Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
MaCro

Chris Craft corsair 25 - förbrukning?

Rekommendera Poster

Hej

Går i tankarna att köpa en Chris Craft corsair 25 och undrar om någon vet hur mycket den kan dra per dist med en 8.1 Gxi Volvo Penta (420hk).

Enl chris craft så skall den ligga på runt 1,5 l/dist i marchfart.

Vad tror ni

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den drar 1.7 L nm .. ..eller 2.0 L nm .... vad gör de ? 

Vill man en sådan båt ,

så ska väl inte soppaförbrukningen vara ett problem!?

/JSR

post-11345-1394234983,0073_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

1,5-1,7 är väl ok men det blir lite jobbigt om den drar ex 2,5-3 / dist. Det jag undrar är om någon här på forumet har erfarenhet av denna båt eller liknande med 8,1 gxi motorn.

//Mac

Senast ändrad av MaCro | 27 mars 2007 | 22:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle tro 1.5-2, den kommer inte att dra 2,5-3 i marchfart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaren

Hittade ett test med en KAD 300. Den drog 1,1-1,2 i marchfart och 1,4-1,5 på maxvarv. Toppfart drygt 43 knop.

Men en chris craft skall nog ändå ha en bensinmotor i sig för att komma till sin rätt. Framförallt med tanke på att man kan ställa om avgaserna till raka rör genom ett knapptryck :)

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Med VP 8,1 420hk marschar en Corsair 25´ a 21,7 knop vid 2500rpm, den drar då ganska exakt 1,2 liter per distans. (Man kommer 257distans på en tank(310 liter))

Den har en toppfart på 53 knop och planar på 3,42sekunder från stillastående.

Båten är alltså bränslesnål, snabb, otroligt vacker, tidlöst elegant och välbyggd.

Har ingen erfarenhet av Chris-Craft men brukar alltid kolla lite extra på dem hos den lokala handlaren.

Skulle själv hemskt gärna vilja ha en Corsair 25´ a ell 28´ a. Det är nog en skitbra båt det där!

Lycka till! ...och glöm inte att skriva i tråden här om du skaffar dig en så vi får ta del av dina erfarenheter kring båten

MVH/

Senast ändrad av spajn | 30 mars 2007 | 15:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså ??  ...hur kan soppa diskutionen vara intresant när man vill köpa en Chris Craft corsair 25 och med en sådan motor ????????????

fan , gilla läget ..jag förstår  mig inte på en sådan människa som ska sitta och oroasig för soppaförbrukningen .....löjligt !!!!!!!!!!!!!

Har du inte råd ...så lägg ner .

Suck

//JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hallå Jocke-SeaRay

Förbrukningen är viktig!!

Varför?

1. Andrahandvärdet

2. Ekonomi över tid

3. lättdrivet eller ej

Förbrukningen visar också väldigt tydligt hur effektivt skrovet är. Se ex på hydrolift f-23 som faktiskt drar under 1 liter / dist med en 300 hk V8.

Jag anser det lite onödigt att köpa en båt för 6-800 TSEK om den sedan blir svår att sälja, svindyr att äga och trögdriven i vattnet. Man är väl inte dum eller...

Med din inställning till pengar så kommer det inte bli mycket kvar i slutändan, det kan jag lova.....

/Mac

Senast ändrad av MaCro | 31 mars 2007 | 09:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det gäller andrahands marknaden på denna båt så finns det annat än förbrukningen att stirrasig blind på ...

Du kanske rent av skall välja en mer vanlig båt .

Köp en billig snipa , då har du inga problem med förbrukningen eller eftermarknaden ! 

Då kan du sova gott på nätterna och inte oroa dig så mycke för kapitalförstöring m,m  ...bra va??

// JSR  

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 31 mars 2007 | 16:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att han tycker att det är vesäntligt hur lättdrivet skrovet är behöver absolut inte betyda att han inte har råd! Självklart är det viktigt hur mycket drivmedel en båt förbrukar.

Jag tror mycket väl att frågeställaren är medveten om vad det innebär rent ekonomiskt att äga en medelstor planande DC.

När man köper en båt kan man ju alltid ställa sig frågan hur höga driftkostnaderna är på ett ungefär och därefter bedöma om upplevelsen är prisvärd.

Jag skulle i alla fall aldrig, aldrig, köpa någon produkt över huvudtaget, vad det än må vara båt, bil, hus eller vad som helst utan att i förväg ha en bestämd uppfattning om driftskostnaderna.

Ett båtköp skall vara genomtänkt på alla plan, till och med om man med råge har råd att betala dess omkostnader.

Och slutligen, ja, i sverige har en båts bränsleförbrukning ganska så stor inverkan på dess andrahandsvärde.

Tycker för det första att tråd-startaren kollar på ett vettigt alternativ och för det andra att han är vettig som ser till att vara en upplyst konsument innan han fattar ett köpbeslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej kära vänner

haha!!

Jocke searay. Vem mer än du här i denna tråd har pratat om att ah råd eller inte. Jag tror att frågan var vilken förbrukning båten har eftersom jag var lite tveksam på chris crafts egna siffror.

Jag tror snarare att det är så att du gärna vill ha en chris craft kanske...eller??

Synd att det blev så tråkig stämning i tråden....Tack ändå spajn för dina svar. jag kör nog min 568:a denna sommar med sen blir det nog en chris craft. verkar vara en bra båt och såå snygg den är....Konstig att den inte är så vanlig. begpriserna ligger ju lägre än nimbus och då får man en snyggare båt enligt min mening,

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...