Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
freddie1

Hittat elsladd för inomhusbruk i en ny båt!?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som jordsladd (gul-grön) i min båt (Örnvik 540 2006:a) har troligen används en vanlig elsladd för inomhusbruk - det ser i alla fall ut som det i mina ögon. Den består av ca 10-20 småtrådar och kopparen (nyskalad tråd någon cm in på tråden) har redan efter 1 år blivit svart och när man känner på den blir fingrarna rostfärgade av rosten. Båten är ju förskjutsingen nästan ny. Ska det gå till så här?

 

Jag känner bara så jäkla kasst, det är ju viktigt att jordsladden fungerar eftersom den är kopplad till bränsletanklocket (är ju en brandfråga).

 

/Freddie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppar ärjar är inget nytt , men ?  ..hur kan du få sladden till att vara vanlig inomhussladd.... du får ta några foton och lägga in här så ska jag/vi titta mera på de .

 

( sladd kan man få med bilen  ...  smiley-tongue-out.gif\...kabel är det rätta ordet :)

 

//JSR

post-11345-1394234977,8171_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabel kallar man väl det om det är flera ledare i kabeln annars kallas det väl för tråd om det är enkelledare

Det som finns i tråden kallas för kardeler

så det finns nog flera rätta ord för det

 

Om din jordtråd består av 10-20 kardeler så är det säkert en RK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt en bild skulle säga mera.

 

Finns väl inga speciella kablar för båtbruk? Kablarna i båten ska vara mångtrådiga för att klara vibrationer. Lyxvarianten är att ha helförtennta kablar.

 

Koppar ärgar på ytan, men det borde inte spela någon roll. Är kabeln fast i en press-hylsa så borde läget vara lugnt, det blir en gastät anslutning när man kontakpressar. Sitter kabeln skruvad under en mutter så ta loss och kolla att det inte ärgat i kontaktytan.

 

Enligt ISO013297 så SKALL 220V installationer i båt vara flertråds. Minimum 19 trådar för 1.5 och 2.5 kvadratmillimeters kabel.

Man bör använda kabelavslutningar, klämkontakter, på kablar innan man ansluter till uttag och kontakter. Men för installationer under 20A så får man skruva fast kabeln direkt i polskruvar om man efteråt kan dra i kabeln med 2 kg utan att den lossnar.

 

Jag rotade lite i el-bestämmelserna förra året. Länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade lite på det du skrev i ovan nämnda tråd

 

Men om jag förstått saker rätt så finns det inga formella krav på behörighet för 220V installation i båtar numera. Sedan Sverige skrev på några avtal för några år sedan är det sjöfartsverket som är ansvariga. Och då gäller de två dokument jag referat tidigare.

 

stämmer det?

ansvarig måste väl ändå anläggningsinnehavaren vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anläggningsinnehavaren är alltid ansvarig för om det händer något. Skadestånd och annat. I värsta fall vållande till annans död etc.

 

Men vad jag förstår så är det fritt att installera vad man vill i sin egen båt. Enligt sjöfartsverkets bestämmelser, dvs förmodligen enligt de två standards jag pekar på i tråden. Men den som skruvar måste inte vara behörig. Så man kan inte åtala någon för att han/hon har skruvat själv.

 

I hus på land måste man vara behörig elektriker för att röra 220V. (Mer än trivialiteter som att byta ett trasigt uttag mot ett nytt likadant.)

 

Vad jag förstår av det juridiska läget. Det är nog inte bra. Rådet är fortfarande att låta en behörig elkille göra jobbet, eller åtminstone titta på vad du installerat och komma med råd.

 

 

Senast ändrad av Anders_St | 23 mars 2007 | 12:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilden, med inzommat på kabeländan i vänstra nedre hörnet.

 

Anledningen att jag tror det är inomhuskabel är

1) Ser väldigt lik ut

2) Mängden rost redan efter ett år. Jag tänkar att inomhussladd rostar lättare än sladd anpassad för sjön.

 

/Freddie

post-22380-1394234977,9777_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Som sagt så finns det nog inget som heter inomhuskabel.

Jag tycker den ser ganska frisk ut.

 

Hur är den ansluten. Tydligen inte med pressad kontakt utan direkt skruvad? Borsta ev av med ståltrådsborste lite på kabeln och lite på där den ska ligga an. Skruva fast, drag åt, åk båt och njut av det!

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Originalmonteringen från fabrik var två ringkabelskor sammansatta med, just det, bundband!

 

Jag har klippt de båda ändarna och satt ihop dem med en skarvkabelsko och vaselinspray inuti, och smältlim på och sist krympslang över. Jag hoppas jag har gjort rätt.

 

Väl väl kabeln slutar fungera så märkar man ju inte det (är ju kopplad till bränslepåfyllningsröret).

 

Trevlig helg

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kablar i lyxversion finns hos Skylermark, dess sägs vara förtenta. Har man gott om pengar som man inte vet vad man skall göra av så är det väl ok att använda deras. Som tidigare inlägg redan konstaterat så bör man, (för mig skall man) kapilärsäkra kablaget genom att använda fett/ olja/ vaselin på den öppna kopparn och mot isoleringen. På så sätt ärgar kopparn inte bort efter ett par år. Samtidigt som det inte kommer fukt/salt in i kableln. mvh/Nitro


 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad är det för drivmedel (diesel eller bensin) du förmodas fylla tanken med ?



Är kabeln i fråga en jordkabel mellan påfyllningen och tanken (för att förhindra statisk laddning när drivmedlet gnider mot slangen på väg till tanken) ?


två ringkabelskor sammansatta med buntband

Hur sätter man samman ringkabelskor med buntband, och varför två, och var inte kabelskorna anslutna någonstans, eller är det egentligen en undermålig kabelskarv du pratar om?



Jag fattar inte...dum i hövvet antar jag 13.gif\

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Talade med sjöfartsverket förra våren och samma regler geller för fritidsbåtar som på land.

Att skarva 2st ringkabelskor med buntband fungerar utmärkt.... på modelltåg, gamla mopeder och kanske i epa-traktorn, men att koppla så i en båt låter ju sjukt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är bensin.

 

Jordkabeln sammanbinder motorblocket och påfyllningslocket (för att förhindra statisk laddning). Dock är inte jordkabeln sammankopplad till tanken (plasttank), bara till själva locket (som är av metall).

 

Jag frågar mig också varför i herrans namn man sammanbinder med buntband. Eller egentligen kanske man inte kan säga sammanbinder då kontakten mellan kabelskorna i vissa vinklar är helt bruten (de hänger i luften) och när de kommer i kontakt är den ringa pga ej något tryck från bundbandet. Bifogar en bild på eländet (som alltså är 1 år från nyproduktionen).

post-22380-1394234978,1773_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


hade jag varit du så skulle jag klippt bort ringkabelskorna och lägga de uppskalade ändarna omlott och lödskarvat ihop dem,  men glöm inte att trä på en krympslan på ena änden först, (en sånn med lim i som smälter så det blir hermetiskt tillslutet).

 

Såvida du inte behöver koppla isär kablarna nu å då förståss  ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till livet. Ta en 4 eller 5  mm kort skruv, mutter och två båtbrickor och dra ihop skarven. Vira sedan vulkband runt skarven. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag bara måste fråga nu.

Det finns sladdar, kablar för marint bruk som bevisat håller mycket längre. Kan det inte bli billigare i längden att andvända helförtennta dyra kablar.

Jag har själv erfarenhet av vad lite grönt kan göra på en koppar kabel.

Kablarna till startmotorn var ärgade och stoppade strömmen helt att komma fram.

Sedan jag bytte på min förra lilla båt så slapp jag alla problem med ärg.

 

Men som jag skrivit innan jag är bara amatör och lär massor av detta forum.

 

Mvh

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men stopp och belägg!

Båten är en Örnvik 540 2006. Alltså mindre än ett år gammal och har garanti.

 

Om det är firman eller tillverkaren som har gjort den här installationen så borde de stämmas.

Fullständigt livsfarlig installation för en jordanslutning till bränsletanken.

 

 

Gör inget mer själv. Reklamera till stället där du köpte båten.

 

Och ni andra här på forumet som läser detta och äger en sådan båt kolla upp hur det ser ut. Ni kan sitta på en bomb.

 

Berätta gärna för oss andra här var du köpt den.

Båten är säkert jättebra men har en felaktig installation.

Kräv att den åtgärdas omgående.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De verkar ha använt FK, men koppar rostar inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan möjligtvis stämma om du aldrig ansluter båtens elsystem till det fasta nätet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den koppling som gjorts är helt ok med tanke på att den är till för att förhindra statisk laddning. Det behövs inte någon överdrivet bra kontakt för att förhindra att laddningen blir så hög så en tändande gnista kan uppstå.
 
Snarare kan det vara bra att ett lämpligt högt motstånd finns vid jordning av påfyllningshålet så att eventuell laddning i hela båten skulle kunna antända gasen när bensinslangen stoppas i. Möjligen är spiralsladden en motståndssladd.


 
Jag tycker det tyder på att den som kopplat har kunskap om vad han gjort. Att det finns speciell isolering för elektriska kablar på sjön har jag inte kunskap om men det kunde vara värt att diskutera.
 
Själv har jag bytt ut TV-kabeln för att isoleringen släppt in salt till skärmstrumpan som pulvriserats. Två år senare är det dags igen.
 
Vad ska jag köpa för antennsladd för sjöbruk? Skulle tro de flesta kablar har PVC-isolering och det är ganska otätt material.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Forgus31 den jordningen är ej korrekt.

Jag tycker det tyder på att den som kopplat har kunskap om vad han gjort.

Driver du med oss?

 

Det sitter två andra kablar (de gula) går de till jord?

 

Som det ser ut så borde det inte gå två kablar till kabelskon utan endast en. Ser ut som om denna kabelsko skulle varit dragen till jordpunkt. 

 

 

 

 

 

mvh Roland

 

 

Senast ändrad av Ringhede | 24 mars 2007 | 16:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ena går till minuspolen på batteriet, och den andra går till motorblocket.

 

Båten är köpt på Lerkils båtvarv.

 

Har både bra och dåligt att säga om Lerkil:

 

Allvarliga säkerhetsbrister tycker jag har varit:

 

* Ingen syrafast batteribox, utan batteri fritt i ett utrymme med hål rent ner på bensintanken, börjar batteriet läcka så fräter det kanske upp bränsletanken, not good.

 

* Bara en slangklämma på bränsleslangen. Vad jag förstår är det lag/CE-krav att alltid ha dubbla slangklämmor.

 

* Installerade en Garmin 172C utan att sätta på en hängsäkring, vilket betydde att den var osäkrad.

 

Fick några krackelingerar, tätningslister som släppte, och några till smågrejer som pajat. De fixade dessa utan problem och fixade transporten till/från också. Det var bra. Det som inte var bra var att de hade kraftigt repat inspektionsluckan i aktern under den vecka de hade båten(luckan som jag hade polerade och vaxat och förvarit inomhus - med andra ord i perfekt skick) och de hade också lämnat en härdad sikaflex-klick i sittbrunnen. Så onödigt av dem.

 

/Freddie

 

Senast ändrad av freddie1 | 24 mars 2007 | 18:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde jag.

 

Skalade fram ny ren koppar

Skarvhylsa 6 mm2.

vaselinspray inne i den pressade kabelskon.

Smältlim över

Krympslang (blå färg) övererst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror att jag missuppfattat jordkabeln!
 
Jag tofodde att det var fråga om att jorda bränslepåfyllningshålet så att risken för statisk gnista minskar.
 
Då skulle det räcka med ett lätt insaltat snöre.
 
En bra ledare av någon metall skulle utgöra en större risk för tändande gnista. För att minimera en kraftig gnista t.ex om man tankar från en dunk som har fått en hög laddning ska man ha ett högt motstånd mellan påfyllningshålet och jord så att en eventuell gnista blir så svag som möjligt eller helst helt uteblir. Skulle tro att ett motstånd på några MOhm kan vara lämpligt. Både att jorda ned statiska laddningen från inducerad laddning i röret vid påfyllning och att förhindra gnista när en kraftigt laddad bensindunk närmar sig påfyllningsröret.
 
Givetvis ser jordningen slarvigt gjord och ska givetvis t.ex klammas upp men syftet kan vara uppnått om ett motstånd finns i t.ex spiralsladden.
 
Men som sagt. Ett snöre, lätt insaltat, skulle ha räckt. Eller egentligen lite smuts och salt på rörets utsida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som åskledare fungerar även ett gammalt korvskinn.

 

Med sådan fuskt som det beskrivits här gäller knappast inga försäkringar om en olycka skulle inträffa.

 

Varför envisas med argument som insaltat snöre?

Saker ska vara gjorda på korrekt sätt.

 

Tycker ändå du ska reklamera speciellt den felaktiga placeringen och utförandet av batteriet.

 

Snart i nivå för Sverker i SVT.

 

 

citat

Allvarliga säkerhetsbrister tycker jag har varit:

 

* Ingen syrafast batteribox, utan batteri fritt i ett utrymme med hål rent ner på bensintanken, börjar batteriet läcka så fräter det kanske upp bränsletanken, not good.

 

* Bara en slangklämma på bränsleslangen. Vad jag förstår är det lag/CE-krav att alltid ha dubbla slangklämmor.

 

* Installerade en Garmin 172C utan att sätta på en hängsäkring, vilket betydde att den var osäkrad.

 

Fick några krackelingerar, tätningslister som släppte, och några till smågrejer som pajat. De fixade dessa utan problem och fixade transporten till/från också. Det var bra. Det som inte var bra var att de hade kraftigt repat inspektionsluckan i aktern under den vecka de hade båten(luckan som jag hade polerade och vaxat och förvarit inomhus - med andra ord i perfekt skick) och de hade också lämnat en härdad sikaflex-klick i sittbrunnen. Så onödigt av dem

 

 

mvh Roland

 

Senast ändrad av Ringhede | 25 mars 2007 | 12:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag inte förstår. Borde det inte var tvärtom?

 

Om man har ett högt motstånd - så bygger man ju upp en hög laddning. Då får man ju en stor gnista. För att motverka stora gnistor borde man därför ha ett lågt motstånd. Eller tänker jag fel?

 

 

Förtydlingen en gång till:

 

Jordsladden går FRÅN bränslepåfyllningshålet TILL motorblocket OCH batteriets minuspol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om motorblocket är förbundet med vattnet via propelleraxel eller drev blir motorn jordpotential=0V
 
För att hålla nere spänningen i slang och påfyllningshål jordas detta via ledare till blocket.
 
Det som kan ge spänning till tankhålet kan vara att någon gnidit mot något och själv blivit uppladdad och sedan rört vid tankhålet. Det är inga stora strömmar men kan bli stora spänningar. Dvs lätt att leda bort med en mycket dålig ledare, t.ex ett grafitband, tändkabel eller liknande (20-30 kOhm).
 
En riktigt rejäl ledare, i detta sammanhang t.ex en så tunn kopparledare som 0,1 kvmm kan ge en skarp gnista om t.ex en jeepdunk med tillhörande påhällare som gnidit sig mot ett plastsäte kommer i närheten av tankhålet.
 
Så om man jordar tankhålet med en plast som leder ström dåligt, t.ex har ett motstånd på gissningsvis 0,5 MOhm - 5 MOhm får man lätt ned eventuell laddning i tankhålet och får en så dålig ledning vid eventuellt uppladdad bränsledunk att ingen gnista uppstår.
 
Det är därför jag tyckte den lite udda kopplingen med buntband över till jordledaren tydde på att installatören visste vad han gjorde.
 
Men ovanst. är helt mina teorier och det finns säkert instruktioner hur tankinstallationer ska göras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och för sig så är det nog en bra ide att sakta läcka unden statisk uppladdning. Åtminstone teoretiskt. Statiska spänningar blir oftast väldigt höga (några tusen volt) men med mycket liten energi lagrad. Går utmärkt att leda bort via några MegaOhm. Det hinner dessutom aldrig byggas upp någon laddning om allting är jordat hela tiden.

 

Men nog är det vanlig kopparkabel med lågt motstånd jag har sett hittills när man jordat bränslesystem? Eller?

 

Finns det installationer där själva bränsleslangen mellan påfyllningsanslutning och tank är av ledande plast? Det borde i så fall fungera som högohmig avledare.

 

När man tankar är det en bra ide att lägga påfyllningsröret mot något jordat ombord på båten innan man öppnar påfyllningslocket eller klämmer fram den första bensinen. Ev nudda mot det oöppnade påfyllningslocket.

 

Alla tänkbara och otänkbara misstag vid bensinhantering har ju redan hänt i den här världen. Typ att inte märka att bensin rinner över i tanken och ner i kölsvinet, tanka i spöhållaren. Eller i kategorin Darwin awards: Att använda en våtdammsugare för att slanga över bensin!! Länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I Norge blev jag nekad att tanka till båtens bensindunk om den var kvar i båten.
 
En säkerhetsåtgärd då man inte kan veta potentialen på en lös s.k trycktank i en båt.
 
Jag tänkte vid det tillfället inte annat än att personalen var lite si o så i järnkontoret. Men visst hade de rätt. Tanken kunde ju ha varit uppladdad av byxbaksgnidningselektricitet och givit en bra gnista vid tankning. Bensin i plastbåt är ju inte kul om man inte tänker sig för. Plast isolerar bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Anders_St!
 
Din idé med elektriskt ledande slang kan ju vara ett bra och enkelt sätt att slippa tänka på jordningen. För bra jordning, ingen alls eller en kabel som kanske lossnar av genomärgning.
 
Gäller att jorda tanken också. Plasttankar kan göras i liknande material. Förresten skulle bensinslangar kunna vara tillverkade i ledande gummi med lämpligt motstånd, t.ex någon MOhm per meter. Då behöver man inte tänka. Bara köpa. Precis som alla prylkrämare vill ha det. Man köper sig fri från eget (och kanske felaktigt) tänkande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...