Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Verne

Årsmodell aq 120

Rekommendera Poster

Hej! Har en b20 som enligt förra ägaren har betäckningen aq 120. Ägaren var osäker på årsmodellen på både motorn och båten, som är en Ryds Hajen. Underar om någon vet vad detta kan vara för årsmodell med endast denna info? Anledningen till att jag behöver veta är att jag ska köpa nya tänddelar på Biltema och att dessa är uppdelade mellan före -74 och efter -74.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ120 (A) är en B18, inte en B20, alltså definitivt före 1974 om det nu verkligen är en AQ120. Om du inte hittar nån typskylt på motorn borde det finnas ingjutet i blocket B18 eller B20. Har för mig att det sitter i närheten av fördelaren, åtminstone på min B18.

Det finne även en AQ120B som är en B21= helt annan motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Det står B20 ingraverat på motorblocket så förra ägaren hade väl dålig kol påå beteckningen. Jag gissar att 120, 130 etc. står för antalet hästkrafter!? Vad är det då som avgör detta? Blocket bör väl vara det samma om det är en B20? Vad är då skillnaden på modeller före -74 och efter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På B20 i bil är det en annan fördelare från -74. I B20A heter den 170085, den är poppis bland trimmare eftersom den anses ha en bra tändkurva. Tvivlar på att samma fördelare används i båtmotorerna så där kanske det inte skiljer mellan före/efter 74(?).

Ta med dina delar till bil-buttericks och kolla vilka som är mest lika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...