lucretias 0 Postad 27 Mars , 2007 Jag har tröttnat på septitankgivare som inte fungerar. jag har köpt en från VDO som seminterar igen på 2-3 veckor. Jag har hört att även WEMA gör det trots att flotören är inkapslad. Om ingen här har något bättre förslag så avser jag att skippa ivare och satsa på arr skära upp ett hål i min rostfria 65 l tank och där montera någon form av glas/plexi så jag visuellt kan bedöma när det är dax att pumpa ut med elpumpen. Synpunkter? Mats Senast ändrad av lucretias | 27 mars 2007 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Mars , 2007 Det är och kommer alltid att vara problem med givare i en tank innehållande skit. Industrin använder flytande kvicksilverbrytare. Men någon sådan kan inte sättas i en båts septitank. Det man kan göra är att se till att tankens sörja inte är så kompakt. Det vill säga fylla på med vatten. Ifall det är någon större skillnad på VDO eller Wemas givare låter jag vara osagt. Smaken är ju som baken. Men att på utsidan sätta en genomskinligt nivårör tror jag över huvud taget inte på. Varför, undrar du kanske? Jo, därför att, (ifall du nu lyckas få någon som börjar svetsa i en gammal skittank) röret kommer att slamma igen med påföljd att du ändå inte ser hur mycket tanken är fylld med. Är det då inte lättare att lite oftare tömma tanken när du är i hamn eller långt ute på öppet vatten? mvh/nitro Senast ändrad av Nitro | 28 mars 2007 | 08:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Mars , 2007 Har ingen givare i min tank och kollade runt lite i höstas, det är nog ett välkänt problem du har då även båttillbehörsfirmorna nästan avråder i att installera mätare. Man kanske får tömma lite oftare helt enkelt, annars en plexibit på säg 10*10cm är nog inte fel. Dock inte den bästa `film`man har sett när man kollar genom den:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Mars , 2007 Jag brukar på tanken. Den måste sitta lätt åtkomligt och helst vriden på höjden. Det låter olika om det är tomt eller fyllt innanför plåten. Ett annat sätt som skulle kunna fungera är att ha en yttre manometer och en liten pump eller gummiblåsa kopplad till ett rör som utmynnar i botten. Det kan vara kopplat via t.ex inloppet eller utloppen i tanken. Med blåsan eller luftpumpen trycker man ut ev. skit i avkänningsröret och avläser på manometern tanknivån det lufttryck som behövs för att hålla emot vätskenivån. Sen är det bara att kalibrera manometern med olika mängd vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 28 Mars , 2007 Att göra ytterligare hål i tanken, är inte det som att be om att få lite skitlukt i båten eller? Jag tycker man läser om folk som har problem med att skitlukten går genom höljet på slangarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Mars , 2007 En långvågssändare är tillförlitlig. En rostfri pinne som antenn och när dyngan stiger till en viss niva och den inställda maxnivå så indikerar den för tömning. Lite bökig att bygga men funkar. http://www.maringarderoben.se/forum/index.php?topic=426.0 Det rostfria röret isoleras lämpligast med ett yttre plastskal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucretias 0 Postad 29 Mars , 2007 Hej och tack för alla synpunkter Jag har varit i kontakt med KG Knutsson som säljer VDO. De har varit i kontakt med Tyskalnd som meddelat att de modifierat sin nuvarande lösning. Jag är lovad nya grejor så vi får väl testa och se. Ett alternativ skulle kunna vara att kapa känselspröten ordentligt och justera in instrumentet så att det visar fullt utslag så fort vätskan nårunderkant på spröten. Idén är att låta spröten sticka ned endast 10-15 cm iställer för som instruktionen anger 1 cm från botten m.a.o 40 cm ned i skiten. Mats Senast ändrad av lucretias | 29 mars 2007 | 21:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser