Stream 1 Postad 22 Mars , 2007 Nybörjarfråga: Ungefär två decimeter under trissorna där fock- och spinnfall kommer ut på framsidan av min mast sitter två horisontella öglor parallelt med varandra. Ska fallen träs genom dessa så att öglorna guidar fallen till sina trissor uppe i masten, eller vad används de till? Fästet för spinnbommens lift sitter ytterligare en bit ned, så det är inte till detta de används tror jag. Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 23 Mars , 2007 Har du någon bild så vi kan se hur det ser ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 23 Mars , 2007 Har tyvärr ingen bild, men öglorna som sitter brevid varandra på masten under falltrissorna ser ut ungefär som spinnakerbomfästen, fast inte lika grova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 23 Mars , 2007 Har sett att en del båtar har dubbla spinnakerbommar. Men vet inte om det har något samband. Svårt att svara om man inte ser hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 23 Mars , 2007 Hej Jo, är ganska säker på att det är som du antar. Har en minnesbild av att ha sett detta. Antagligen för att inte fallen ska bråka med varandra utan hålla sig på mattan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 24 Mars , 2007 Hej!Jag har precis köpt båt och håller på att läsa igenom bruxanvisningarna, däribland brux till rullfock. Av din beskrivning att döma är dessa öglor ledbyglar. Dessa används för att fallet skall få en viss vinkel mot förstaget för att förhindra att fallet snurrar med runt förstaget om du rullar in/ut rullfocken./rgsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS20 0 Postad 25 Mars , 2007 Om det är uppe i masten så är det garanterat för genuafallet för rullfock precis som ovanstående nämner. Så här ser Seldéns ut. Använder man wirefall skall denna vara utav brons. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 25 Mars , 2007 Har idag varit nere och kollat min mast, dom två öglorna är till för fock/spinnfall som ska igenom.(Om så icke är fallet) Har ingenting med rullgenua att göra. Vi har ju likadana båtar så din bör se likadan ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 26 Mars , 2007 Stort tack för hjälpen Rohed och alla andra för era hjälpsamma svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 27 Mars , 2007 Öglorna sitter ett par dec UNDER förstaget? Då skall inte spinnakerfallet löpa den vägen iaf. Spinnakerfallet har sin trissa ovanför förstaget och skall löpa ovanför förstagsinfästningen. Annars blir det Beirut däruppe. Tag ett kort vettja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 28 Mars , 2007 Inga problem, överst sitter trissorna, strax under dem öglorna och ytterligare en bit ned fästet för förstaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 28 Mars , 2007 Hmmm, blev lite fundersam. Åker ner till masten och tar ett kort. Fock/spinnfall ska nog vara fock/genuafall och spinnakern sitta ovanför. Annars blir det nog jobbigt att segla spinn. Har inte själv spinnaker så har inte tänkt på det. Som sagt ,återkommer med foto om jag lyckas skicka det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 28 Mars , 2007 Här kommer bild. Detta bör fungera som sagt ovan, blev lite orolig att jag mindes fel. Mitt förstag sitter strax ovanför öglorna men så lite att det inte påverkar spinnseglingen misstänker jag. Senast ändrad av rohed | 28 mars 2007 | 14:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aclei 0 Postad 28 Mars , 2007 En undran: är det en Express-mast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 28 Mars , 2007 Det är en Monark 700-mast, och jag mindes faktiskt fel - min ser exakt ut som på roheds bild ovan. Men samma sak gäller alltså: spinnfallet träs genom en av öglorna, trots att förstagsfästet sitter strax ovanför? Eller ska jag låta spinfallet fladdra fritt? Man kan ju alltid pop-nita fast en ny ögla ovanför förstagsfästet om fallet behöver styras upp till trissan, är detta en bättre idé? Senast ändrad av Stream | 28 mars 2007 | 16:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 April , 2007 Är det bara inte ett stopp så seglets fallhorn/schackel/lina med knop åker in i trissan å blir hårt fastdragen där?Bara undrar.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilse 0 Postad 22 April , 2007 Du har ett förstag som hakas i, inte optimalt, mkt drag i nedre kant. Ringarna sitter där för att haken inte skall svinga ur, högst otroligt, men kan hända med backstagen som vanligtvis använder denna typ av hake. Då säkras hålet med en rostfri liten platta eller en gummistropp som drar haken nedåt. Enda skälet till ha fall i ringarna är om det varit regeltjafs och/eller praktiskt pga eftermonterad rullfock. Givetvis vill du inte ha fockfallet ovan förstaget, om inte rulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser