ChristerN 2 504 Postad 24 Mars , 2007 Hej Var och tittade lite på en båt som jag planerar köpa. Ägaren säger (jag har ingen anledning att misstro honom) att han bytte motorolja det sista han gjorde innan båten togs upp i höstas efter varmkörning. Saken är den att när jag kollar på oljestickan är oljan alldeles svart. Kan det vara så att han bytte men oljan blir svart ändå? Innebär det att det är något troligt fel på motorn? Det är en AD41A motor från 1989. Tacksam för lite hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Mars , 2007 Nej, men fråga för säkerhets skulle när han bytte innan höstens byte. Lukta på oljan ifall denna luktar fränt/konstigt i så fall är det inte gjort något oljebyte i höstas. Själv vet jag inte ifall jag över huvud taget skulle vara intesserad av en båt vilken har A motorn. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 24 Mars , 2007 Håller med och jag hade bangat ut på det köpet. Själv byter jag ungefär varje femtionde drifttimme för det är en billig försäkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 25 Mars , 2007 Tack för svar. Jag ska fråga. Oljan luktar inget särskilt. Vad innebär det? Varför skulle du inte köpa A-motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monkeybusiness 0 Postad 25 Mars , 2007 Tjena! Det kan vara så att gammal olja ligger kvar i röret till oljestickan.Eller att det finns mycket avlagringar i motorn.En diesel blir ganska fort svart men för den skull behöver det inte vara något fel på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattias_B 0 Postad 25 Mars , 2007 Kan bara hålla med föregående talare. Jag kör både diesel på land & vatten ( i mitt yrke) & det är bara så att oljan blir fort svart i dieselmotorer. Det räcker att man kör en eller två timmar så börjar oljan bli svart. En stor orsak till att oljan blir svart är ju att det finns kvar en del gammal olja i motorn när man byter. (typ i olje kanaler olje pumpen mm....prova lyft av ventilkåpan på en motor så ser man ju hur mycke olja som ligger kvar där när motorn har stått ett tag.) Sen ska man komma ihåg att olja av olika fabrikat blir olika fort svarta...det betyder inte heller att en olja som fort blir svart är en sämre olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Mars , 2007 Jag har aldrig sett annat än svart olja på stickan på vår dieselmotor. På MC:n som jag kollade idag är den däremot som ny! Jag har inte bytt på MC:n på ett bra tag vad jag kan minnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 26 Mars , 2007 att oljan blir svart visar att den gör sitt jobb.dvs förutom att smörja motorn tar den även hand om restprodukter efter förbräning av bränsle.rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ginis 0 Postad 26 Mars , 2007 Vanligtvis,,,,,, på en motor där det byts 4 liter olja så ligger det cirka 0.8 liter kvar i motorn. När man startar motorn så färgar/smutsar ner dessa 0.8 det 4 liter olja så att den rena olja ser svart ut. Motorolja kan ha en ljusare mörk färg efter bytet. Om man är osäker om oljan har byts, så byt igen. Olja kostar lite med tanke vad en ny motor kostar. Byta olja för ofta skadar inte heller motorn, bara plånboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 26 Mars , 2007 Svart olja är som föregående skriver inget fel utan helt normalt. Men det kan förstås vara lite jobbigt att som spekulant inte se skillnad på 20 år gammal och ny olja :-). 41 har ett särskilt sugrör för oljebyte och det går dessvärre inte tillräckligt långt ner i tråget. Saken förvärras av motorns/båtens lutning. I min maskin uppskattar jag att minst två liter blir kvar vid byte och därmed är förstås den nya oljan kolsvart så fort man startat. Det är dock ingen katastrof bara man byter regelbundet. Värre är att också skit/vatten kan bli stående och på lång sikt skada tråget. Möjligen funkar det bättre att på traditionellt vis suga upp med slang genom oljestickans rör. Slutligen undrar också jag vad som skulle vara så illa med 41A. B-motorn har inga jättelika förändringar och en del problem verkar mest vara skrönor. T ex sägs A-motorerna ryka vid kallstart men jag ser iaf knappt en puff från min orenoverade maskin och då har ändå det ökända avgasspjället tagits bort för länge sedan. Irriterande kan däremot vara att maskinerna kräver några extra varv för start vid riktigt låga temperaturer. På min börjar det märkas vid omkring fem grader. Till råga på allt finns inga hål för glödstift men det åtgärdades ganska snabbt och kan alltså finnas på 89:an du kollar. Några tiondelar högre kompression på B-motorn lär förbättra läget men det har jag inte kunnat verifiera. Hur som helst ett rent skönhetsfel som inte stör mig när maskinen går snålt och i övrigt perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser