proffis 0 Postad 23 Mars , 2007 hej! jag har en observer som jag vill veta lite mer om. drevet vp270 (280) finns kvar,samt div. delar till en volvo B16 marin. fartyget sägs vara byggd på tollare varv under 70-talet.funderar närmast på motoralternativ. Tacksam för svar o kommentarer i allmänhet och motoralternativ i synnerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Mars , 2007 Med hänsyn till min fysiska ålder kan jag ta upp drev- och motorfrågan. Ett AQ 270 eller 280 drev kommer med största sannorlikhet att finnas kvar de närmaste 10 - 20 åren. Delar eller kompenta mekaniker finns det nästa i varje buske. Vad beträffar mororn så måste jag nog skriva att den är off. Inte så att den inte har något värde eller inte fungerar. För det har dom och fungerar gör dom också (oftast). Men förbrukningsdelars pris har ökat avsevärt under de senaste åren. Detta brukar tyda på att motorn fasas ut. Men ett motorbyte till en B 20 eller ännu hellre en B21 alt. B23 är varken dyr eller komplicerad. Ifall man inte vill ha det gjort idag utan kan vänta tills någon båtägare tar ur sin gamla fungerande spis för att få något som är lättare och har mer power. En sötvattenkyld B21 eller B23 är egenligen idiotsäker, (så länge man byter kamrem, olja, filter och stift). Så kontentan av mitt inlägg är att ifall du inte har bråttom med att byta motor är din nuvarnade motor inte skrot utan värd en del. Det är inte svårt att hitta väl fungerande nyare pentamotorer som är enkla att montera in. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser