Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Per62

Akut impellerhjälp till gammal Archimedes!!!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte höra om det är någon som vet om det finns något fabrikat av impeller som kan tänkas passa i en äldre Archimedes 55hk (1968-72)? Enligt 2 stora båtmotorreparatörer så har de nya modifierade impellrar att sälja OM pumphuset är tillverkat av aluminium. Är det däremot tillverkat av plast så finns det inga impellrar att byta till överhuvudtaget!

Jag har nu, till min fasa, upptäckte att mitt pumphus är gjort av plast = inga impellrar att få tag på! smiley-cry.gif\ 

Tänkte kolla om det är någon här som känner till om det finns någon annan modells impeller som kan passa???

Båt-putsar-dax!

Per

Senast ändrad av Per62 | 28 mars 2007 | 20:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du hört dig för med de som kan något om gamla Archimedes (Bengt Ahls Marin i Tyresö, Marinhallen i Eskilstuna, Emilssons Motor i Göteborg). Om alla säger samma sak så är det säkert så att din impeller är omöjlig. Kanske någon av dem har ett beg. impellerhus av aluminium att sälja, det skulle väl lösa problemet om det nu passar på din plastmotor. Jofa-impeller vet jag inget om. Jofa har mig veterligen aldrig tillverkat utombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fick rådet att kolla med industriförnödenhetsåterförsäljare (hyffsat halvlångt ord...) då jag frågade hos Hjertmans efter impeller till en gammal valmet/terhi-motor som jag har stående.
Det ska finnas impellrar i alla möjliga olika dimensioner av pumphus. Jag har nu inte frågat själv så jag kan varken bekräfta eller dementera detta. Innan du frågar så ta reda på mått som axeldiameter samt impellerns höjd och diameter. Med ledning av axel och hus kan man uppskatta vad diametern ska vara om den gamla impellern saknas eller är deformerad till oigenkännelighet. Ett alternativ kan såklart annars vara att byta ut impellerhuset. Är man lite händig så kan det t.om. bytas till ett hus från en helt annan motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag snackade med Bengt på Bengt Ahls Marin idag. Han skulle kolla om han hade något passande pumphus liggande. (Hyvens kille den där Bengt 1.gif\)

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har nu fått tag på ett impellerhus av aluminium och därmed

även beställt en modifierad impeller av Bengt Ahls marin, så jag

hoppas att den kommer att fungera fint med detta. Jag åtekommer

när den är sjösatt och drifttestad smiley-cool.gif\

Tack för alla svar!

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...