PatricS 2 Postad 27 Mars , 2007 Ska köpa en fast VHF. Kan tänka mig att det är enkelt om man har segelbåt :-) Men om man som jag har en DC - var placerar man då VHF-antennen? Någon sa att det finns antenn och antennfästen för vindrutan- en kortare variant - har aldrig sett nåt sånt. Har antennlängen STOR betydelse? Eller bör man placera den stora VHF-antennen där bak på motsatt sida till akterlanternan? Eller ....? Gärna länkar till lämpliga platser :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 27 Mars , 2007 På min förra båt så satte jag fast den med fällbart däcksfäste framför rutan. Kanske inte snyggaste stället men lättast att sätta den där på den båten. Ju högre upp den kommer desto längre räckvidd får du. Jag skulle nog sätta den där bak om jag vore som du. Senast ändrad av Gesse | 27 mars 2007 | 19:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 Mars , 2007 (lite taskigt) Du har väl VHF certifikat? I utbildningen ventilerades och belystes antennens längd och placerings betydelse för räckvidd och hörbarhet. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 28 Mars , 2007 Kolla på bilder på tex blocket, där har du möjlighet att se både snygga och mindre snygga placeringar/modeller av vhf antenner på Dc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 28 Mars , 2007 Ruskigt vad dålig den bilden blev! Finns att se på http://www.blocket.se/vi/11000561.htm?ca=8_s http://195.149.144.149/images/69/6945321563.jpg\ border=\0\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 28 Mars , 2007 Hej! Jag hade samma frågeställning som du. Har själv en DC - Örnvik 540 Cruiser och valde till sist att sätta den där bak på babords sida. Hhar lanterna och flagga på stybords sida. Det blir snyggast och med praktiskt/funktionellt. Dock lite försämrad mottagning. Alternativet är den klassiska placeringen vid styrbords vindruta. Dock inte bra i mitt fall eftersom man ska gå på skarndäcken och då är antennen i vägen. Inte så snyggt heller. Har ingen bild än så länge på hur det blev. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 28 Mars , 2007 VHF-cert? Ja jag ska gå kurs i vår - start 24 april. Det blir väl ungefär samtidigt som isen går på Umeälven. :-) Än ligger den tjock och snötäckt. ......................... Det är inte snyggt med en stor antenn på båten. Finns det inga mindre antenner att tex fästa uppe på vindrutan på DCn? Tappar man mycket av räckvidden med en kortare antenn? Förstår att man tex tappar en del om antennen lutar - men hur mycket? Skicka mer bilder och ideer om antennplaceringar - tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 28 Mars , 2007 Formel för att räkna ut räckvidden (beroende på plasering)är http://www.stockholmradio.com/source.php/16861\ border=\0\ /> Räckvidden är främst beroende av hur högt antennen är placerad, då radio-vågorna teoretiskt når något längre än till horisonten. Den tekniska formeln för att beräkna räckvidden visas i bildrutan till höger, där h = antennens höjd över vattenytan i meter och d = räckvidden i distansminuter. I praktiken innebär detta att två segelbåtar med antennen i masttoppen och med 12 m hög mast, kan ha direktkontakt på upp till 14 distansminuters avstånd, och två motorbåtar med antennen 5 m över vattnet kan kommunicera på ca 10 distansminuters avstånd. Sedan har ju själva storleken betydelse, men det har jag ingen formel för! Kolla på www.glomex.it under products så kan du se olika Db värden för de olika längderna. hagre Db = bättra sändning/mottagning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Mars , 2007 Hej Patric! Då kanske vi hörs i etern. För jag drar förbi dig i början av maj (ifall det är isfritt. Angående antenn hade jag en lite kortare antenn två båtar tillbaka i tiden. Den var inte som blindkäpparna. Utan såg nästan ut som en bilradioantenn. Jag har för mig att den var 2/3 längd och hade någon typ av förstärkare i foten. Ifall du tittar riktigt noga på Winga Cabinen (som finns i mitt fotoalbum) ser du en diskret antenn på styrbord sida. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 28 Mars , 2007 Enkelt kort (1 meter) antenn som funkar tillräckligt bra = typ Hjertmans stålsprötsantenn 5635-5. Min sådan antenn sitter på styrhyttstaket monterad med en enkel U-vinkel svetsad på takets framkant[stålbåt] (ca 2,5-3 meters höjd över havet) och varhelst jag ligger på västkusten (runt Göteborg/Marstrand) hör jag Lyngby Radio/Læsø (Danmark) på kanal 64 med mer än önskvärd signalstyrka. Samma antenn satt tidigare på min dåvarande plastsnipa, på ungefär samma plats, men då bara med ett enkelt hål borrat rakt igenom plast/glasfiber-taket (inget egentligt jordplan) och fungerade trots det precis lika bra. [sidonot] Det märks att Danmark är en riktig sjöfartsnation då enbart deras lista över ankommande/avgående fartyg ofta tar längre tid att läsa upp än Stockholm radio:s hela väderleksrapport. De svenska utsändningarna hörs ju naturligtvis ändå bättre. (Det du kan höra kan du säkerligen även prata med vid behov). Så, ska du inte långt bort från land behöver du inte ha nåt avancerat/högt placerat, enkla billiga grejer funkar fint. Senast ändrad av Gunnar_ | 28 mars 2007 | 21:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 28 Mars , 2007 Jag vill inte rekommendera installationen på Gunnars bild, det ser ut som om antennen sitter alltför nära masten med påföljd att mycket utstrålad energi absorberas av masten, -om den är av metall. Avståndet bör vara minimum en halv våglängd, alltså ca en meter, men helst mer, eller helt ostörd om man vill få ut så mycket energi som möjligt i rymden. På frågan i inledande spörsmål om längden har betydelse så måste jag svara ett obetingat ja! Längden har ju till uppgift att samla in den radiovåg som gäller för nämda frekvens, 156.800MHz vilket motsvarar ca 1.9 meter, men antennen kan inte vara så lång utan halva våglängden om man inräknar jordplanet, men det går att trixa lite med längden så att man får lite högre mottagningsförstärkning, den s.k 5/8-antennen, men maximerad antenn brukar bli ca 1.2 m, då vet man att effekten går ut max och mottagningen är så bra den rimligen kan bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 30 Mars , 2007 Är det så ovanligt med VHF-antenn? Vill se mera bilder och ex på ställen att fästa antennen på. Helst skulle jag vilja se det antenfäste och kortantenn som kan fästas på vindrutan :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 30 Mars , 2007 ..det ser ut som om antennen sitter alltför nära masten.. En ren synvilla, kamera och perspektiv och sånt. Om du klickar på bilden på min båt (till vänster) så ser du att avståndet är närmare 1,8 meter mellan styrhyttstakets framkant och masten (och ja, den är gjord i rostfritt). Bilden på hela båten är före montage av radarantennen. P.S. antennenfästet satt där den sitter när jag köpte båten, jag bara bytte ut sprötet till det jag hade på min gamla snipa, och VHF:en sitter precis under i innertaket på styrhytten (typ 30 cm kabel). Senast ändrad av Gunnar_ | 30 mars 2007 | 19:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 30 Mars , 2007 Jag skulle tro att de flesta gör sitt eget båtanpassade fäste, eller åtminstone själva fastsättningen av ett standardfäste av något slag. DC är inte riktigt min grej, så jag har faktiskt inte kollat hur man gjort på sådana, men hur himla svårt kan det vara egentligen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 13 April , 2007 Någon som har testat en sån här antenn - hittade den på VHF-teknik. Denna kapslade antenn har en kraftig radom av Styren plast och är lämpliga att använda på fordon, tåg och som terminalantenn på diverse applikationer både inom- och utomhus. Antennen är frigående och behöver således inget extra jordplan, alltså lämplig för fordon med plasttak. Anslutningen kan ändras efter önskemål. Den finns även i varianter för GSM 900/1800, UMTS (3G) och med inbyggd GPS. Undrar om det ev är för dålig mottagning eller nåt sånt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 21 April , 2007 Så här blev resultatet med min VHF-antenns placering. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freddie1 2 Postad 21 April , 2007 Så här blev resultatet med min VHF-antenns placering. /Freddie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 21 April , 2007 Synd att du vinklade antennen, nu kommer framsidans utstrålade energi att gå på tok för högt och baksidans att gå ner i sjön. Du vill väl egentligen ha en så effektiv och rundstrålande antenn som möjligt? Nu blir det rymdvåg av en del av utstrålningen. Sen finns det en faktor till att räkna med och det är att radiovågorna på dessa höga frekvenser går bara rakt fram, d.v.s. dom böjer inte över hinder som öar och land utan hindras där, som ljus t.ex. Ju högre frekvens desto mera beroende av oskymd sikt behöver radiovågorna. Hörs du dåligt så flytta dej till lite mera öppet område så funkar det bra. Trevlig sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoBest 0 Postad 7 Maj , 2007 Jag har en targa DC, och placerade antennen med ett vinkelfäste vid targabågen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn Postad 7 Maj , 2007 Angående antenn, En vanlig vhf radio som min en cobra har antennen direkt på radion. Oftast så räcker den, men ska man långt ut och vill tala med varandra så klart krävs det lite högre mast/antenn. Stockholmsradio når för det mesta inom våra vatten. Sen om man ligger bakom en ö så blir det radioskugga och då får man knalla upp på kullen i alla fall med sin bärbara om ön är för hög. Oftast så snackar man bara med den man ser, men ja det kan ju hända att det blir lite längre avstånd när det ex.vis är dimma. /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 16 Juni , 2007 Höger bak - bakom lyskäppen. :-) Eftersom jag inte vill ha nåt framför vindrutan och att man går upp vänster bak där badstegen är så blev det naturligt med höger bak - bakom lyskäppen - stör inte tankning, ombordstigning eller tilläggning så mycket. Ett fällbart rostfritt fäste med en blindkäpp. Testade med riktigt testinstrument och det fungerade BRA! Nu återstår bara flagga å de får väl bli vänster bak. Trevlig båtsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 13 November , 2010 Högt - Fritt - Rakt - Blött är fyra bra ord att hålla sig till när det gäller antenner. Det sistnämnda lär väl inte vara ngt problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 November , 2010 Skulle tro att antennen är placerad efter 3,5 år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser