vieryd 0 Postad 26 Mars , 2007 Någon som känner till vanliga fel med en mercruiser V8/230 från 1988? mvh Håkan L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Mars , 2007 japp ... att det inte är tätt( packningen) mellan limpor och knä ... brukar bli tydliga spår av rost där . Då kan vatten smyga in till motorn och då blir den inte glad !!!!!! //JSR Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 26 mars 2007 | 23:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 27 Mars , 2007 Ett kompressionsprov torde väl avslöja om något sådant hänt tidigare? Måste man ha en speciell kompressionsmätare eller går det med an vanlig modell för bilar? mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 27 Mars , 2007 Vilket kompressionstryck skall det vara på denna motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 27 Mars , 2007 det är ju bensin 8:a och då krävs inte så mkt komp. men över 5 och mindre än 11kg är nog rimligt, ( mina 351 ford ligger mellan 6.6 och 10,7 ) och det är ok enl. ett raceteam jag snackat med (dom kör Ford BB och 351 efi... lite trimmat) - vid normal (vad det nu é) körning på en standard motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 27 Mars , 2007 Tja har ju samma motor och på min gjorde ja kompptest i fjolvårast, låg mellan 9-11. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 28 Mars , 2007 Det viktigaste är att samtliga cylindrar liggerså nära varandra som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 28 Mars , 2007 ..typ, i samma motor borde räcka !... //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 29 Mars , 2007 Hederliga Amerikanska gjutjärn har egentligen bara en betydande svaghet(vid bruk i saltvatten) Rostskadade avgaslimpor & knän kommer med åldern, tvärsäkert! efter 10 år kan man vara helt säker på att det är dags att byta. 90% av alla konstigheter med motorn betyder inre läckage i limpor eller knän. andra någorlunda vanliga fel är automatchoken, slitna flottörnålar och igensatta förgasarmunstycken. Får den bara bensin och gnista så går den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 Mars , 2007 ..i mina öron är det VANLIGT underhåll ! Den som tror att man kan slippa byte limpor och knän samt renovera förgasare,packningar och andra vitala delar , ska nog inte ha V8 m.m .... V8 rockar !!!!! *************** //JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 30 Mars , 2007 Japp V8 rockar superfett! Bara ljudet är som ett halvt.....ni vet vad jag menar Nu hör det dock till saken att jag vill lägga mig i er diskussion angående kompression lite. Ingen motor mår bra av att ha stora avvikelser på kompressionen mellan de olika cylindrarna! Såvida man inte har en vevaxel per kolv och en flexibel förbindelse mellan Får man tex värdet 6 på 3:an och 11 på 7:an är det nåt som inte stämmer! Antingen en ring, ett ovalt lopp eller en dålig ventil....sen får experterna på detta forum säga vad de vill. Att toleranserna på en V8 kan tålas vara lite högre än på en vanlig liten tråkig rak 4a har med konstruktionen att göra. Men, det optimala är dock ett en max avvikelse på 0,5-1 mellan samtliga cylindrar även på en V8!!!! Håkan!! Jag vill veta mer! En Mercruiser V8 från 1988 på 230? hk? Hur ser dina ventilkåpor ut? Är dom släta eller räfflade/vågade, vilket serienummer? I vilken båt hittar du den? Vad har du för kylsystem? Sjövatten, halvt färsk eller slutet så bara knäna får stå ut med sjövatten? Med sjövatten menar jag både insjö, östersjö och västkustvatten! Det är nämligen stor skillnad oavsett vilka nämnda alternativ din motor går i. Ett slutet eller halvslutet system har under normala skandinaviska förhållande nämligen glykol med korrissionsskyddande ämnen tillsatta. För övrigt håller jag med föregående talare, men en sak de missar är att statistiken talar om att V8:or har lite mindre timmar mellan topplocksreparationer än svensson motorer. Detta gör sig extra tydligt på marina konfigurationer. Annars är det med en V8 som med en svensson B20, med lite kärlek varar dom länge. Ett annat tips är att du kollar in de amerikaska forum som finns, det du inte hittar där är inte värt att veta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vieryd 0 Postad 31 Mars , 2007 Motorn sitter i en Sportcraft 222 från 1988. Jag har kört den på tomgång och lätt gaspådrag och den låter fint. Knän och limpor är troligen ej bytt, så det räknar jag med att göra. Den är sjövattenkyld och gått på västkusten. Saltvatten således med allt vad det innebär. Lite rostig på ventilkåpan och vid knänfästena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser