Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
WalleNo1

Utombordare till Maxi 77 ?

Rekommendera Poster

Hallå!

Är det någon som kan säga vilken typ av utombordare som passar på en Maxi 77:a? Hur många hästar? 2 el 4 takt? Lång el kort rigg?

Några tips eller synpunkter någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.
Vanligt på Maxi 77:or är mellan 5 och 10 hk. Lång rigg är ett måste, särskilt om man skall ha någon som helst chans att backa med motorn.
2 eller 4-takt är väl mer en avvägning du får göra baserat på hur mycket du har tänkt att använda motorn. Jag själv använder utombordaren bara ett par timmar om året sammanlagt, in och ut ur svåra naturhamnar, så för min del är  tvåtaktare givet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK tack!

Lång rigg alltså, och 4 taktare kanske eftersom jag inte riktigt bemästrar segla-lägga-till-utan-motorhjälp tekniken. Kan man klara sig med en 6hk 4takt om man är van vid en 8hk 2 takt? Har kollat lite på en ny Suzuki DF6, har haft en gammal suzuki 8hk men den har nog tuffat sista milen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det handlar väl främst om vilka fartresurser man vill ha antar jag. Min 6hk tvåtakt ger mig ca 4,5 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Köp en 2 cylindrig 4 taktare,Honda och Yamaha har 2 cylindriga 6 hästare

övriga fabrikat from. 8 hästar.En 2 cylindrig motor har en mycket tystare

och mjukare gång.En av mina seglarvänner köpte för några år sedan en

Honda 6 hk till sin Maxi 68 och den räcker mer än väl till den båten och bör klara din något tyngre Maxi 77.Honda 6Hk är en gammal men beprövad

konstruktion till ett förhållandevis rimligt pris mellan 15000-16000kr

hos återförsäljare.EN 8Hk vore toppen,men den är i regel tyngre och dyr

en bit över 20000kr.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 10 HK tvåcylindrig fyrtaktare på min maxi. Fördelen med en lite kraftigare motor är att när det inte är någon vind kan man gå i 4-5 knop och det låter fortfarande ganska lite om den, mycket behagligt! Nackdelen är att elstart är nästan ett måste (har bara lyckats starta den för hand när den varit varm), och då har man batteriproblemen att ta hand om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 8 hk 2-takt och den är i vissa avseenden för svag, som t ex när det börjar blåsa på ordentlig, då funkar den bra som gräddvisp smiley-cool.gif\. Yamaha rekommenderade att gå upp 9,9 hk 4-takt. Lite tystare, lite mera miljövänligare och mycket starkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 4-taktare, 8Hk, med rorkult. Jag tycker att du ska skaffa en utombordare utan rorkult dvs. du monterar gasreglaget i sittbrunnen. Detta system är att föredra då du kan gasa / backa med foten när du lägger till.

/Lars 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all bra input!

men jag är fortfarande villrådig. Har fått ett bra pris på en suzuki 6hk men såg att Bryggan sålde en motsvarande Mercury för inte så mkt mer pengar. Vilket fabrikat är bäst?

Dessa motorer väger c:a 25 kg, blir inte en 9,9hk 2 cylindrig motor väldigt tung och ser lite overkill ut på en Maxi? Kan tyngden påverka seglingsegenskaperna?

Sen spelar ju priset en stor roll också, plus att det känns lite konstigt om motorn på en segelbåt (äldre Maxi77) kostar hälften så mkt som båten i sig! 

Sammanfattningsvis kan man kanske säga att det funkar med vilken motor som helst mellan 5hk och 9,9hk på en Maxi77. Men alla åsikter är välkomna, förhoppningsvis hjälper de mig i mitt beslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fungerar med vilken styrka som helst i lätt väder.

När det blåser från fel håll vill man gärna ha de extra krafterna. Motvind 20 m/s så blir det ingen fart framåt med en 6hk nästan. Vi hade en 9,9 och den gav 2 knops fart i kraftig motvind.

Backeffekten blir också mycket bättre med en stark motor, liksom att det blir tystare. Där är 4-takt också en fördel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Yamaha 9,9 fyrtakt med elstart och inndragna reglage den har även en propeller som är gjord för segelbåt vilket ger en toppfart på ca 7knop samt rejält med kraft att bromsa.

Batteriet är ett 75Ah som utan problem räcker trots många starter och korta laddningar från motorn. Nackdelen är att motorn väger ca35kg så jag har en vinsch för att hissa upp den med. För bilder bilder på motorfäste med vinsch maijal mig på amanda.835@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade på min 77:a en Yamaha 9,9 fyrtakt som jag tyckte fungerade perfekt

på alla sätt. Tyst,stark och krånglade aldrig. Enda nackdelarna var

tyngden när den skulle av/på och att priset drog iväg. Skaplig laddning hade den också, 10A tror

jag det var.

Som sagt, i lätt väder funkar allt så visst är en 8-10 hästare bättre när

nordan ligger emot och vid backning men å andra sidan är det en segelbåt vi pratar om.

Som alltid, en prisfråga. Kan man svälja priset skulle jag ta en lite större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en Mercury 6 hk 4 takt lång rigg -07. Har funkat klockrent i sommar, ioförsäj inte behövt backa i kuling men annars har det gått bra. Seglar man bara så långt som möjligt och använder motorn vid tilläggning och frånläggning  så duger den utmärkt. Ska man gå långt i motvind önskar man nog att man hade en starkare motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag är väldigt intresserad av ditt motorfäste med vinsch, men den emailadress du angivit fungerar inte.

MVH
Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...