SeaRay-270 6 Postad 25 Mars , 2007 Hjälp mig, är villrådig. Ska jag bottenmåla eller inte? Har bottenmålat båten varje vår i 3år. När jag tar upp båten så högtryckstvättar jag den. Inga havstulpaner eller snäckor. Den ser väldigt fräsch ut undertill. Känns lite onödigt att bottenmåla, skulle kanske göra det varannat år istället. Hade varit skönt att slippa i år då jag har lite problem med ryggen. Båten finns i Limhamn/Malmö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Mars , 2007 Ifall du inte högtryckspolade botten när du tar upp båten så skulle färgen kanske hålla längre. När jag haft självpolerande bottenfärg brukar jag tvätta bort slemmet. Sedan är det bara att bättra före sjösättning. Ifall du skall bottenmåla eller ej beror på var du ligger. Ligger du i sötvatten så blir det ju inga havstulpaner eller snäckor. mvh/Nitro Senast ändrad av Nitro | 25 mars 2007 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 25 Mars , 2007 tja, har själv varit i valet och kvalet, båten min hade inte en tillstymmelse till beväxtning när jag tog upp den. Den har gått i stockholms skärgård. Jag körde oxå av med högtryck i höstas. Har bestämt mig för att vänta till nästa år med målningen. Många som sagt att det inte behövs varje år speciellt om man har en bra färg och inte fick någon beväxtning. lycka till !! Gurra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 25 Mars , 2007 När jag köpte min förra båt så sjösatte jag utan att bottemåla. Den gjorde 47knop, 21Daycruiser med V8. På höste gjorde den 35knop och var full med havstulpaner. Det känns som att havstulpaner är aggresivare vissa år. I Öresund där jag har båten varierar salthalt och temperatur väldigt från år till år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 25 Mars , 2007 Tjena. Min båtgranne kör fortfarande med riktig västkustvarvsfärg på ostkusten och behöver endast måla om sin botten ca var 3-4:e år trots att båten ligger i hela säsongen (snabbgående båt). Färghandlarna får säga vad de vill om miljöfärgerna, den enda som funkat riktigt bra för mig och min omkrets är västkust(varvs)färgen. Har dock sista åren kört miljöfärg (med lite fin tillsats) och endast bättrat lite varje vår och det har fungerat ok med. (Körde enbart miljöfärg något år tidigare vilket resulterade i ca 10 knop tappad fart efter ca ½a säsongen...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2007 Jag köpte min båt i höstas, den var då bottenmålad inför säsongen 2004, det fanns bara lite grönt slem på den, inga havstulpaner. Jag kommer dock att måla inför denna sommar då jag har lite släpp i färgen,ca:1/2% av ytan på hela botten, har pratat med förre ägeraen och han har målat var 3-4 år så det borde räcka.Båten går på västkusten och är målad med kopparbaserad mjuk färg, sk. självpolerande. Skippa du målningen i år! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser