Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Groenling

Powertrim?

Rekommendera Poster

Hej, jag har en fråga ang powertrim: är det så som jag tror: man använder powertrim för att hålla motorn parallel till vatenytan, när båten börja lyfta med fören? Är det ögonmått som gäller? eller finns det en slags vattenpass? Och tilt använder man väl för att lyfter motorn ur vattnet, eller?

När man transporterar båten på en trailer, skall motorn vara upplyft eller i körläge eller spelar det inget roll?

Hälsningar

Grönling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Powertrim (PT) använder man för att trimma in motorn innan båten går upp i plan för att sedan trimma ut den när båten kommer upp i planing. Detta för att minska motståndet i vattnet som motorn gör och för att man inte längre behöver trycka ner fören som man behöver under accelerations-fasen.

Powertilt är att man lyfter motorn ur vattnet för transport och vid förtöjning. Tilten är inte lika stark som trimmet och är det som träder in när motorn trimmats upp en bit och tar motorn till uppfällt läge.

Vid transport på trailer bör motorn vara i uppfällt läge men inte belasta tilt-hydraulen. Jag brukar sätta en bräda emellan motor och akterspegel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kör i marschfart och trimmar upp och ner med power trim så kommer du att märka i vilket läge som båten går bäst. Helt enkelt där den har den högsta farten utan att ändra gas.

Du kan även påverka stötig gång i sjön genom att pressa ner fören.

Men alla båtar ha olika skrov och därmed olika beteenden i vattnet. Sen en sån sak som att man fyller på 300 liter bränsle kommer även att påverka viktfördelningen på skrovet o s v.

Det enkaste sättet är att testa sig fram för din båts bästa resultat.

Lycka till,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört när jag köpt båtar på firmor att motorn ska inte transporteras i uppfällt läge p.g.a att det frestar på akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och därför brukar jag ha en plankbit mellan motor och akterspegel för att minimera den påfrestningen!21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om du har tillräckligt avstånd från skeddan ner till marken är det ju bäst att ha motorn rakt ner.

Det kan inte jag ha när jag trailar så jag köpte en M-Y Wedge och den har funkat bra i 3 säsonger.

http://www.m-ywedge.com/

30 US$ tror jag den kosta och lite i frakt.

/Bo 

Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 19:46

post-1495-1394234979,9498_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Motorer med powertrim har en tiltmätare som visa när motorn är i våg, så att det är bara till att hålla koll på mätaren.

Vid transport har jag alltid motorn helt uppfälld.

Jag vet att en del tycker att det är vanskligt då det skulle kunna göra stora påfrestningar på akterspegeln.

Men jag tycker om man tänker till lite (oj nu skröt jag2.gif\) så borde man flytta tyngpunkten längre in i båten, motorn hänger ju inte bakom akterpegeln då. Det finns ju även en sk. säkring så att motorn inte hänger på hydraliken.

Skulle jag ha min motor helt nerfälld så är jag rädd att det guppar till lite eller att man kör över en vägbula så att skeddan går i gatan, det skulle inte vara så kul.

H/M

Senast ändrad av Markus_R | 25 mars 2007 | 18:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det såg ju vettigt ut Bosse!

Ska jag ha min nerfälld får jag nog köpa en sån.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Gissar att den största risken med att ha motorn uppfälld under transport är att om man kommer i ett gupp kan hävstångseffekten el vad man skall kalla det göra att motorn rycks ur sitt läge och ev stöd som motorn vilar på knäcks. Hydraliken lär ta stryk i sådant fall om inget stöd finns för motorn i uppfällt läge. Den M-Y Wedge jag har är bra på det sättet att den är gjord i gummi och tar upp krafter som kan uppstå i situation som ovan.

På min Yamaha F115 finns ett litet metallstöd för att använda när motorn är upptiltad så den vilar på den istället för att stöttas upp av hydralkolvarna. Men den är absolut inte till för att användas vi trailing, det står uttryckligen i instruktionsboken.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I USA, där det trailas mycket, så finns det något som de kallar för transomsaver eller översatt akterspegelsräddare. Det är ett stag som sätts mellan växelhuset och trailern. Brukar finnas på eBay.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen så trailar jag max 1 mil med 30km/H kärra så jag tror att akterspegeln får mer stryk på sjön än den lilla biten jag åker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jo, det är skillnad om man har 30 km/h kärra jämfört med 80 km/h trailer. Blir lite andra krafter om man råkar köra i ett gupp i 80 knyck.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att akerspegeln får mer stryk under gång i lite grov sjö. Belastningen under transport är nog ganska mikroskopisk jämfört med när motorn släpper vattnet över en våg i 30 knop och sedan får tillbaka greppet.

/Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja. Jag tycker att det borde vara så egentligen.

Det låter logiskt det du skrev.

H/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, 30 kärra, är alltså en upptagnings kärra. Det gör inget om du har motorn i ett specielt läge när du tar upp den, jag skulle rekomendera att du tar upp den så att du inte får stryk på ditt drev, Och vattanpass har jag inte hörttalas om. Men du känner när det är rätt läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min instruktionsbok för Yamaha står det att motorn ska vara nerfälld vid trailertransport.

Frågade också några båtmekar - JA - ha den nedfälld sa de :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på min gamla härkmotor (-84 115Hp) så är det hål för att sätta sprintar om man vill låsa trimmet manuellt,   låser man med sprinten där  och sedan kör ner trimmet så inte kolvarna är belastad så borde man åtminstånne rädda hydrauliken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...