1000 0 Postad 23 Mars , 2007 Hejsan!!Går och funderar på motorbyte eller snarare byta båt med större motor. Men en del saker jag undrar över är hur mycket service en sån motor kräver gämfört med mindre, nu pratar jag om ca: 150-275 hk har inte riktigt bestämt ännu!! Utombordare. Av årsmodell runt -91 -98, ska bara ha den som lek åka lite då och då.Blir service delarna dyra? Hur ofta? Ungefär hur mycket soppa drar dom?Jag kommer att göra all service själv... Vågar man köpa en ca: 15 år gammal så pass stor motor? Någon som har erfarenhet av dom lite äldre och större motorerna? MVH//1000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Mars , 2007 Nu kommer jag väl att få på nöten för mitt inlägg, men låt gå. Alla utombordare med en bruksålder över 10 år börjar bli lite dyra att köpa. Varför, frågar du dig kanske? Jo, därför att upp till 10 bruksår brukar de flesta utombordare klara utan någon seriösare service. Därefter börjar det märkas vilka inte haft några som hellst problem med sin motor med andra ord bara kört. Men har motorn varit inne/eller sköts enligt servicemanualerna så förlänger vi bruksåldern med 5 till 10 år. Efter den tiden är det ärtestupan som gäller. Någon motor kan klara sig ytterligare 5 år. De som har över 25 bruksår är det i det närmaste omöjligt att hitta reservdelar till. Ok, förbrukningsdelar kan fortfarande finnas till europeiska och amerikanska men japanerna har för länge sedan slutat med tillverkningen. Så mitt långa inlägg gick egentligen ut på att en 15 år gammal motor är inte ny. Det beror på vad det är för märke, hur motorn är servad (dokumentation) och var (geografiskt) motorn är brukad ifall man vågar köpa en ca 15 år gammal så pass stor motor! mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 24 Mars , 2007 Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men de kräver väl samma service som mindre motorer, dvs impellerbyte, vinterkonservering osv. Om service inkluderar proppeller så är ju den givtevis dyrare. Det jag har förstått skiljer i servicekostnad är 2-takt kontra 4-takt, inte storleken på motorn. (Bortsett från mängden bytta tändsitft och mänden påfylld olja) Du behöver ju sannolikt ha något hjälpmedel för att ta av motorn om du behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 25 Mars , 2007 Behöver man ha hydralstyrning eller går det bra med kabelstyrning? (Det är endast 1 st motor, ej dubbelmontage) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 25 Mars , 2007 Rekomenderar Hydral. Kabelstyrning blir tungt och med dålig känsla.. Ang Motorn.. En 2- taktare i denna storleken oavsett märke är ju inte särkilt dyr. Hade i försig letat fram en lite nyare motor med bara några år på nacken.. Utombordare i dom här storleksklasserna sjunker rättså mycket i värde bara efter 1 eller 2 år så chansen att hitta något prisvärt Finns alltid.. Nu när d finns både Direktinsprutade 2-taktare och 4-taktare så byter dom allra flesta ut sina gammla utombordare.. Spanade lite på Olika båt sidor och d finns mycket beg till bra priser... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 25 Mars , 2007 Oooops Glömde lite av svaret.. Servicen blir inte mycket dyrare än på motvarande 30hk.. D finns ju några fler tändstift att byta men d e istort sätt samma pengar.. Därimot delarna kan skilja iaf om d e en Japanare kan d bli riktigt dyrt med reservdelar om d överhuvudtaget finns.. Soppatörsten tja vad ska man säga Beror lite på vadför båt du hänger motorn på. Men en hyfsat lättdriven DC med en Runt 150hk 15år gammal utombordare på Akterspegeln kommer iaf att lapa isig 1,5L dist på Marshfart Minst.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser