Dunkelfink 0 Postad 22 Mars , 2007 Äntligen börjar våren infinna sig och jag tänkte fixa lite smågrejer på båten innan den ska i sjön, funderar bl.a på impellerbyte, men jag har aldrig sett en sån ens, anser mig ha stor vana att meka motorer av olika slag (mest bil), 1. Har jag fattat det rätt att jag måste dela riggen för att hitta impellern ? 2. Är det något särskilt att tänka på när man skruvar isär för att komma åt ?, spelar det någon roll om man har någon växel te.x, eller om man ska knacka 3 gånger på vänster sida för att sedan vrida lite åt höger å vicka fram å tilbaka för att få ner den, typ............. Jag har ingen aning om när den är bytt senast Det gäller en -84 Yamaha 115Hk 2-takt Tacksam för alla tips och råd jag kan få på denna sidan, Yamahacenter i sundsvall (där jag bor) är nämligen fullständigt ointresserad av att hjälpa någon alls såvida man inte känner dem privat eller har köpt en båt för 250.000:- av dem eller liknande..... Senast ändrad av Dunkelfink | 22 mars 2007 | 22:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Mars , 2007 1. Har jag fattat det rätt att jag måste dela riggen för att hitta impellern ? Ja, typ 2. Är det något särskilt att tänka på när man skruvar isär för att komma åt ?, spelar det någon roll om man har någon växel te.x, eller om man ska knacka 3 gånger på vänster sida för att sedan vrida lite åt höger å vicka fram å tilbaka för att få ner den, typ............. Ja, generellt sett. Lirka och ha fantasi som du tycks ha så funkar det. Växelföraren går ner till propellerhuset och kan låsa på vissa motorer. Förhoppningen är att får ett direkt råd från någon med din motortyp, typ. Senast ändrad av forgus31 | 23 mars 2007 | 19:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 23 Mars , 2007 ja typ..... eller vem som helst som kan nånting om sånna motorer. gissar på att det inte finns så många olika varianter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 23 Mars , 2007 Äntligen VÅR Två st. SÄKRA vårtecken är nu uppfyllda: 1. Leksand spelar i kvalet ... återtåget flyttas ner ett steg 2. MG fylls av trådar ang Impellerbyte! Det tredje, ej ännu uppfyllda, är att Färjestad tar SM-guldet Ok, det var väl lite Utanför ämnet ... ber om ursäkt Hade själv en Yamaha 50hk anno 1975 fram till 2000-talet, och den gick problemfritt utan ett enda impellerbyte, så chansen finns ju att du kanske kan ta en pilsner i vårsolen istället för att brottas med fastrostade riggdelar ... och i slutändan stå där med en sönderbruten rigg Senast ändrad av Seafl0wer | 23 mars 2007 | 20:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 23 Mars , 2007 Sanningen är den att Färjestad kommer att få det jäkligt jobbigt med MoDo i finalen!! Hoppas att det går bra med impellern!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1000 0 Postad 23 Mars , 2007 Testa och sök om detta på sökfunktionen...du bör nog hitta något läsvärt, då detta ämne har varit uppe ett X antal ggr... Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Mars , 2007 Dunkelfink, Sprängskisser på din 115 hk 2-takt 1994 hittar du här: http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx (Outboards, 1984, 115ETLN) Med sprängsisserna som hjälp kan nu nog lista ut var du delar växelstången. Man brukar ha växelföraren i neutralläge innan man släpper ner växelhuset. Kolla så alla skruvar lossas, kan finnas under trimfenan. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser