Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Medvind

Någon som kan ge reperationstips för 2-takts motorer?

Rekommendera Poster


Jag har en Mercury 7.5a från -84 som bara går på en cylinder. Jag är själv inte så hemma på motorer, men det verkar vara så eftersom den startar och går som vanligt när jag drar ur tändsladden till det ena stiftet men när jag gör det samma med det andra går den inte att få igång alls.
Det är den övre cylindern som inte fungerar. Jag har kollat att det är gnista på båda stiften. Kompressionen verkar vara den samma på båda cylindrarna. Jag har även gått igenom föragasaren och bytt alla packningar (även om bränslet verkar komma fram ok till den fungerande cylindern).


Annars så går motorn bra. Den startar alltid och går jämt, men känns slö. Det har hänt vid två tillfällen att den för ett kort tag plötsligt blivit starkare.


Vad bör jag kolla näst?
Kan det vara så att det är fel på gnistan trots att den kommer. Tex att den kommer vid fel tidpunkt, eller att den är för svag? Hur kan jag isåfall testa det? (Motorn har CDI-box)
Jag har läst någonstans att reedventilerna kan gå sönder, men att det är ovanligt. De verkar svåra att byta. Kan man på något sätt ta reda på om de är sönder utan att ta loss dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ooops ... CDI-box ...
Hade exakt samma symptom/problem på min Yamaha 75 .. och det slutade med ett byte av CDI-boxen för ett antal tusenlappar!
 
Men förhoppningsvis finns det bättre mekar på forumet som kan ge dig mera komfortabla besked ... för om det är CDI-boxen på en 7,5 hk 84 så är det nog bara att skrota vispen ... om det inte finns någon bättre beg-box att hitta!
 
Det glädjande med skrotningen av gamlingen är väl att ännu en miljötjuv går ur tiden 8.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar kompressionen ok?

Har du kollat med en komp.mätare?

Om den är okej så kolla att den inte drar in kylvatten på den felande cylindern. Det är ganska vanligt på äldre motorer.

Vattnet kan komma från en otät packning i toppen.

Mercury har ingen riktig topplockspackning därför att motorn har helgjutna cylindertoppar. Däremot så sitter det en packning runt kylmantellocket på toppen och det kan komma in vatten runt tändstiftshålen.

Vatten kan även komma in via avgasmantelkåpan. Locket närmast avgasportarna är av lättmetall och brukar kunna ärga/korrodera sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan gjort det kan ju ett byte av tändstift vara värt ett försök. Att du har gnista betyder inte säkert att du har det när stiftet sitter monterat med kompression och bränsle i cylindern.

Att byta stift mellan cylindrarna kan ju vara ett sätt att testa.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag får hålla tummarna för att det inte är CDI boxen som har gett upp. Finns det något sätt att testa den (förutom att byta ut den då)? Det som talar emot att den är sönder är att jag får gnista på båda stiften. (Men den kanske kommer vid fel tidpunkt?)

Är det för övrigt någon som vet hur CDI boxen fungerar? Jag är lite förvånad över att det bara kommer en kabel från givaren. Hur vet den vilket stift som ska tändas?

Om jag får in vatten i cylindern, märks det tydligt då? Jag tycker mig inte se att det är något vatten där. Däremot så ser den felaktiga cylindern lite renare ut än den som fungerar.

Jag har mätt kompressionen med en mätare och fick samma resultat på båda cylindrarna.

Jag har även testat att byta stiften (med varandra) men det är fortfarande samma cylinder som inte fungerar. Men det var intressant att få reda på att gnistan kan vara för svag. Jag ska nog prova att byta spolarna med varandra med.

 

 

 

 

Senast ändrad av Medvind | 24 mars 2007 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för alla tips, och speciellt tack Maximarcus ang att gnistan inte säkert finns under kompression!
 
Det visade sig vara en tändspole som var kass. Den funkade fint när stiftet var utanför cylindern, men inte när det satt i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...