Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
jokar

Två batterier

Rekommendera Poster


Hej!
Jag vet att det finns massor av trådar på forumet om batterier, men jag har faktiskt inte hittat ett konkret svar på min fråga.
 
Jag har en sportbåt, motor och fet stereo med slutsteg, det är allt. Men jag vill ha två batterier för säkerhetens skull (Blåser ofta när man är ute och fiskar, vill inte hamna i nödläge), punkt slut.
 
Jag vill ha två batterier. Jag vill lösa detta billigt. Som jag har förstått det så kan jag paralellkoppla batterierna (hur man nu gör det?) och sätta en manuell brytare. Jag vill kunna välja att köra på båda batterierna, (brytarens mittenläge). Samt att köra på varje själv. (brytarens höger resp. vänster läge)
 
1. Funkar det?
2. Vilken brytare klarar av detta?
3. Hur kopplar jag samman allt detta? Paralellkoppling med en brytare, var sitter brytaren i förhållande till höger resp. vänster batterimm? 
4. Var köper jag sladdar/brytaren för inkopplingen? 
 
Tacksam för konkreta svar, och ja, jag vet om att ett skiljerelä hade varit bättre, men ekonomin finns inte! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej på dig.

 

Det enklaste och billigast sättet är att koppla ihop det andra batteri´ t genom att dra kabel ifrån minus på första till minus på andra och lika dant med plus´ en men mellan batterierna på plus kabeln så monterar du en huvudströmbrytare som du kan köpa på biltema för 49:90kr (80-512) som du stänger av samtidigt som du stänger av motorn och vrider på den när du har startat.

 

Lycka till.

/Belle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Då kan jag ju inte välja att köra stereon ifrån förrukningsbatteriet utan att start batteriet tar stryk?

 

Blir det inte 24 v om man kollar det så som du skrev? Vad är kopplingskillnaden mellan serie och paralell? (rita gärna bild)
Jag ska infoga en bild på min idé:\\

 

Senast ändrad av jokar | 27 mars 2007 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev inte i helt klarspråk ser jag.

du får flytta över strömkablarna ifrån steg och radio till batteri två som du stoppar in som extra batteri. när du poppar musik med motorn avslagen så drar du ju bara ur extra batterit eftersom du har vridit av huvudströmbrytaren som sitter emellan batterina.

kan tyvärr inte rita men om du kopplar på samma sätt som när du ska starta en bil med hjälp av start kablar så blir det bara 12v (plus till plus och minus till minus)

Om man vill ha 24v så måste man koppla minus till plus mellan batterina och det vill du nog inte göra i din båt, bara plus till plus och minus till minus,

 

/Belle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar! Tack så mycket! Någon som har någon synppunkt, säg gärna de!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Belle menar så här tror jag:

post-14764-1394234982,924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte båt nyss var det bara ett startbatteri och jag bad dom klämma dit ett fritidsbatteri också. Båda kopplades till en pryl där jag kan välja batteri 1,2,all och none. När jag ligger i hamn och vill köra kylbox och liknande saker så vrider jag till batteri 2 och behöver inte oroa mig för att göra åt startbatteriet. När jag kör kan jag ha den på all så att båda laddas. Himla käckt!

Jag vet inte vad den heter men GBM i Havstenssund satte dit den. Du kan nog ringa dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur kopplar man in en sådan då? Vad behver man?
 
Kan man inte bara göra så här? --->
Då behövs det ju bara en vanlig huvudströmbrytare. 

 

Senast ändrad av jokar | 28 mars 2007 | 21:01

post-14764-1394234983,7691_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag köpte ny generator igen idag. Samt en Dubbeldiod?? varför behöver jag den då??  Jag har 2 batterier...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigare, bättre alternativ kan vara nåt sånt här ?

typ 40 kronor i delar, ingen dyr kabel att dra..

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 28 mars 2007 | 22:00

post-22127-1394234983,8311_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbeldiod.

Om det är det jag tror har den tre st polskruvar:

- En ingång, från generatorn

- utgång 1, till ena batteriet

- utgång 2, till andra batteriet

 

Strömmen kan bara gå från in till ut1 eller ut2 men inte åt andra hållet.

Dvs generatorn kan ladda båda batterierna på en gång. Men om man laddar ur ena batteriet är det andra opåverkat.

 

Perfekt! Varför har inte alla en sådan mojäng?

Mja, dioden stjäl spänning, den blir varm och batterierna tar längre tid på sig att bli laddade.

 

Jag tycker fortfarande Skyllermarks reläsats länk är bästa lösningen.

 

Det är precis samma sak som Gunnars relälösning ovan fast med automatik. Istället för en brytare på panelen låter man generatorn styra reläet; när motorn går och generatorn laddar är båda batterierna inkopplade. När motorn stannar kopplas batterierna isär helt automatisk. Ingen risk att glömma någon brytare i fel läge.

 

Däremot tror jag Gunnar får ha ett kraftigare relä än 20 kr på Biltema. Risk för att det svetsar igen p g a för hög ström.  Skyllermarks tål 75 A.

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 29 mars 2007 | 09:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar krångligt plus att jag inte kan köra stereon på ENDAST batteri 2`tex? tack ändå!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om spänningen sjunker i batteriet (2) som reläet är kopplat till, så reläet släpper.

Är det inte risk att man då står med 2 tomma batterier utan att veta om det, innan det är för sent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag baserades på ett antal antaganden.

 

1. Det ska va billigt.

 

2. Det saknas en fet generator och förbrukningsbatteriet är typ fritids 75Ah (max-strömmen som kan laddas in i batteriet är under 25 A).

 

3. Det är inget problem att manuellt ratta ihopkopplingen av batterierna (användaren bestämmer och vet precis när förbrukningsbatteriet ska vara ihopkopplat med startbatteriet/generatorn).

 

4. Stereo:n sitter ansluten på förbrukningsbatteriet

 

Min billiga lösning fixar just det.

 

Jag har ingen aning om vilken generator som finns tillgänglig för laddning eller hur stora batterier det gäller, eftersom det aldrig har sagts.

 

Punkt 3 ovan kan extremt enkelt ändras till helautomatiskt a la skyllermarks OM det finns en generatoranslutning typ laddlampa..

Koppla generatorn direkt till förbrukningsbatteriet och reläet mellan förbrukningsbatteriet och startbatteriet, att ladda startbatteiet tar oftast endast en bråkdel av tiden det tar att ladda förbrukningbatteriet...

koppla sedan reläets styrplus dit istället och skippa switchen så har du en helautomatisk lösning.

 

Om man sedan väljer ett relä med dubbla utgångar och kopplar en indikatorlampa till utgång 2 så har man en visuell indikation på om reläet är slutet (lampan lyser då också när motorn är avslagen men reläet har svetsat fast).

 

Om jag inte har fattat saken helt fel så svetsar ett simpelt 30A bil-relä i praktiken inte fast om det inte aktiveras med extremt höga strömmar, gnistbildningen som orsakar fastsvetsningen a vkontaktytorna uppstår väl i första hand när man bryter en ström (en sluten reläkontakt tål väl betydligt högre ström än slut/bryt-märkströmmen ?).

 

Jag vill inte på nåt vis påstå att min lösning är optimal, men den är oslagbart billig och har prövats i praktiken med gott resultat.

 

Det kostar typ 20 kronor för ett sådant relä att testa om det duger för ändamålet, så tröskeln är ju inte särskilt hög.

 

Ämnet har för övrigt diskuterats tidigare:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=33756

http://www.praktisktbatagande.se/Default.aspx?tabid=182&g=posts&t=749

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man glömmer att koppla om den manuella batteriseparatorn/switchen (den alternativt föreslagna lösningen) som gör samma sak (utan att ha den i den panelmonterade brytaren inbyggda lysande lampan som borde påminna dig att stänga av ihopkopplingen) smiley-surprised.gif\

 

Om det skulle hända mig, skulle jag ringa 0200-290090 och vips får jag kostnadsfri professionell hjälp smiley-cool.gif\

http://www.ssrs.se/page/1175/medlemsserviceforfritidsbatsagare.htm

 

eller så skulle jag bara vänta..solpanelerna och/eller vindgeneratorn fixar säkerligen laddningen så småningom 26.gif\

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 29 mars 2007 | 21:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju skitbra! Men om man inte kan något om el så förstår man inte hur man ska koppla allt detta. Vilket relä pratar du om? Hur ska man koppla in det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har löst det hela med en 4-lägesbrytare.

Då förstår jag hur det funkar....

 

Båda inkopplade när motorn går.

Ett batteri inkopplat när man ligger still, och ett således i reserv när man ska starta och åka vidare.

 

Köp en kvalitetsbrytare så kommer du inte ångra dig.


post-3024-1394234990,7568_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Först måste det sägas: om man inte begriper hur saker ska kopplas, ska man kanske inte ge sig på det 13.gif\

 

Reläet i fråga (och hela kopplingen) ser du på bifogad bild.

 Med sedvanlig reservation för eventuella fel, det är ju fredag kväll... 8.gif\

 

Reläet har 2 anslutningar som är själva reläet (låt oss kalla dom anslutning 1 & 2) på reläet är märkningen 30 & 87.

och

2 anslutningar som är manöverspolen som när den aktiveras sluter reläet (låt oss kalla dom anslutning 3 & 4) på reläet är märkningen 85 & 86.

 

 

1. koppla ihop batteriernas minuspoler med varandra.

2. koppla anslutning 1 till plus på batteri 1, (den försiktige sätter kanske också en säkring typ 30A i serie)

   och anslutning 2 till plus på batteri 2.

 

 

Nu är huvudkretsen klar, dags för manövreringkretsen (den som gör att reläet sluter när du aktiverar brytaren).

 

 

3. koppla anslutning 3 till anslutningen märkt  märkt ACC på strömbrytaren.

4. koppla den andra polen på strömbrytaren märkt POWER till pluspolen på batteri 2.

   (den försiktige sätter med fördel en säkring typ 1 A även i denna krets)

 

 

5. koppla anslutning 4 till minuspolen på batteri 2.

6. Koppla en kabel från strömbrytarens anslutning märkt GROUND till minuspolen på batteri 2

   (För att lampan i strömbrytaren ska lysa vid tillslag)

 

 

1 & 2 behöver  grov kabel (6 mm2 borde räcka då varken avstånd eller strömstyrkan antas vara stor)

3/4/5/6 kan kopplas med klen kabel, 0,75 mm2 duger fint.

 

Simpelt, enkelt, billigt..men säkerligen oftast inte den mest optimala lösningen 4.gif\

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 30 mars 2007 | 20:28

post-22127-1394234991,0645_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Gunnar: helt riktigt vad jag kan avgöra. Även om det är sen fredagskväll här också. :-)

 

För övrigt gillar jag ju helautomatiska system, men sålänge man kommer ihåg brytarna så....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena jag var i exakt samma läge som dig ang slutsteg o detta.Jag köpte batteriväljare på biltema som var billig men ändå helt ok kvalitet ,kablarna köpte jag på swedol.INte billiga men men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...