Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
batfixaren

Hur ställer jag upp min mercurymotor!?!?

Rekommendera Poster

Hej!

Ska nu försöka testköra min merc650 från 69. Har ingen aning om den fungerar då jag inte har kört den själv nån gång att jag inte har någon mecka-vana eller motor-kunskap över huvud taget. 

Men jag har ett litet problem... mitt minsta problem just nu. Jag skulle vilja vicka/tippa upp motorn från sitt ställ och självklart har jag insett att det sitter en liten spärr strax till vänster om lilla röda plastbiten ni ser på bilden. Men nu är denna helt låst. Kanske är en dum fråga men hur gör jag? Har försökt vicka på motorn o allting men den vill inte ge vika. Den går att röra lite uppåt och neråt men inte tillräckligt. Är det nåt jag har glömt? Är den trasig?

post-22600-1394234982,2464_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att Du har försökt att ruckla lite fram och tillbaka om det bara kärvar.

Har för mig att jag har läst i någon gammal tråd att det kanske har betydelse om växeln ligger i, kanske värt ett försök.

Är ju inte helt ologiskt att propellern inte får gå om den inte är i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så kommer jag inte ihåg exakt hur det var på dessa motorer, trots att jag är uppvuxen med dom. Det måste vara snart 25 år sedan jag tippade en sån.

Men testa med att ha framväxeln i, då motorer oftast är låsta i back och neutralläge.

Något i mitt minne säger mig att det finns en spärr nere på riggen, som ska lossas innan du fäller upp motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Backspärren ligger i så länge som växeln är i neutral eller back.

Lägg i framväxeln så kan du lyfta upp motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det låter ju helt klart logiskt. Det tänkte jag ärligt talat inte på. Skall prova detta och återkommer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen! Problemet är nu löst ;) Det hade dock inget o göra med växlarna. den spärr jag trodde man var tvungen att flytta var tydligen endast för att ställa motorn på i upptiltat läge.. Alltså inte som på nya utombordare av nån anledning... Tack för svaren! Det kommer garanterat fler frågor påvägen! Då svänger jag in här igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...