Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
affelotta

Jordning av tank.

Rekommendera Poster

 

Hej.

 

Snart tid att sjösätta Frugan (båten heter så)

Ska bara byta alla kablar i båten först.

Men jag har läst massor här på forumet om att jorda tanken. Men jag hittar ingen kabel från min tank eller påfyllningshål.

 

Frågan är nu. Är det så lätt att man drar en kabel från tanken ner till motorn och fäster den i blocket?

 

Mvh

Affe

 

 

 

Senast ändrad av affelotta | 25 mars 2007 | 12:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag ska iväg idag. KAn kolla hur jag har det...

Men har du något bra kabeltips skulle behöva dra om en del själv..

 

Senast ändrad av Bianco | 25 mars 2007 | 10:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tackar smiley-laughing.gif\

 

Jo då jag ska använda Skyllermarks kablar.

Har kollat runt en del och lite lyx får man man ha ibland.

Sedan kommer jag att kopiera det som är original rakt av. Men på min båt så sitter det massor av egna dragningar som jag inte litar på. 

Men det ska nog fixa sig. 

 

Mvh

Affe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gammla båt så gick jorden från tanken till motorn. På min nya båt har jag ingen aning om hur det är.....har inte kollat än men det är säkert på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om båten har en bränsletank i stål, ska det gå en jordkabel från påfyllninshålet (om det är i metall) till bränsletanken. Samt från avluftningen till tanken, och från tanken till motor/drev.

Alltså, allt som är i metall och kommer i kontakt med bränsle eller bränsleångor ska vara jordat till motor eller drev.

 

// Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Jag kollade idag... jag har ingen sådan men hade det på min lilla t 16 som jag hade förut. Kan bero p åatt jag har diesel nu men jag ska nog ta och fixa det i allafall. Ungefär samma läge som dig med kablarna. ETt litet ormbo förre ägaren bytte motorn men tog inte bort alla gamla dragningar. he he men har fått jordens feeling att ordna upp allt nu.. Plötsligt känns det som om jag har tid. Fast det egenrligen inte är riktigt sant.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för att du kollade och tack till alla andra för bra svar.

Detta ska fixas innan sjösättning.smiley-wink.gif\

 

Mvh

Affe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, helt korrekt. Låter som en bra regel.

 

Och använd inte våtdammsugaren för att slanga bensin med: Klicka här ....

:-) :-)

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 25 mars 2007 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gäller det även om man ska tanka med liten tank i plåt på 25 liter att den ska va jordad???

 

har aldrig haft min tank jordad och aldrig hört nåt om det heller....tankar bara me plastdunkar när jag behöver det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man är rädd för är gnistor vid påfyllningshålet vilket får katastrofala följder.

Vid tankning-> nudda pistolhandtaget mot tanklocket innan man öppnar det.

Fast installation i båten -> jag skulle jorda alla metalldelar i varandra. Bara dra en kabel mellan den. Kabelstorlek spelar ingen roll, det blir ingen ström att tala om, den ska bara vara mekaniskt tålig.

Separat tank i plåt som man tar ur båten o tankar -> ingen speciell jordning.

Fast föralldel; har ärligt aldrig hört om en brand som startat vid själva påfyllningsdelen.
De klassiska fallen (4-5 bränder/explosioner efter tankning varje sommar) är: glömt att köra motorrumsventilation före start efter tankning. Bensinångorna som trycks ur tanken har runnit ner och lagt sig runt motorn och gnistorna från fördelare/generator etc gör resten.
-> Kör motorrumsfläkten. Ingen kliver ombord förrän motorn är igång efter tankning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg din fråga först nu... har varit bortrest. Du har nog fixat det här redan kanske?

Men i alla fall. Just det, man är rädd för statisk elektricitet när man fyller på bränslet.
Säkert mer kritiskt med bensin än diesel... men en god regel är säkert att dra en ledare mellan påfyllningslocket och ner till bensin/dieseltanken.

Fast jag brukar i och för sig använda en fiffig plasttratt som sägs vara bra för att fånga upp lite större partiklar samt framförallt vatten? I plast som sagt... då funkar inte skyddet så bra. Stor risk, liten risk?
Inte vet jag, du får bedöma. Men jag själv vill inte få vatten i tanken om jag kan undvika helt enkelt.
Kan vara viktigare att koppla luftningens beslag ( RF? ) till tanken, där vill du inte ha gnistor...

Sedan det där med att koppla ihop allt annat av metall i båten med varandra? Varför?
Det är två skolor som jag ser det, antingen kopplar du allt tillsammans ( JORDAR ) eller inte.

Jag själv ansluter mig till åsikten att INTE koppla ihop allt för gör du det så underlättar du för små strömmar vid bryggan att åka mellan dina olika hopkopplade delar, axlar, genomföringar osv.

Det blir lättare galvanisk korrosion då? Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...