dannne 0 Postad 26 Mars , 2007 Hej, Har tittat på både 290 -98 och 330 -98 sundancer, av ekonomiska skäl vinner 290, främst pga enkel maskin, då jag enklare kan byta till diesel om jag trivs med modellen riktigt ordentligt. 330 däremot har det där lilla extra, generösa utrymmen ute där vi spenderar all vaken tid. (tillhör solapare med en kall i handen hela dagen folket) men 330 har lite otympligare mått, svårare att förvara, hitta båtplats och vinterlokal. Så det viktigaste, bränslekonomin.. 330= 2x7,4 axel 290= 1x7.4 drev är ingen gasare, utan trivs med en masch på 22-24, någon som vet hur mycket dom olika modellerna dricker? positiva/negativa egenskaper samt vad att tänka på. Tack på Förhand Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Mars , 2007 5 ton båt och en 7.4 på 290 DA ... du kommer inte att marcha i 22-24 knop .snarare knapt 20 knop och toppfart på max 30knop !! jag tror inte du kommer att trivas med bara en motor på så pass stor och tung båt , den väger 4700kg utan soppa och vatten och packning och familj och hund och ..och ..och ..... är du med ?? -de är bara att gilla läget och ta med minst 2st V6:or .annars får då även tänka på detta med bog-propeller, hur ska du annars kunna parkera en sådan lång båt om det driver/blåser lite . De e mycke att tänka på...hahaha Lycka till JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannne 0 Postad 26 Mars , 2007 ofan! de visste jag inte, tack Så 2x4,3 eller 2x5,7 är lämpligare på 290 då? Har du någon uppfattning om bränsleförbrukning? en annan sak.. Har ingen tidigare erfarenhet av Sea Ray290/330 men hur är det egentligen med planingströskeln på dessa? Har tittat på Phantom 290 och den är en dröm den har ingen p-tröskel, helt underbar, men lite för dyr och ekonomsikt byggd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Mars , 2007 Tyvärr vet jag inte själv hur 290DA funkar i vattnet . Men som alla SeaRay så borde även den vara som en dröm i sin framfart på vågorna ..hahahahahah - satt just nu och läste fakta på 330 DA .. den väger också ca 5 ton !! och på den är det 2 x 5.7l som minsta motor. ...tål att tänka på !! //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannne 0 Postad 26 Mars , 2007 Tror jag får stila min oro att inte få tag i skuta till sommarens start. Och helt enkelt provköra först. Tack för hjälpen. Hade vart kul o prata med någon som har en 290 lr 330. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Mars , 2007 ..hade du tänkt att köpa båt UTAN att provköra först ????????? VA Så gör man inte !!!! ajja bajja .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannne 0 Postad 26 Mars , 2007 NEJ för tusan, Som du förstår har jag gått i import tankar... Nä ska jag ha båt nu får jag handla hemmaplan. men de e ju de att man får lite mera rymd i en US made båt. sen dricker dom soppa like a fat kid like cake men så snygga linjer dom har... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannne 0 Postad 26 Mars , 2007 denna e ju snygg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Mars , 2007 ...se det så här .. -mycke soppa, mycke pengar in till staten . man blir så mycke gladare då , ( tror jag ) hahahahahahahaha //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Mars , 2007 .. ser du , vid 1997 så bytte Searay 290 DA lock .. jag själv vill ha en -96 290 DA .. men vi får se när de blir av . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundancer290 0 Postad 13 September , 2007 Tjena !Jag har själv en 290 och är mer än nöjd.jag har singelmontage i min båt och det funkar alldeles utmärkt,men visst jag kan ju inte påstå att den är specielt bränslesnål. Jag kommer att satsa på ett helt nytt diesel pkt till min i vinter,och jag är mycket tacksam att den endast har en motor med tanke på vad ett nytt paket kostar. Jag kan dock rekomendera att du själv tar dig över till usa och tittar på just din båt. Jag har själv varit där och sett vilka eländesbåtar det finns, men det är klart det fanns ju lika många bra båtar oxå. Är du riktigt smart så passar du på att köpa dig dieselpaketet när du är där och ber att det skall bipackas alt monteras i båten, då spar du massor av pengar.Gå inte på den niten att du kan använda samma drev som tidigare utan se till att få ett drev med rätt utväxling.Lycka till! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannne 0 Postad 13 September , 2007 Tja, Va ett tag sedan jag la ut den här tråden. Sommaren är näst intill förbi men båt fick jag till slut tag på, Searay 315DA-04 med knappt 110h/ kamel e ruskigt nöjd! lite hög förbrukning ca 3,5 l/nm. massor med planer inför våren bl.a flexiteak i brunnen. Fick den i juli, tre veckor försent men vädret vart ändå kasst då så de va lugnt.har laggt ganska exakt 500nm bakom mig redan:) som sagt nöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dannne 0 Postad 13 September , 2007 Tja, Va ett tag sedan jag la ut den här tråden. Sommaren är näst intill förbi men båt fick jag till slut tag på, Searay 315DA-04 med knappt 110h/ kamel e ruskigt nöjd! lite hög förbrukning ca 3,5 l/nm. massor med planer inför våren bl.a flexiteak i brunnen. Fick den i juli, tre veckor försent men vädret vart ändå kasst då så de va lugnt.har laggt ganska exakt 500nm bakom mig redan:) som sagt nöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser