Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
vieryd

mercruiser V8 230

Rekommendera Poster

Någon som känner till vanliga fel med en mercruiser V8/230 från 1988?

 

mvh

Håkan L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp ... att det inte är tätt( packningen)  mellan limpor och knä ... brukar bli tydliga spår av rost där . Då kan vatten smyga in till motorn och då blir den inte glad !!!!!!

 

//JSR

 

 

 

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 26 mars 2007 | 23:19

post-11345-1394234982,0696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ett kompressionsprov torde väl avslöja om något sådant hänt tidigare?

Måste man ha en speciell kompressionsmätare eller går det med an vanlig modell för bilar?

 

mvh

Håkan


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket kompressionstryck skall det vara på denna motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ju bensin 8:a och då krävs inte så mkt komp. men över 5 och mindre än 11kg är nog rimligt, ( mina 351 ford ligger mellan 6.6 och 10,7 ) och det är ok enl. ett raceteam jag snackat med (dom kör Ford BB och 351 efi... lite trimmat) - vid normal (vad det nu é) körning på en standard motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja har ju samma motor och på min gjorde ja kompptest i fjolvårast, låg mellan 9-11.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att samtliga cylindrar liggerså nära varandra som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hederliga Amerikanska gjutjärn har egentligen bara en betydande svaghet(vid bruk i saltvatten)

 

Rostskadade avgaslimpor & knän kommer med åldern, tvärsäkert!

efter 10 år kan man vara helt säker på att det är dags att byta. 90% av alla konstigheter med motorn betyder inre läckage i limpor eller knän.

 

andra någorlunda vanliga fel är automatchoken, slitna flottörnålar och igensatta förgasarmunstycken.

 

Får den bara bensin och gnista så går den

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..i mina öron är det VANLIGT  underhåll !

 

Den som tror att man kan slippa byte limpor och knän samt renovera förgasare,packningar och andra vitala delar , ska nog inte ha V8  m.m ....

 

V8 rockar !!!!!

***************

 

//JSR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp V8 rockar superfett! Bara ljudet är som ett halvt.....ni vet vad jag menar :) Nu hör det dock till saken att jag vill lägga mig i er diskussion angående kompression lite. Ingen motor mår bra av att ha stora avvikelser på kompressionen mellan de olika cylindrarna! Såvida man inte har en vevaxel per kolv och en flexibel förbindelse mellan :) Får man tex värdet 6 på 3:an och 11 på 7:an är det nåt som inte stämmer! Antingen en ring, ett ovalt lopp eller en dålig ventil....sen får experterna på detta forum säga vad de vill. Att toleranserna på en V8 kan tålas vara lite högre än på en vanlig liten tråkig rak 4a har med konstruktionen att göra. Men, det optimala är dock ett en max avvikelse på 0,5-1 mellan samtliga cylindrar även på en V8!!!!

 

 

Håkan!! Jag vill veta mer! En Mercruiser V8 från 1988 på 230? hk? Hur ser dina ventilkåpor ut? Är dom släta eller räfflade/vågade, vilket serienummer? I vilken båt hittar du den? Vad har du för kylsystem? Sjövatten, halvt färsk eller slutet så bara knäna får stå ut med sjövatten? Med sjövatten menar jag både insjö, östersjö och västkustvatten! Det är nämligen stor skillnad oavsett vilka nämnda alternativ din motor går i. Ett slutet eller halvslutet system har under normala skandinaviska förhållande nämligen glykol med korrissionsskyddande ämnen tillsatta.

 

 

För övrigt håller jag med föregående talare, men en sak de missar är att statistiken talar om att V8:or har lite mindre timmar mellan topplocksreparationer än svensson motorer. Detta gör sig extra tydligt på marina konfigurationer. Annars är det med en V8 som med en svensson B20, med lite kärlek varar dom länge.

 

Ett annat tips är att du kollar in de amerikaska forum som finns, det du inte hittar där är inte värt att veta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn sitter i en Sportcraft 222 från 1988. Jag har kört den på tomgång och lätt gaspådrag och den låter fint. Knän och limpor är troligen ej bytt, så det räknar jag med att göra. Den är sjövattenkyld och gått på västkusten. Saltvatten således med allt vad det innebär. Lite rostig på ventilkåpan och vid knänfästena.

post-24877-1394234992,2483_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...