Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
melle

Segla Stockholm-Oslo?

Rekommendera Poster

Leker lite med tanken: Om man skulle köpa båt på östkusten.
Om man väljer att segla hem den till Oslo, hur lång tid kan man beräkna att det tar för en 32 fotare?

Mvh
Andreas Mehlin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok.
Hur många distans räknar man att det är?

mvh
Andreas Mehlin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bråttom går det väl att ta sig en bit in i norge via Dalslands kanal som nu tar större båtar. Det blir ett lyft som tar några timmar, det brukar kosta 7-1000 kr/timma att ta båten på bil. Men du tjänar väl någon vecka.

Men då missar du å andra sidan en drömfärd som få gjort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

700-1000 kr / timma förståss!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta min okunnighet, men, går det att FRÅN sthlm åka kanal till dalsland?

Eller hur menade du? :)

EDIT:// För jag inte ska fördumma mig själv så hade jag helst glömt bort Göta kanal :) 

Senast ändrad av melle | 26 mars 2007 | 22:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst du tar dig till Norge från Vänern via Dalslands kanal.. Har inte så bra koll på höjder och köldjup. Vi gick med en mindre segelbåt för några år sedan upp till norge. Kan väl passa på att slå ett slag för Dalslands kanal som icke är att jämföra med det grävda diket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak till...

Din rubrik Segla..... alternativet är väl inget jag förespråkar, Slussa..., då jag tror att det blir ca 70 slussar som skall passeras!

Men om Du vill tjäna tid och inte ser resan hem som semester utan transport kan detta vara ett alternativ.

Göta kanal har en nyhete i år såg jag på mässan. Någon form av expresslussning där man kör hela mem-sjötorp på två eller tre dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man bråttom skall man nog inte gå via Dalslands kanal, som i och för sig kan va en fin tur. Det innebär ju avmastning och lastbilstransport till Grebbestad eller ev någon annan plats i Norge - Halden?

Då är nog det snabbaste, om man vill gå kanalvägen att efter att man avverkat Göta Kanal, istället för att man girar SB efter Kållands ö, girar BB och går till Vännersborg och Göta älv till Göteborg.

Min dotter och hennes man seglade från Stovckholm med en Albin Express hit till Kungshamn och gick Kanalen tillbaka Det tog 11 dagar från Stockholm (Vigbyholm) via Visby och Bornholm till Göteborg och 7 dagar från Göteborg till Mem (Göta Kanals utlopp Östersjön) och Ytterligare 3 dar från Mem till Vigbyholm.

Har man brått är det nog snabbast att segla runt skåne  nonstopp. Är man tex 4 man så gör man minst 100 distansminuter/dygn troligtvis mer.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har så rätt! Det blir avmastning. Men varför grebbestad. Vad jag däremot hade tänkt mig var en resa med lastbil på 1,5 - 2 timmar med sjösättning i Oslo.

Trist är det att alla som köper båt på en bit hemifrån (mig själv inkulderad) har så brått med att få hem den till hemmahamn. Ta god tid på dig och gör resan ostkusten - oslo till en härlig semestertripp med många strandhugg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Om du vill kan jag leveranssegla din båt till Norge från Stklm för mat och min egen hemtransport per tåg ell likn.
Skicka email.
Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...