Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Andyh

Kapell o bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej

Skulle vilja ha ngr tips. Jag har ett kapell som är 2 år gammalt tror jag. Det är fräscht och ganska rent. Det finns dock några fläckar samt smutsränder som jag skulle vilja ta bort. Vad använder man om man själv vill tvätta o impregnera kapellet. Är det bättre att lämna in det? Vet ej vad detta kostar!? Min andra fråga gäller fartygsfärg. Båten är målad med detta tidigare och skall målas med detta själv. Jag har hört att denna färg behöver man bara måla på utan annat förarbete än högtrycksfärg.

Stämmer detta, eller skall jag tvätta, slipa med grovt slippapper, för att sedan tvätta av med lacknafta?? Bottenfärgen är i god kondition med undantag av några små fält som har mindre färg, ingen vegetation över huvudtaget!

Tacksam för svar

MVH//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövar igen................

Båten skall målas med fartygsfärg igen!!! Inte själv, det vore lite för praktiskt.2.gif\ Och det skall vara utan annat förarbete än högtryckstvätt!!!!

Och det är bara tisdag idag.....

MVH//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det finns ju speciella medell för att göra rent kapellet. prova med det på fläckarna och inpregmera efter att du har användigt medlet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en självpolerande alltså en mjuk bottenfärg, färgar av sig om du gnuggar på den, så räcker det med att borsta av den med en hård rotborste, har du en hård bottenfärg så bör du slipa för att få fäste, torka av med rödsprit, det kan finnas fett i lacknafta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färgen släpper lite grann om man drar en svamp över den. Det blit rotborsten som åker fram....

Tack för ditt svar!

Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...