Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
joaj

Vad kolla på uttern 520?

Rekommendera Poster

Hej igen, imorgon skall jag kolla på min första båt här i livet, en Uttern 520 från 1998. Vad ska jag tänka på?
Se till att motorna verkar fungera, kolla efter plastpest. Vad mer? Något specifikt för just dessa båtar?
Motorn är en Yamaha 2-takt från 1992 på 70 hk.
mvh/Snart båtägare? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ganska nya grejer så det bör inte vara nåt större problem med vare sig båt el motor. Om du är osäker på motorns status (service, impellerbyte mm) så låt serva den innan du sjösätter i vår (om du köper båten).

Kapell är ju förbrukningsvara så om det skulle vara lite dåligt så är det väl inte hela världen (går att lappa och laga men förr el senare får man köpa nytt). Vet ej om du skall provköra i vattnet men om du inte har möjlighet till det så skriv in i köpekontraktet att om motorn inte funkar som den ska till våren när du provar i sjön så får säljaren vara med och pröjsa ev reparationer som kan behövas för att få den i brukbart skick.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 24 mars 2007 | 16:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bo. Båten var lite eftersatt och det var en del jobb på den. Vi beslutade oss för att tacka nej, främst för att vi insåg att vi vill ha en större båt. Flipper 575 eller 640 eller något liknande. Synd att inte fler HT-båtar har den praktiska luckan i fören som Uttern har, lite oförståeligt faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ryds 56 HT el 57 HT finns i en variant med öppningsbar frontruta.

Annars är det mest nyare HT båtar som har det, t ex Yamarin 59 HT (f d 5930 HT), skibsplast 555 HT, Ryds har även en ny HT på gång med öppningsbar frontruta.

Glöm ej hyttbåtar, de har ofta öppningsbar frontdörr (och el akterdörr), t ex TG 6500, Yamarin 5800/5940/59C, Örnvik 580 Pilothouse, Bella 570/571 m fl.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 25 mars 2007 | 15:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...