Dunkelfink 0 Postad 25 Mars , 2007 Har precis rivit isär riggen för att byta impeller, ingen större match så här långt, men nu kommer funderingen, den gamle impellern ser ut som på bifog bild, lixom behåller böjningen på vingarna, blir alla impellrar så med tiden , eller är det ett tecken på något fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 25 Mars , 2007 hmm bilden kom inte med av nån anledning., provar med ett mindre storleksformat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Mars , 2007 Hej, De impeller jag sett nya så står bladen rakt ut. Med åldern så blir bladen vekare och böjer sig lättare och skyfflar inte vatten lika bra som en ny med styvare blad. Bladen måste man ju vika in i vattenpumpshuset och de böjs då. Så visst blir bladen böjda med tiden, men som sagt en ny impeller har raka blad (innan den monteras). /Bo Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 25 Mars , 2007 Den nya är som du säger vingarna rakt ut, så den impellern som satt där är alltså inget större fel på ? bilden är på den nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Mars , 2007 Hej, Impeller skall ju bytas ca var 2-3 år ungefär. Den gamla du har med böjda blad har säkert gjort sitt. Impeller är förbruningsvara och färskvara. Även om den gamla du hade kanske skulle funka ett tag till så varför chansa? Ny impeller och du slipper oroa dig om den saken 2-3 år framåt, det kan vara värt en del. Själv bytte jag impeller efter 3 år på min nuvarande utombordare, en Yamaha F115. Den gamla impellern såg ut som ny men byttes ändå till en ny. /Bo Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 22:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Litsegard 0 Postad 25 Mars , 2007 Troligtvis en impeller som med tiden stelnat till i sin elasticitet och formats. Det var nog bra att du bytte den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 25 Mars , 2007 byter ju givetvis nu när jag ändå rivit isär och köpt ny, småpengar i sammanhanget. Frågar delvis för att fösöka lära mig nånting och för att undvika haverier och problem. och delvis för att de på yamahacenter i sundsvall sa att min impeller är slut om jag inte har en stråle med ett tryck som borrar sig ner i vattenytan. Skickade ett mail till dig (bossee)angående en annan sak, men jag kan ju skapa en tråd till för den saken hehe får uppfattningen att många blir irriterade på att de som inte kan/vet så mycket (jag te.x) ställer enkla frågor. Senast ändrad av Dunkelfink | 25 mars 2007 | 23:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Mars , 2007 Typiskt för utombordarimpeller är att de sitter under vattenlinjen och inte behöver ha kapacitet att suga lite luft för att vattnet ska nå pumpen. Den karaktäristiska valk som finns på dessa inombordarpumpar saknas och impellern håller hur länge som helst. Valken böjer bladen varje varv vilket utmattar det mjukaste gummi. Den böjningen finns inte på de valkfria pumparna. Anledningen att byta vartannat år på utombordarn blir då mer att ge lite gympa åt skruvarna som annars tenderar att aluminiumoxidera fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 25 Mars , 2007 Anledningen att byta vartannat år på utombordarn blir då mer att ge lite gympa åt skruvarna som annars tenderar att aluminiumoxidera fast. menar du att det är trams och onödigt det som sägs att man ska byta var3:e år ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Mars , 2007 Hej, Det är lite som med kamremmen i bilen: den skall/bör bytas efter x antal mil. Den håller säkert mycket längre än så men för att undvika ventilsallad byter man i regel när det är dags enl serviceboken. Man vet liksom inte när det är dags för just min rem att kasta in handduken. Impellern håller garanterat längre än 2-3 år men det man vill försäkra sig om är att den pumpar ordentligt och det gör den bara om bladen är tillräckligt styva. Bladen blir veka med tiden, lite ovisst när det börjar. För att vara på den säkra sidan brukar man därför byta ca vart 2-3 år. Sen beror det säkert på hur man använder motorn, i vatten med mycket skräp, sand osv (t ex i älvar o dyl) slits impellern hårdare. Kör man i en insjö några veckor per sommar slits den ju inte så värst mycket. Kör man många timmar per säsong t ex kommersiellt slits den mer. Men oavsett detta åldras gummi och man kan inte vänta sig att impellern håller hur länge som helst. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Mars , 2007 Dunkelfink, Jag svarade på ditt mail. /Bo Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 23:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 25 Mars , 2007 ok tack för svar, nu ska här skruvas hehe. till nästa gång mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser