Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Arve28

Hvilken bowrider er lett å selge/vanskelig å selge?

Rekommendera Poster

Lurer på hvilken bowrider som holder seg best i pris og hvilken som ikke er så populære?

 

Nevner opp noen båter her men det finnes flere.

 

Yamarin 53br/ 58Br

Finnmaster 5300 open / 5700 open

Nordkapp Avant 500 / Avant 600

Bayliner 175 / 185

Maxum 1800mx /1800SR3

Sea Ray 175 / 185

Glastron 175 /185

Uttern T55

Bella 512 Excel / 530 Excel

Ryds 520 GTX

 

Sikkert andre jeg ikke har nevnt. Fint om dere rangsjerer båtene etter hva som er mest populært og man ikke taper for mye om selger om noen år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nordiska båtarna hamnar säkerligen i övre halvan.

Yamarin har alltid stått sig bra, liksom Uttern och Bella på senare år.

Ryds är numera bra byggda båtar med fin kvalitet (de flesta vacuminjicerade).

Till listan tycker jag du kan lägga Buster för de är på sätt och vis bowriders många av dessa också med dubbla pulpeter och sittbox/spöbox i fören.

Och Askeladden har ju en liten fin bowrider, 535 Bowrider.

Och jag skulle nästan kalla Skibsplast nya 555VS för bowrider också, fast den är mer ett mellanting mellan DC och Bowrider kanske.

En nykomling är AMT med bl a AMT 185 BR. Ovisst hur dess andrahandsvärde är men borde vara ganska bra.

Amerikanarna är visserligen billigare i inköp men de håller nog inte andrahandvärdet riktigt så bra som de nordiska båtarna, därmed inte sagt att det är dåliga båtar, tvärtom de flesta av dem går nog riktigt bra i sjön och är i regel billigare än de nordiska båtarna. Oftast har de ju inombordare också som kan vara ett plus (beroende på hur man värderar en inombordares för- och nackdelar).

 

Har själv en Yamarin bowrider, 5820/58BR. Funkar bra. Dess största nackdel är att den saknar kapellgarage och det är en större nackdel än man kan tro. Därför avråder jag den, faktiskt även om det finns hamnkapell som lindrar problemet något. 

 

Den lite mindre Yamarin 53 BR är också fin.

Bowriders runt 5.3 meter, då skulle jag personligen spana in närmare Yamarin 53 BR, Askeladden 535 Bowrider, Bella 530 Excel, AMT 185 BR och Ryds 520 GTX i första hand.

Buster X skulle jag också ha högt på listan för dess flexibilitet.

 

Runt 5,5-5,7 meter kanske Yamarin 58 BR (om man står ut med en båt utan kapellgarage) och Uttern T55 samt Buster XL (nya modellen) och eventuellt Finnmaster 5700 Open.

 

Bara min personliga åsikt och utombordare föredrar jag i alla fall när det är båtar runt 5,5 meter. 

Finns plus och minus med alla båtar. Men nån stans får man ändå ett helhetsintryck av en båt.

Har läst tester på de flesta av de båtar du nämner.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt övertygad om att de nordiska båtarna håller bäst andrahandsvärde, och det beroende på nordisk båtnationalchauvinism. Du kan hoppa på det tåget, betala mycket mer för samma sak och hoppas att detta gäller även när du skall sälja. Eller köpa en två år gammal amerikansk båt och profitera på första ägarens sämre andrahandsvärde. Amerikanska bowriders är inte dåliga på något sätt, åtminstone nyare årsmodeller, men möjligen känsligare pga mer ombonad inredning. Glastron t.ex. ger livstidsgaranti på skrovet och det gör man bara om man är säker på sin produkts kvalitet. Dessutom är amerikanska bowriders mycket snyggare än nordiska! (Jepp, avsiktlig provokation ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Forstår det slik at amerikanske båtene kjøper også folk. De får man jo billigere, men må også regne med å tape endel når selger disse. Eller kjøper ikke skandinaviere amerikanske båter?

Jeg likte veldig godt Maxum 1800SR3. Men Bayliner 185 er 40.000 billigere.

Fordelen er også inombordare som kanskje ikke blir så fort stjålet om den ligger mye uten tilsyn. Men får man en Bayliner 185 til ganske mye under listepris. Så trenger man kanskje ikke å tape så mye  etter noen år? Hva tror dere. Hva bør få inn en Bayliner 185 for at den ikke skal tape seg for mye i pris. Nypris i Sverige er 209900kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en Bayliner 185 till salu på Blocket för närvarande, en 2005 med Mercruiser 4,3L som man vill ha 185000 kr för. Uppges ha gått endast 35 h. Från listpris skulle den alltså ha tappat 24000 på två år (givet att ditt pris gällde 4,3L, annars är det betydligt mer). Låter häftigt. Undrar vad man i praktiken får ge för en ny?

Annars kan du ju uttnyttja det låga priset och köpa den själv. Nya bilar har nybilslukt, nya båtar luktar bara polyester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tror att om man har båten en tid och sen skall sälja den är det bra om den ser så snygg och välskött ut som möjligt.

De nordiska båtarna är ju inte riktigt lika ombonade med mattor och inklädda ytor som de Amerikanska, fördelen  är att det gör att  de är lättare att hålla rena fräsha och snygga även när åren går.

 Har själv haft en Wellcraft 192 DC tidigare, den var helfräsch under de första åren, men kändes sliten när tiden gått, galon som möglade och missfärgades, plywood bakom galon som smulades sönder. mattor som möglade.

 Om du tänkt ha båten under några få säsonger kan du nog köpa vad du vill  (köp ett  i Sverige ,Norge  etablerat märke).

Om du tänkt ha båten under längre period tror jag att du gör klokt i att köpa en nordisk, inte lika flärdfull båt,som tål tidens tand bättre.

Har själv en Yamarin  5820 med enbart hamnkapell, fungerar utmärkt, kan varmt rekommendera den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bigl,

 

Snabbfråga: ser att du också har en Yamarin 5820/58BR som jag har. Jag har också hamnkapell (även det stora kapellet) men det är mycket dålig passform på mitt hamnkapell (Yamarin orginal). I bakre hörnen på hamnkapellet hänger det ner och vatten samlas där vid regn. Jag har spänt upp med stödpinnen så mycket det går. Hur är passformen på ditt hamnkapell?

Måste nog få mitt omsytt av en kapellmakare.

Svagt att Yamarin slarvar så med passformen (i alla fall på det hamnkapell jag har). Se bild.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 26 mars 2007 | 21:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Bo du har mejl från mig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser det er en Byliner 185 2001 mod til 169000kr. Helt syk pris. 2007 mod til 209900kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...