Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
AudiTQ

Besiktningsman- rekommendationer önskas

Rekommendera Poster

Hej,

snart är det dags att köpa båten, har tittat ut en del objekt och någon av dem blir det (Sea Ray, Bayliner eller Sunseeker) men jag vill verkligen gardera mig genom att använda en besiktningsman som går igenom båten ordentligt innan köp 

SÅ ni som bor i Sthlm och har anlitat en besiktningsman, jag vill höra era åsikter om dem ni haft- och framför allt rekommendationer.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har anlitat besiktningsmän vi två båtköp (segelbåtar). Vill ej kommentera dem med namn, men har några allmänna råd...

-det gäller att själv vara påläst och insatt och ställa frågor till besiktningsmannen, så att en bra dialog kommer igång. Ibland vill man få säljarens påståenden verifierade. Om besikningsmannen har en annan åsikt än säljaren, ska man konfrontera dem mot varandra och sedan kanske pruta på priset. Här har jag dragit nytta av besiktningsmännen då de alltid står på sig. Yrkeshedern ligger ju i deras sakkunskap.

-Besiktningsmannen har ett formulär med kontrollpunkter som denne går igenom vid besiktningen. Han värderar normalt inte priset på en båt, men ger ett utlåtande om priset är rimligt. En besiktningsman som jag anlitade skrev så taffligt att jag ej kunde läsa protokollet!

Ett råd är att titta på båten innan besiktning och skriv ned dina frågor. Det är ju tveksamheterna du vill ha svar på. Och dessa skall användas för att pruta (åtminstonde så att avgiften för besiktningen betalar sig). Jag tycker inte det är värt att anlita en besiktningsman om man själv inte sett några tveksamheter med båtens kondition.

Här finns en del artiklar om besiktning av motorbåtar

Lycka till!

/RR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för råden!

Kanske sant att man inte ska anlita en besiktningsman om båten ser bra ut...men man vet ju aldrig när det gäller Sea Ray osv..

SKulle jag köpa exempelvis en Flipper 630 DC så tror jag inte en besiktningsman är nödvändig...

Det är väl ändå en viss kvaliteskillnad på Nordiska båtar kontra amerikanska ? inte sant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just Ronald Rybbe jag har för avsikt att anlita...bland andra dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde Eje Wåhlstedt för ett antal tusenlappar. Tyckte det var värt priset eftersom jag inte är så erfaren. Bra rapport med digitalbilder och rekommendationer vad som behövde fixas. Båtfirman fixade det mesta på säljarens bekostnad.

Om båten ser bra ut, mja är det inte just man behöver en separat besiktningsperson som inte redan är kär i objektet. :-)

tel: 0708-12 24 51 ejew@chello.se

Senast ändrad av Anders_St | 27 mars 2007 | 17:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo i ditt fall är det nog bra att ha någon som kan granska och testa motorn, om du inte själv är gammal raggare och kan allt om V-åttor etc.smiley-laughing.gif\ Kan vara en god idé att kolla att besikningsmannen verkligen har kunskap om dessa.

/RR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...