasbehålaren på grovfiltret när det var stopp. Jag trodde det var pumpen då jag tagit isär den för koll av membranet. Sen satte jag ihop grovfiltret snett på glasbehållaren och det läckte in disel i båten. Til slut hittade jag att det var helt stopp i röret från tanken. Jag passade då på att skruva bort tankgivaren och köpte en pump på Biltema att sätta på borrmaskinen. Jag testade den hemma först med vatten. 2 sekunder sprutade det varefter den lade av. Pumphjulet av plast hade spruckit på axeln. Försökte sen med hävert men misslyckades då slangen först stiger 1,5 m innan den kan börja suga ned till en stor dunk som jag hade under båten. Sen hittade jag lösningen. En hävertgrej med ett 45 cm långt plaströr med slang och en blåsa. 45:- och den fungerade perfekt. Nu kom en massa gråsvarta möljor ut med dieseln. Med röret kunde man känna sig för i lägsta punkterna på tanken och man såg direkt resultatet då utloppsslangen på häverten är genomskinlig. Jag tackar min lyckliga stjärna för vatt jag slapp göra detta ute på böljan. Skiten i utloppsröret satt så hårt att jag måste använda en luftpump för att få bort det. Efter ännu en sugning med hävertpumpen var tanken ren. (hoppas jag, det går inte att se ner i den) Ett mycket bra tillbehör i båten. T.ex när man vill fylla från en dunk till tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 28 Mars , 2007 Bra att du löste det Hur är utloppsröret placerat på tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 28 Mars , 2007 Det låter som det är dags för nya bränsleslangar samt en rengöring av tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Mars , 2007 Har du möjlighet, så ta högtrycken och gör ren tanken för det hänger skit kvar överallt. Annars så är du där igen då övrig sörja börjar att röra sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Mars , 2007 Och hur unviker man att råka ut för detta, lät verkligen inte kul. Förebyggande åtgärder ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Mars , 2007 Nu kommer väl någon att ta detta för företagsreklam. Men jag har inga aktier eller annat med produkten jag nu kommer att rekommendera. Det du har råkat ut för är inte alls ovanligt och kommer med största sannorlikhet att hända för alla som har diesel i sina tankar. Varför frågar någon sig kanske. Jo, vi blandar dieseln med FAME (tror jag det heter) och när det kommer lite vatten i tanken börjar det att gro i skiktet mellan vatten och dieseln. För den här förbannade FAME:n är en fettsyrametylester baserad på olika oljeväxter. Och vad skall man du göra för att undvika få dessa trevliga mikroorganismer i sin bränsletank. Det finns olika alternativ. Se till att skiten inte kommer med alltså inte köpa biodiesel . Eller se till att du inte får kondensvatten eller skit i tanken. Ett tredje alternativ (som idag inte är helt utprovat av oss båtägare) är att hälla i medel som dödar dessa mikroorganismer. Och var får man då tag i medlet? Det kommer inom det snaraste (kan finnas idag men inte troligt, det kommer nog under veckan) att finnas hos ett antal båttillbehörsbutiker. Fråga hos dom som finns i er närmiljö. Jag klarade visst att skriva utan att varesig namnge produkten och/eller företag. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 28 Mars , 2007 Det här är ju skitfånigt!! Vad heter produkten å vilken är tillverkaren?? Eller lägg upp en länk om det finns.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Mars , 2007 Bra att du löste det Hur är utloppsröret placerat på tanken? Det kommer uppifrån ett rör som slutar ganska nära botten. Turligt nog är tanken specialbyggd för båten och följer skrovets insida som lutar. Det samlar sig skräp på den lägsta punkten och är mycket enkelt att samla upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Mars , 2007 Medlet som dödar bakterierna får jag skaffa. Om bränslestoppet händer när man är ute på sjön skulle det vara bra att kunna blåsa bakvägen för att kunna få upp igensatt rör. Tankarna borde också ha en dränering på lägsta punkten eller ett extra lite grövre rör som går ner till lägst punkten. Där ansluter man en pump för att ett par ggr per år tömma tanken på ev. vatten och skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Mars , 2007 Läs det jag skrev längre upp och det är inget skoj för jag har V-formad tank också och jag kan lova dig att det var så in i h-tes med skit i tanken och på sidorna. Du kan inte ana vad jag såg med ficklampan. Förre ägaren hade gjort som du och då sögit upp skiten i botten. Kollade ett par år senare och till min fasa så var en grönsaksodling odling utan dess like eller en tångodling som vippade så fort båten rörde sig. Tog ur tanken och spolade. Finns beskrivet här på forumet tidigare av mig... har jag för mig. Jag hade ett helsike för vid rengörningen så försvann skit som täckte ett litet hål och tro det eller ej för dagen efter så konade det diesel utav h-te och den, eller dom dagarna vill jag inte uppleva igen. Spola tanken om du kan med högtryck och det rekomenderar jag alla att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Mars , 2007 Hur blir tanken smittad? Jag antar att bakterierna finns i bränslet. Då är det väl bara att leva med problemet och suga upp med jämna mellanrum. Jag vill inte lukta diesel mer på ett tag. Det var ett väldigt sölande. Jag var inne i en affär i dag för att köpa nya jeans. De gamla dieseljeansen (fint märke) hade jag på mig. Då hörde jag en expedit säga till sin kompis det luktar båt här. Jag erkände att det var jag som stod för skutlukten och de skrattade lite generat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Mars , 2007 Lite skumt är det att inte skiten åker vidare in till grovfiltret. Verkar vara väldigt tjocka bakterier som inte klarar passera den tunna bränsleledningen. Täppte mycket effektivt till bränsleledningen. Inte en droppe fick jag ut trots att jag sög med matarpumpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 28 Mars , 2007 Hej, menar ni Högtrycktvätten (kanske med varm vatten??) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_Ola 0 Postad 29 Mars , 2007 http://www.a-filter.se/menu,4121,4123,page,4123.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 29 Mars , 2007 En sak är säker, det växer mycket mer med vatten i bränslet. Har du koll på alla ställen där det kan regna in vatten i tanken? Har du en fräsch o-ring i locket till bränslepåfyllningen tex?´ Har tanken varit helt tom eller helt full under vinteruppehållet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 29 Mars , 2007 Kollade på säkerhetsdatabladet för denna produkt. Innehåller ca 100% fotogen o kostar som en finare (mycket fin!) konjak! Detta är inte helt ovanligt, fotogen o lacknafta används i mååånga liknande preparat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Mars , 2007 Nej den O-ringen har jag inte kollat. Har även glömt att stänga efter tankning nån gång. Tanken var halvfull under vintern. Ska försöka minimera vattenmängden i bränslet. Vad händer om man häller i etanol eller karburatorsprit i dieselbränslet? Eller kanske nån lite E85? Alkoholen blandar sig med vattnet som blandar sig med diesel eller? Senast ändrad av forgus31 | 29 mars 2007 | 11:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 30 Mars , 2007 Undvik tillsatserna. Etanol gör dessutom bränslet korrosivt. Jag skulle fixa ett tätt påfyllningslock, pumpa tanken helt tom, rengöra, och sedan byta slangar, filter och fylla på nytt bränsle. Tänk även på att det kan stå vatten/gammalt bränsle i bräsnlepåfyllningsslangen!!! Då slipper du använda några tillsatser. Senast ändrad av Consensus | 30 mars 2007 | 15:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Mars , 2007 Ja det handlar nog mest om att ordna en steril miljö. Eller tämja bakterierna att göra nyttigare saker. Kanske plantera in sugfiskar som rengör tankytorna inuti och som man kan slakta på hösten. Man måste se det positiva i allt. En möjlighet med de nya miljöbränslena är att.... Endast fantasin sätter gränserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 April , 2007 Jag får skicka en extra hälsningn till förra ägaren av min båt för han rengjorde tanken efter att ha tagit loss den helt. Men skämt åsido, kan man inte hälla i nått skitt som är bakteriedödande?En tsk klorin tex? per 10 liter diesel? på fullt allvar alltså Undrar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 April , 2007 Om en tillsats fungerar borde vi få bensinbolaget att tillsätta den för att stabilisera dyngan man säljer med dieseln. Dieselormarna kan de raffinera ur i en hög för sig. De hör mer hemma i djurparken än i tanken om de nu ska ha något berättigande överhuvudtaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oe36seglare 0 Postad 23 April , 2007 Har samma problem. Claes Olssons lilla (dom har 2) borrmaskinspump höll för vattenprov och 50 l diesel. Trädgårdsslang med en virad metallgalje höll slangen rak i tanken. Gjorde dumheten att täta skruvhål och locket med silikon en gång varvid små silikonduttar dök ner i tanken , dom passar exakt i stigarröret . En fotbollspump får ner dem i tanken. Trots fuel biocide bildas slem som fastnar i vatten frånskiljaren. Till slut fungerar ej tömning av den. Jag tror att ett bra knep är att tömma densamma på skitbränsle och vatten var vecka, att använda watskis ? gula bränsletratt a 300 kr som avskiljer skit och vatten vid varje tankning. Man förvånas över vattenmängden vid tankning. Använda bilbesinstationer i början och slutet av båtsäsongen pga vatten o skit och gammal diesel i pontontankarna då. Knep : en oljebytarpump suger lätt fram bränsle genom alla filter så man slipper få kramp i långfingret av luftningspumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 April , 2007 Klorin låter knäppt men tänker man på saken tror jag inte det är så fel som det låter. Om det nu ändå ligger en skvätt vatten i bränslesystemet på något ställe skulle klorinet även hamna där och då skulle jag inte vilja vara bakterie. Lite klorin i vattenavskiljaren är nog heller inte fel. Kan räcka med nån matsked. Vem vågar vara först. Vad man kan gör utan att äventyra båten är att sätta en jäsning hemma i garaget. En glasburk med miljödiesel och vatten och en till men med minsta möjliga tillsats av klorin. Den som orkar kan prova med olika märken av diesel också. Vi kan fördela testerna så var och en tar varsitt märke. Jag kan ta Shell som ligger nära mig. Jag ska ändå testa deras citydiesel som kan gå att köra värmarn på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2007 Efter en vecka har mitt experiment med diesel och vatten i ett par glasburkar resulterat i: Den ena burken med vatten och diesel har ett brunt lager bildats mitt emellan vattnet och dieseln. När jag samlade in det med en sked så var det kladdigt och såg ut som gräddkola och med samma konsistens som kola man tuggat på. Efterhand stelnade det och blev mer som någon slags plast. Det blev hårdare efter ett tag troligen under inverkan av luften och skulle mycket effektivt sätta igen rör, ventiler, pumpar och munstycken om luften kommer åt. Kanske så effektivt att byte av de igensatta delarna skulle krävas. Den andra burken med vatten, diesel och lite klorin såg inte så apptitlig ut ens för en motor. Dieseln var inte klar längre utan grumlig. Är nog inte bra med klorin. Däremot bildades inte någon brun hinna som i burken utan klorintillsats så det kan vara så att bakterierna inte kunde växa till sig. Detta är på en vecka. På ett år blir det stora mängder. Jag hoppas jag har uppfattat burkarnas innehåll rätt (hade inte märkt upp dem vilken som var vilken) Slutsatsen måste väl bli att det inte får finnas vatten i tanken. Det gäller att få bort vattnet, t.ex med någon alkohol som blandar sig med vattnet och som blandar sig med dieseln. Detta måste bensinbolaget se till att fixa på raffet redan. Senast ändrad av forgus31 | 28 maj 2007 | 22:30 Senast ändrad av forgus31 | 28 maj 2007 | 22:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser