Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
AudiTQ

Köpa båt som ligger vinterkonserverad på land

Rekommendera Poster

Hej,

hur gör man vid ett ev båtköp där båten ligger på land. Köper man båten nu och att det sen visar sig vid iläggning att den inte funkar som den ska måste väl säljaren så för ev reparationskostnader om det framgår i köpekontraktet ?

Dom flesta som säljer båtar nu har dem uppdragna och oftast vinterkonserverade.

Hur som helst så tänker jag ta dit en besiktningsman för att gå igenom båten och han lär väl kräva att få provköra båten :)

Har aldrig gjort någon båtaffär så här tidigt på säsongen så det vore kul att höra era erfarenheter och åsikter.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Skriv in i kontraktet att du har rätt att frånträda avtalet och få tillbaka hela handpenningen om det vid provkörning (och/eller besiktning) visar sig att båten inte är i det skick som du borde kunnat förutsätta.

Fråga också säljaren uttryckligen vilka fel det finns på båten. Alla båtar har fel och dessa ska säljaren upplysa om. (Fråga alltså inte OM det finns fel på båten).

Du har också en stor undersökningsplikt själv som köpare och den hjälper dig besiktningsmannen att fullgöra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Besiktningsmannen vet hur man lägger in en klausul i avtalet så att du får säljaren ansvarig för ev. fel eller får köpet upphävt. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte denna tid ifjol. Samma läge. Utan besiktningsman. JAg har inte åkt på en nit men en del småsaker som min laddning tex upptäckte jag ju inte när jag provkörde. Det kom ju ca 2-3 veckor senare. Lite trist byte av generator och ebn osäker första sommar det fick jag som bonus... Men i övrigt en pärla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det dyker alltid upp nåt- det får man nästan räkna med....man har väl extrem tur om en båt man köper är 100% felfri.

Har nästan bestämt mig för vilken båt det blir- nu kollar jag runt efter båtplatser...en viktig detalj vid ev affär :)

Båten såg för övrigt otroligt välskött ut- pedantskött...iallafall till det yttre.

Bianco: din Ockelbo 21 DC ser riktigt fin ut! gillar bågen med radarn :)

Senast ändrad av AudiTQ | 26 mars 2007 | 15:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar. Lycka till med ditt köp. Som sagt så blir det ju oftast något. VIktigt med motor & skrov. Sa du vad det blev för båt?
Jag tar tag i det som var fel på min detta år ska bli skönt ! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...