Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
gost

Sy egna dynor? - Hjälp med färger?

Rekommendera Poster

Håller på att sy egna dynor till båten fram i bowen, köpte konstläder, grov tråd samt grov nål till maskinen, det gick ju som smort att sy men vanlig maskin, till min stora förvåning.

Nu vill jag ha lite tips om färger, båter kommer bli vit med en röd rand just ovanför relingslisten. Mörkgrå back to back stolar. Tänkte mig vita dynor med en röd/grå rand - men det kanske blir för skitigt? eller mörkgrå dynor med rod/vit rand - men det kanske blir för mörkt dvs för varmt? -

Hjälp?

post-24608-1394234978,4506_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du verkar ju inte i alla fall ha tummen mitt i handen. Hoppas allt gått bra med ditt balkbyte usch!
Jag som är helt ute och cyklar när det gäller färger brukar gå och titta på vad som finns i handeln för att få ett beslut av regeringen. Så ta mitt förslag som just ett förslag. Men jag hoppas det som du håller på och skall sy inte är dynor (inne och ute) utan stolarnas säten och ryggstöd. I så fall föreslår jag något ljust, kanske inte rent vitt men ev ljus beige och röd rand. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, 
Hur mycket fick du betala per meter för konstlädret ?

Har själv planer på att sy nytt till en båt jag har liggandes och när du säger att det inte var några problem med en vanlig symaskin så ska jag nog göra slag i saken. 
Vänligen Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag köpte, köpte jag på Kilotex i Veddesta (Viksjö-Sthlm) kostade 149kr per lmp, 140cm brett. De hade vitt, beige, rött, grått, grönt, grå-brun, svart samt några till. De hade även TJOCK konstläder, måste varit minsta 2mm vitt, tror det kostade 149 kr det med.

Vet inte hur bra kvalite det är men tror det fyller mina behov i alla fall. Glöm inte bara att köpa tjocktråd samt tjocknål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klär om mer.....

Började igår kväll även med en av Sidopanerna, blir till att göra nytt här med,man vill ju inte blanda gammalt med nytt. Blir 9mm plywood med 10 el 20mm skumgummi under.

Har nu bestämt mig för att färgerna kommer bli vit bas,med en vinröd/mörkgrå rand, för att matcha back to back stolarna samt det nya kapellet. Bifogar en bild på innan, kommer att lägga upp bilder på efter i mitt album. 

post-24608-1394234981,2018_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, nu är en av sidopanelerna klädd (bara facket kvar).

Färgerna blev som följer, ljusbråbas, för att matcha stolarna bak, med en mörkgrå/vinröd rand.

Mörkgrå - för att matcha de mörkgrå back to back stolarna.

Vinröd - för att matcha hamnkapellen samt den vinröda rand som kommer att finnas strax ovanför relingslisten.

Jag använde faktiskt den gamla stommen, men köpte nytt 15 mm skumgummi.

post-24608-1394234983,1865_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt snyggt. Du verkar ha en fallenhet för detta.
Sitter du hemma och knypplar om helgerna oxå :-)
Vad kommer du att landa på i materialkostnad tror du när allt är färdigt ?
Vänligen Ola 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kostnaden beror ju lite på vad man ska göra i mitt fall ska jag ju göra allt nytt, dynor fram 3 st samt 5 ryggdynor fram, 2 sidopaneler (varav 1 klar) samt nåt i bak bredvid motorn. Plywood samt skum ska ju köpas med.

Men räknar jag högt borde 3500:- räcka, gjorde av med 1100 på sidopanelerna inklusive tråd, samt konsläder till stripesen.

Har detta kvar att köpa: (uppskattar priserna)

Plywood 1 skiva 9mm 300:-

Kallskum 7,5 cm dynor fram samt bak 1000:-

Kallskum 5 cm ryggdynor fram 400:-

Ljusgrått Konstläder 3lpm 750:-

Räknar man in sin egen tid att skapa mallar, klä om, handla osv skulle man vara urfattig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du några funderingar kring hur du skall lösa sömmen mellan sidostyckena och sittytan på dynorna så att jämnhet och elegans bibehålles?

Jag har köpt en liten risig Fletcher och är själv intresserad av att sy nya soffor. Saknar iofs symaskin, men är det möjligt att göra själv vore det mkt intressant. Pratade nyligen med en sadelmakare som grovt uppskattade priset till 10-15000. Låter fånigt dyrt tycker jag.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm, först tänkte jag bara vika tyget i hörnerna och sy ca 7.5cm dvs, liksom bara höjden, men då kommer inte dynorma att få en skarp kant, utan alla kanter kommer bli runda och liksom glipa mellan dynorna, då det blir till att försöka sy i en kenderlist från http://www.ostersjokompaniet.se/

Senast ändrad av gost | 04 april 2007 | 18:01

post-24608-1394234994,7792_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter denna tråden...

Ska börja klä om mina dynor och funderar om man ska behandla plywooden med något innan?

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...