Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
strole

Mitt B20 Haveri Sommaren 05

Rekommendera Poster


Fick en Digital kamera i jul klapp av min sambo och så har minbror donerat sin gammla dator till mig som har de rätta anslutningarna för att tanka över bilder. Så här kommer lite billder på mitt motorhaveri som inträffade i början på båtsesången 05. Kamaxeln var utsliten samt lyftarna och blocket. Lägger här ut billd på den havererade kolven ur 3 ans lopp. De andra kolvarna är nog ok. Det var tur att man hadde en kanon fin reservmotor stående då en B20 från 76 sissta årsmodellen B20. Det tog ca 10 dagar på land och jag kom i sjön på midsommar affton i gen.

post-9015-1394234979,6921_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från pekfingret och till höger sida  så mycket kolvring hadde trasats sönder och kastats upp i förbränningsrummet och försvunnit samt orsakat diverse repor på sin väg ut i friheten .

 

Senast ändrad av strole | 25 mars 2007 | 13:22

post-9015-1394234979,8381_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn gick som ett lass skit och gick inte att få att gå bra på konstens alla regler. Effter ett komptest som visade att nått inte stog rätt till på 3 ans syl så besluta jag mig för att riva ur skiten och det kändes bra när man hittat felen tillslut. Men det lustiga är att motorn tråtts allt orkade att varva ur rätt skapligt ändå. Det var utebliven tomgång och hög oljeförbrukning eller rusande tomgång som blev resultatet och ojämn gång.

Samt att nya motorn tar mindre soppa

 

Senast ändrad av strole | 25 mars 2007 | 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

från 76 sissta årsmodellen B20

 

det fanns senare moderniserade varianter av b20 c202 hade 78-82 hade bl.a denna b 20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! ja välkommen i klubben.Jag fick problem med vevhusventilationen och medföljande renovering. men min motor var borrad 0,15mm vilket inte e så lätt att finna reservdelar till. så jag fick inte i min båt föränn sommaren var över.snyft... Men min ena kanna såg väldigt lik ut din. hoppas denna sommar blir bättre. urban.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju fler de fins ju bättre är det av denna lättmekade klassiker !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag hadde ju en fin motor stående på pall så därför gick det fort att komma i sjön i gen ca 10 dagar på land. Undrar vad det är som orsakar ett sådant här haveri. Min motor var nog välldigt väl använd och jag tror att den var så pass utsliten så det var bara en tidsfråga innan nått skulle hända med den .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor vevhus ventilerade som fan den med. Det var så det började mins jag nu. Jag skulle öppna motorhuven under gång och upp steg ett moln av oljedimma !! Det är all komp som blåser ner från 3ans cyl som orsakar det i mitt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är felen som beskrivs och visualiseras på denna linan inte allt för ovanliga när det gäller motorer som man tror bara är att slänga i en båt. I båtversionen bör det vara smidda kolver mm. Sätter man i vanliga kolvar så är det, ifall man kör hårt, vanligt att kolven ger sig. I ovan fallet har väl motorn spikat med påföljd att kolvringar gått av. mvh/Nitro

 

 

Senast ändrad av Nitro | 25 mars 2007 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså denna motor satte i när jag köppte båten. Det är inget jag trott nått om. Den nya motorn har inte havererat och är i ett utmärkt skick !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser inte alls ut som sviterna efter spikning. Mer att motorn nypit.

 

Så här ser det ut när det spikat. Kolven blir misshandlad och överhettad uppifrån.

post-15181-1394234980,1921_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det håller jag med dig om att det skulle kommit uppifrån i så fall. Alla motorer som jag sett skadats av spikningar har haft smälta kolvar uppifrån en del har fått hål i kolven till och med. Dessutom har jag alldrig hört varken nya eller gammla motorn spika. Men motorn var mycket sliten den har nog börjat att tappa oljetrycket skulle jag tro. Jag har alldrig kört hårdare än 5000 R/min. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med nypt menar jag att kolven kärvat. Behöver inte vara överhettning.

 

Om jag skulle gissa av bilden så kolvringen rostat fast i loppet. Tex under vintern om det råkat vara en vattendroppe i cylindern.

 

Sen har kolvringen brutits av vid vårstarten då den tvingats i rörelse och skadat kolven.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...