Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
lokatta

Blanda egen kopparfärg

Rekommendera Poster


Någon som blandat egen kopparfärg där ute?

 

Har lite pulver som jag ska prova på båten, har använt vc17 och är nöjd med den men tänkte nu prova lite egenblandat. Vad ska man blanda med för att kopparn ska fastna, om vi utesluter annan bottenfärg? Tapetklister? 8.gif\

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Javisst2.gif\, då har du ju bottenfärg första kvarten.

Nej du, blanda med en färg som har ett bra kem så får du ihop nånting som håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som läste GP idag (för er som bor i Göteborgsområdet). En artikel om båtfärger. Egenblandad kopparfärg blir mångdubbelt giftigare för vattendjuren än vad t ex fartygsfärg är. Därav kör hellre på fartygsfärg än blanda själv. Tänk lite på miljön! :-)

 

Freddie som önskar han kunde vara mer miljövän men som själv har fartygsfärg på sin båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är länken till Göteborgspostens artikel om koppar i färgen

 

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=334610

 

Håller med om att det är dumt att labba själv, speciellt när det inte är rent kopparpulver som ingår i riktig färg utan koppar i förening med annat ämne för att ge rätt effekt.

 

Ska du vara olaglig men ändå få lite ordning på det så välj färg från Norge, Danmark eller Tyskland vilka tydligen får använda riktig färg.

 

Men ta samtidigt en funderare på din inställning till miljöfrågorna då koppar tydligen är ett gissel för miljön.

Läs även andra inlägg här på forumet om detta.

 

mvh Roland

 

Senast ändrad av Ringhede | 24 mars 2007 | 07:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


   Det är tack vare alla bäckar små.. som gör att östersjön är döende, snarare än stora lokala utsläpp.

 

   För egen del har ja ingen lust att lägga pengar på nåt som funkar dåligt å förgiftar sjön. Då huvudskeppet saknar nerbyggd köl tar ja upp henne vid sjömacken en gång mitt i sommaren å sprutar av henne med högtrycksspruta.

  Ett trix är åxå att lägga båten i en sötvattenå nåra dar då dör havstulpanerna (som är ett kräftdjur).

 

Hälsningar från undertecknad som hoppas på en rejäl algblommning i juli!!

(det tycks ju vara enda sättet för att få folk, politiker å andra bestämmare att göra nåt konkret åt eländet).

 

  Bild 1/ Bruceankare (orginal i härdat stål)vid vanlig förvaring i uteluft.

 

  Bild 2/ se nästa inlägg. Samma ankare efter en natt i syrefri och svavelhaltig botten; Sankt Anna ytterskärgård.

   Häxans putsmedel skulle inte kunna gjort det bättre!!

Vem vill leva i/på en sådan botten!??

post-1968-1394234978,3255_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Jaha, då var vi där igen,
en som vill ha giftfärg och en ev. miljönisse, förlåt invektivet, som vill skydda.
 Innan ni tänker på den lilla mängden koppar i färgen:

VAD tror ni kommer ut från alla kopparrören från alla vattenledningarna och rinner genom reningsverken och rakt ut?
Ja.... vad det kan vara och i vilken mängd.
Svälja kameler och sila mygg.
Dessutom äre inte bara tulpaner som fastnar i saltvatten. Det växer fast en massa otrevligt även i sötvatten och det sitter ganska hårt tidivis. 
Köp riktig färg i Tyskland när du åker för att köpa öl nästa gång.
 Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha du Kalman..... det är lika bra att vi fläskar på med så mycket gift som möjligt vi skall ju ändå dö allihop.

Allvarligt talat allt som kan minska påfrestningen på våran miljö är av godo det kommer aldrig att bli bra men vi kan hjälpas åt att göra det mindre dåligt.

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda själv,

en gnutta arsenik, lite koppar, ett stänk kadmium, några nypor strontium, ett par nypor bly och så lite kvicksilver på toppen, osv.

 

Det viktiga bör väll vara funktionen och där är svårt att själv få till rätt lösning som belastar miljön så lite som möjligt och ger rätt funktion på båten som sedan går att måla över nästa gång man behöver bättra på.

 

Anser dock att de tillåtna kopparbaserade preparaten är sämre då de löser upp sig (självpolerande) och ger relativt stora utsläpp. Röstar för alternativ från t.ex. Tyskland eller Norge. Tror inte miljövetandet där är så mycket sämre än vi experter i Sverige. Då får man både rätt funktion och rätt hållbarhet och rätt grund för nästa behandling.

 

Med fel soppa kan det bli dålig hållbarhet och risk för att behöva börja om från nytt nästa år.

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[Frustration]

 

Var befinner sig en levande människa för att undgå anledningarna om varför vi måste sluta vara så förbannat lata och naiva! Påverkan av bottenfärger från fritidsbåtar är betydande.

 

Ordet miljönisse används allmänt av människor som saknar verklighetsförankring, så även i denna tråden.

 

Lata människor utan verklighetsförankring, som inte verkar bry sig eller har förstånd nog, men som paradoxalt har ork att engagera sig och köpa färg utomlands eller som amatör börja blanda egen giftig färg...

Ska du blanda - använd cayenne!! Passa på och ta ett rejält sniff i varje näsborre så du vaknar upp i år 2007. Det finns väldigt goda anledningar till varför reglerna är som de är.

 

(Bespara mig från eventuella jantelagsargument om att jag själv minsann också är miljöbov och alltså ska hålla tyst. Jag försöker åtminstone och jag följer reglerna, regler som är satta utifrån vad vi vet idag.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Håller med Ironique!

I alla andra sammanhang, brukar folk i allmänhet åtminstone skämmas lite över att de inte sopsorterar tillräckligt, eller för att de kör bil i stället för att cykla. Men i småbåtshamnarna så möter man ständigt massa männsikor som stoltserar över senaste inköpet av supergiftig färg. Helst skall den vara både radioaktiv och cancerframkallande, varför är det så? Tror ni inte på vad vetenskapen säger? eller skiter ni bara i det? Tänk efter lite grann!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skall svara i lite motsatt riktning mot vad jag brukar i ämnet, skall helt klart prova med cayenne nästa år, låter intressant, dock har jag inte sett en enda vetenskaplig undersökning på hur detta påverkar miljön.

Har nu under vårrustningen sett alla som har skrapat och slipat sin miljövänliga färg, som har en godkänd mängd koppar i sig, hur detta har legat i drivor på backen och senare sticker rakt ut i böljan med regnvattnet, blir grymt klyven i denna fråga, då jag själv bara målar var tredje säsong. Men som sagt skall prova pepparn nästa år efter att ha målat tyskt i år. För övrigt kör jag miljöbil, handlar kravmärkt och sopsorterar och ta mig fan, trot om ni vill har rapsolja i diseln till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är skeptisk men varför inte närman står där under båten, peppra på ordenligt med cayennepeppar på ett litet område. Det kan ju inte skada. Kanon om det skulle funka.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt vad du tar i! Om vi går till det där med verklighetsförankring skulle jag vilja peka på en lite annorlunda bild av verkligheten: Kemikalieinspektionens utredning om kopparfärger är ytterst omdiskuterad och har enligt min och många andras mening en mycket låg vetenskaplig nivå. Man har också pekat på att de mängder koppar som kommer t.ex. från Daläven, från kopparrör etc. vida överstiger utsläppen från båtbottenfärger, utan att man har kunnat konstatera några miljöskador. Om vi sedan låter verkligheten omfatta ett lite större område än lilla Sverige är det såvitt jag vet endast i Holland som kopparfärger anses  miljöskadliga. Det betyder iofs inte att kopparfärger är miljövänliga, men är enligt min mening skäl nog att vara något mindre kategorisk i sina omdömen om oliktänkande. Är det kanske en typisk attityd hos s.k. miljönissar?smiley-laughing.gif\ (Obs att jag inte är ute efter att återstarta den eviga diskussionen om kopparfärger.)

 

Vad beträffar Cayennepeppar är det ganska väl uttestat och enligt de flesta rapporter jag sett är det tyvärr inte särskilt effektivt, men det finns (fanns?)en bottenfärg som är tillåten i Östersjön, som innehåller Capsaicin (Den heta substansen i cayennepeppar, chili m.m.) Skulle vara intressant att få ta del av några testresultat. Någon som har provat?

 

Mvh/Sea Maniac  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, okej, jag tog väl i. Jag ber om ursäkt om någon känner sig träffad, men jag är så trött på daltandet med personer som inte tar sitt ansvar.

 

Ta en annan tråd som inte är så gammal: Killen som frågar var man hittar en vääääldigt giftig färg, helst så giftig som möjligt (inga skrupler för olagliga färger). Det är ju så man hoppas att killen tar sitt ansvar och säljer båten till någon som har högre medvetande.

 

Jag kan/vill inte kalla mig själv miljönisse. Igår var första gången jag var inne på Naturskyddsföreningens hemsida. Jag kan rekommendera de som ser sig som motpol till miljönissar att ändå gå dit och skaffa information. Norge kommer snart också lämna kopparfärgen. Danmark likväl. Storbrittanien likväl.

Den som ser sig som motpol till miljönissar: Ser du trenden? Börjar du begripa att det ligger något i det, och att vårt land faktiskt redan 2001 satte förbudet? Nästa gång vårt land sätter en ny miljölag kanske denna person till motpol ska ta och lyssna, lära och följa reglerna istället för att vara motvals käring.

 

Det som gör mig glad är att man kan se att det finns båtägare som förstår vad det handlar om. Det är inte lätt att vara båtägare och samtidigt inte påverka havet negativt, vi är alla medvetna om det. Havet delas av oss alla så det gäller att vi hjälper varandra att hålla en så hög standard som möjligt med tanke på miljöpåverkan.

 

Tack och hej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej samma tjöt om färg som förra året vid den här tiden,jag jobbar som truckförare i en båthamn på västkusten och hanterar era båtar när ni skall i havet.. I min hamn finns det två olika sätt att måla.

 

NR 1 Riktig sjöfartsfärg målar vartannat år spolar av båten försiktigt,gror ingen skit på båten, inget som bromsar hela sommaren.

 

NR 2 Miljöfärg målar varje år,spolar nästan bort all färg vid upptag,skrapar och slipar innan målning på land så hela asfalten är täckt med färg,får ta upp båten en gång mitt i sommaren för att båten inte går framåt.

 

Enligt min åsikt har nr 1 minst påverkan på miljön,(ha en fin båtsommar och var snälla mot varandra i hammnarna och ha semester och använd era båtar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även för riktig fartygsfärg kommer reglerna att ändras.

 

Jag tror att vår nonchalanta hantering av färg och andra kemikalier på land kommer att ändras. Det är på land vi har möjligheten att styra var kemikalierna ska samlas som avfall. I havet har vi ingen möjlighet.

 

Och givetvis ställer det krav på förändring. Förändringen kommer inte ske på en natt.

Det kommer bli tydligare och enklare för båtägare var man lämnar in kemikalier/batterier/sopsortering. Det kommer bli enklare att spola bort, samla in och hantera färg. Trycket från myndigheter kommer öka på båtklubbar och hamnar för att ta sitt ansvar.

 

Det som kan hindra denna utvecklingen är att en ny typ av färg inträder på marknaden, en färg som inte är giftig på det sätt färgen är idag utan verkar på ett annat sätt.

 

Vad jag inte begriper är varför du Solviken inte tar vara på möjligheten till att få mer arbete. Du skulle kunna arbeta lagligt. Du skulle kanske behöva anställa fler eftersom det enligt dig skulle krävas mer tid per båt. Du skulle öka omsättningen. Du skulle tjäna mer. Du är ju mån om att inte asfalten är smutsig, och det är du inte ensam om, men andra bryr sig dessutom vilken kvalitet vattnet har. Du skulle få bättre vattenkvalitet. Man skulle kunna fiska i närheten av din hamn. Man skulle kunna bada i närheten av din hamn.

 

Nu...lurar du dig själv att tro att du är effektiv, intalar dig själv att du är miljövän baserat på dina egna amatörmässiga beräkningar. Du har en ren asfalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej först av allt så är jag bara anställd att köra föreningens truck,och 99% av alla båtar jag hanterar så fixar ägarna allt själva.

 

Jag vet att det kommer många nya regler ang färg och jag är inte motståndare till detta.Bara dessa regler funkar i praktiken det är en sak att sitta och bestämma regler vid ett skrivbord i Stockholm,och en annan i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Helt ny bottenfärg på väg! Troligtvis så blir det säkert förhinder på vägen, det visar sig vara giftigt eller att havstulpanerna blir resistenta eller något annat. Men det låter ju onekligen spånnande. Att svampar skulle kunna vara lösningen trodde man ju inte, kanske skall vi strunta i kopparn och cayennpepparn och mala i några gamla trattkantareller i stället !

 

Länkar:

DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=639461

GU: http://www.gu.se//omuniversitetet/aktuellt/nyheter/nyheterdetalj?contentId=653340

 

För den biokemiskt intresserade: http://www.fkog.uu.se/course/a/biolakt/Littarb_VT2007/Avermectin.pdf

post-24043-1394235020,7537_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Det är frestande att dra alla över en kam och kalla dem miljönissar men det beror på att många av företrädarna från den falangen är just - inte verklighetsförankrade. Så den som känner sig trampad på tårna- fölåt, det är inte personligt menat.


 
Får jag föreslå att vi förbjuder alla kopparrör i alla vattenledningar och förbjuder de älvar som släpper ut koppar. Sen skall vi se hur mycket/ litet återstår i våra bottenfärger. Är det fortfarande för mycket skall jag  givetvis inte använda den. 
Hälsn

Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

STOPPA UTROTNINGEN

 

Havstulpaner borde vara fridlysta så att ingen utrotar dem.

Dessutom ingår de i kretsloppet och är till för att få din båt att ingå i samma kretslopp genom att bryta ned den. Tillsammans med alla andra vattenlevande djur så fixar det det själva. Otroligt men sant.

 

Bara att finna sig i att man får sällskap på båtresan i sommar. Kan vara riktigt trevligt för de som brukar åka själva.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...