Thorre 0 Postad 26 Mars , 2007 Tjena ,Har en fråga ang laptop batterier som jag tänkte kolla om nån har koll på. Har en laptop som ska 19V , 4.7A. Jag har sen en adapter som ger 19V, 4.2A och en adapter som ger 18.5V, 4.9A. Vilken är bäst att använda till laptopen? Och vad är viktigast volt eller ampere till just laptops? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 26 Mars , 2007 Om man ser det så här och med laddning. Lappisen är gjord för att ta emot 19 volt och då är givetvis det bäst. Sedan det här med strömmen Amp. är i nte så viktig då lapptoppen inte kan ladda dessa 4,7 eller 4,9 Amp. 4,7 och 4,9 Amp. står nog för hela förbrukningen och då datorn är igång, samt laddar. När den laddar (utan att vara igång) så går det inte åt denna ström och batterierna samt regulatorn sköter detta. Har en lapptopp och där kör jag bara 12 (14,2) volt in från från batteriet. Inga som helst problem med att datorn alltid är fulladdad även om det står 18 volt och något i aktern på den. Men det skadar inte att ha det där lilla extra utöver 14,2 volt som det är från båtens batterier. Batteripacket i datorn är ju på 12 volt om jag inte missminner mig. Bil/båtbatteri är ju detsamma 12 volt, men ska det ladda till full kapacitet så fodras det att batteriet kan komma upp till 14,2 volt och 14,4 är att föredra, men där går gränsen för gasning. Likaså med lapptoppsbatterierna, som behöver den där lilla toppen över 12 volt. Nu är det så att dessa batterier inte laddas på samma sätt och det ligger mer grejor på vägen som gör att laddningen inte får gå för vilt till för då skadas batterierna. O.s.v. Hoppas att detta gav dig något. Ps. när du nämner att du har två laddare, så kolla att plus och minus motsvarar det som ska in på datorn. Två laddare kan se lika ut, men spänningen kan växla i pluggen. Nämner det ifall du inte har kollat detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorre 0 Postad 27 Mars , 2007 Så med andra ord så är volten det som är viktigt och amperen spelar inte så stor roll? Jag har oxå tänkt i dom banorna faktiskt men sen hörde jag att amperen är viktigare och att en laptop som inte får tillräkligt med ampere inte kommer orkar starta alls. Därför blev jag undrande om vad som faktiskt är riktigt.. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 Mars , 2007 Amperen får inte vara för klen. Då kan man få startproblem. Med för klen menas typ mindre än hälften. Spänningen får absolut inte vara för hög, möjligen något lägre. Bäst är förstås att fixa en adapter som har rätt spänning och tillräckligt med ampere. Senast ändrad av Anders_St | 27 mars 2007 | 18:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 27 Mars , 2007 Det är som Anders säger. Om en adepter är för klen och duckar så beror det på att den har en inbyggd strömbegränsare för att den inte ska jobba ihjäl sig. En strömbegränsare är så konstruerad att den automatisktdrar ner vid överbelastning och därmed så sjunker spänningen och det duckar och den strörsta strömstöten s.a.s. kommer vid starten. Är likadant med TV apparater med 12 volts inbyggd regulator. Vid start 6-7 amp och vid drift 2-2,5 amp. Dom två omvandlare du har, är likvärdiga och det som för din del är viktigast, är att du har plus och minus ut likvärdigt på kontakten du stoppar i datorn. Ska du ha den i en båt och köra på 12 volt och vill ha lite upp så att säga så finns det uppconvertrar på Clas i sjön bland annat och just för detta ändamål. Strömmen blir det inga problem med då du kör bilbatteri. Lycka till / Orven Ändrar här med ett tillägg. Det som du läser på dina adaptrar är kanske inte sannt eller verkligt. Belastar du dom och räknar så kanske ingen av dom håller det som står på dom, eller så är det åt andra hållet. Du kan kanske räkna med en så där 5 - 10 procents felmarginal på dina prylar. Det är på produkter typ labb.aggregat och adaptrar till känslig elektronik som har mer åt noll procents felmarginal. Ex. Vissa grejor byggsför att inte lämna mer än fem volt (exakt)för då ryker vissa komponenter som kanske och ev. klarar en volt över fem volt. Dessa nätdelar och adaptrar ligger oftast på 4,7 volt och max 5 volt och kostar därefter. Bara som upplysning. Och exempel. Senast ändrad av orven | 27 mars 2007 | 18:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser