Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
larhol05

Gångtid

Rekommendera Poster

Novis,

Hur kollar man gångtiden på en Mercury 4-Takt.25 Hk Big Foot, årsmodell 2005. Är ovanstående motor likvärdig med Mecury´ s 30 Hk.

MVH

Lars

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om motorn har datorinterface så kan man nog få ur motordata inkl gångtid. Den har i alla fall en diagnostic device koppling för att underlätta felsökning, kanske man kan få ut gångtiden via den. 

 

Mercury 25 BigFoot 4-takt har 2 cylindrar (cyl volym 498 cc).

 

Mercury 30 4-takt har 3 cylindrar (cyl vol 747 cc). Finns i EFI utförande (elektronisk bränsleinsprutning).

 

BigFoot är lite specialla motorer mer lämpade för pontonbåtar och liknade där det krävs mer rå kraft. Dessa motorer har en annan utväxlning än de vanliga utombordarna. 25 BogFoot har en utväxling 2,42:1 medan en Mercury 30 4-takt har utväxling 2,00:1. BigFoot har därför en annan propeller lämpade för den utväxling den motorn har.

 

Om du har en vanlig båt så välj en vanlig 30 hk 4-takt istället för en 25 BigFoot.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 00:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bossee,

Tack för ditt svar. Med vanlig båt(fartyg) avser jag en

Askeladden 435 Lite (vikt 270kg/med Styrpul.tank,batteri).

Min hustru inklusive dotter skall kunna handha

detta fartyg utan problem. (Båt= omönstrat fartyg vid

kaj).Vad menar du med förhållande 2,42:1 till 2,00:1.???

 

MVH

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

OK, jag kollade in båten lite på Askeladdens hemsida. Fin båt. Fått fin kritik i testerna som finns på deras hemsida.

Jag skulle välja Mercury 30 4-takt (helst EFI) till den båten.

EFI är lite mer lättstartad än förgasarmotorer och kallstarter funkar utan problem med EFI. Aningens bränslesnålare också än motorer med förgasare.

Blir mindre ansträngd gång med den större motorn, speciellt om ni skall åka 3-4 pers i båten emellanåt.

Blir lite tystare gång med större motor då man kan dra av varvet lite mer och så ev lite snålare gång samtidigt.

 

 

Utväxlingen:

 

T ex utväxlingen 2,00:1 innebär att motorns drivaxel snurrar 2,00 varv men propelleraxeln snurrar 1 varv. Ju högre utväxling desto lägre blir det utgående varvtalet på propellern och  vridmomentet ökar. BigFoot som har högre utväxling får bättre vridmoment och blir mer råstark (t ex bra om man har pontonbåt el liknande där kraft är viktigare än fart).

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 00:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Det blir nog en F30 Hk Mercury EFI som du föreslår.

Tack också för upplysningen angående utväxlingen.

Bye the way, är det nödvändigt med powertrim/tilt?

MVH

Lars

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Powertrim & Tilt, elektrisk: japp, utan den kan du ej justera vinkeln på motorn in/ut mot akterspegeln. Vid start justerar man inåt så att fören hålls ner tills man planar och sen trimmar man ut allteftersom man når marshfart el den fart man vill ha tills man märker att propellern släpper lite då trimmar man tillbaka lite. På det sättet får du optimal och lätt gång på båten. Drar mindre bensin. Även bra om du har lasten lite olika placerad från gång till gång, ena gången kanske det sitter många i aktern och då är det definitivt bra att ha elektrik trim för då vinklar du in motorn max och drar sen på. Utan denna möjlighet skulle troligen fören peka upp i skyn och det skulle ta mycket längre tid att komma upp i planing.

Om man inte har elektrisk trim måste man hitta ett fast kompromissläge som funkar i de flesta fall.

Själv har jag en 115 hk 4-takt (Yamaha) och jag använder trim ofta, t ex i situationer som jag beskrev ovan. Jag skulle inte kunna tänka mig att ha en båt utan elektrisk trim tror jag.

Visst, du behöver ett batteri för att elektriska trimmen skall få ström och en motor som inte har eltrim som standard kostar lite extra att utrusta med det, men det är väl värda pengar anser jag i alla fall. Och den dag du skall sälja båten blir det enklare om den har eltrim (om köparen nu förstår sig på den finessen - annars kan du ju förklara).

Electrisk start skall du ha också, förstås.

Mercury 30 EFI har en generator som ger 15 ampere så lite laddning av batteriet får du när du kör.

Du får en extra vikt på ca 20 kg för batteriet och för trimpaketet på motorn men det lär knappast märkas om batteriet placeras på ett vettigt ställe ur balanssynpunkt (helts inte ute i nåt hörn, mer åt centrumlinjen är bättre].

 

Vad du ev skulle kunna spara in på är att gå ner till 25 hk dvs 25 EFI för den är samma motor som 30 EFI dvs 3 cyl osv (25 hk BigFoot har bara 2 cyl som jag nämde i tidigare inlägg).På så sätt har du lite pengar över till elektrsik trim och elstart. Fast jag skulle nog satsa på 30 EFI om ekonomin tillåter.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 15:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen Bossee,

Väldigt uttömmande och lärorikt.

Jag tackar igen.

MVH Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...