chicco 0 Postad 22 Mars , 2007 Hej Jag skulle behöva råd av er som har båt vana. Går i tankar på att köpa en båt som hela familjen får plats i . vi är 2vuxna och 2 barn. Jag fastnade för Bayliner men tvekar nu. Jag skulle vilja få tips på båt märken som har plats för minst 4 sovplatser samt att den har en utombordare och är av plast inget trä båt. att den max kostar runt 100 000 . Hoppas på hjälp Mvh chicco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 22 Mars , 2007 Hej! jag skulle satsa på en Fjord 21 weekender eller liknande, väldigt mycke båt, kan kosta lite mer men vilken båt och kvalite. M.v.h urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Mars , 2007 En Runnö 22:a http://www.blocket.se/vi/11007811.htm?ca=14_s kanske är en bra nybörjar båt har vad du vill ha. Men jag håller med tidigare inlägg Fjorden är bra mycket bättre båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monkeybusiness 0 Postad 23 Mars , 2007 Tjena! En Utter 690 Kanske????????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 23 Mars , 2007 Förstår inte varför Du tvunget skall ha en med utombordare. Själv skulle jag rekommendera en Albin 25 - en fantastisk båt, svensk kvalitet när den är som bäst. Sannolikt något dyrare, men nog kan Du hitta en strax över 100.000. Att ha ungarna i en aktersalong och själv ligga i fören är toppen. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 23 Mars , 2007 Håller med föregående, utombordare är dyrare att försäkra, stjäls och kostar skjortan när de ska bytas ut. Begagnatmarknaden är obefintlig. En inombordare kan du du renovera, byta ut delar på och hålla vid liv längre. Kanske dyrare i underhåll eftersom man som sagt byter delar istället för att dumpa hela klabbet som man ofta gör med utombordare. Enligt min årsikt iaf Med din budget är en Albin 25 ett utmärkt val. Fast fort går den inte.. Lite snabbare men kanske inte med fyra sovplatser (någon vet?) är Ancas Queen. Sök på Queen på blocket. Finns också för en dryg hundring. Vill du åka fortare och gå upp till 150-195000 finns ett betydligt större urval. Bla en del fina Bayliner med midcabin och gott om plats för fyra. Bayliner är inget att vara rädd för, bara de är välskötta, som alltid när man köper båt. Deras rykte är betydligt sämre än de förtjänar, fråga de som ÄGER en Bayliner. Inte de som tror sig veta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 23 Mars , 2007 En Swemax(minimax) kanske... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chicco 0 Postad 23 Mars , 2007 Hej på er Tack för era råd. Varför jag skulle vilja ha en utombordare i stället för en inombordare är för att jag inte kan nåt om motorer. Skulle en utombordare paja så tar jag bara lås den och kör den till verkstad. Medan med inombordare så verkar det bli mycket mer krångligt. Kanske har fel. Varför jag är lite skraj för bayliner är nog det med motorerna. Tycker det är en himla snygg båt. Men kom gärna med förslag. Mvh chicco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 23 Mars , 2007 Jag har en Winga Cabin till salu, med inombordare dock! Den har plats för 2-3 vuxna i ruffen plus 2 barn upp till 10 års åldern, plus att det går att sova på aktersoffan, det har jag och min fru gjort, men så har vi fem barn också....;-) fast jag tycker det är lättare att ringa verkstan och så kommer dom ner i båten och grejar än att baxa av en 150-200kg tung utombordare och skyva iväg med, annars kan man kroka på hela båten på bilen och köra till verkstaden också förståss för kärra är med i köpet. Nu har det inte krånglat för mig ännu men , men båten finns där i min sjöbod. //Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 23 Mars , 2007 Motorerna i Bayliner är exakt samma som sitter i alla andra amerikanska båtar, och många europeiska. Hur skulle de som sitter i en Bayliner skilja sig från andra av samma märke menar du? Dessutom sitter det ganska ofta Penta 8:or i äldre Bayliner. T.ex 2450 från -86 och liknande. De flesta av Pentas v8 bensimotorer är för övrigt Chevrolet-motorer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chicco 0 Postad 23 Mars , 2007 Hej som jag skrev tidigare så är jag helt novis på motorer. Jag fick det bara förklarat att man ska vara noga med att kolla motorerna på Bayliner . Den jag vara och tittade på hade en Force motor i och enligt en vän så är det en Chrysler motor som det inte finns delar till om det skulle krångla. Vet inte om det stämmer men han jobbar på Värmdö motorteknik och dom har ofta dom båtarna inne. Men som jag skrev tidigare så gillar jag Bayliner. Kanske inte så dum ide att ha en inombordare en då . då man har bekanta som jobbar med motorer samt att min mor hjälper Kenty på Ingarö med att tolka då det gäller selva motorerna . men är ett riktig blåbär på motorer Mvh chicco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 23 Mars , 2007 Jaja, då förstår jag. Problemet med många billiga båtar, bla Bayliner är att de inte sköts som de ska. Därför rasar de ofta. Och tillgång till reservdelar ska man absolut ha med i baktanken när man köper båt. Därför säger en del att du ska undvika King Cobra t.ex, medans vanliga Cobra finns det fortfarande gott om delar till. Rörigt? Japp. Absolut vanligast i Amerikanska båtar är Chevamotor med Mercruiserdrev. Sitter på MÅNGA andra båtar också och är ett säkert kort när det gäller reservdelar. Mercruiserdreven har till och med piratkopierats i China. Bild från drev.se ---> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matte_lule 0 Postad 23 Mars , 2007 Hejsan Jag tycker du ska titta på Albin 25 som Carl_Axel skrev här ovanför den är perfekt att ha när man har barn, annars så skulle jag rekomendera Finnsport 650 AC. Skriv gärna och säg vad du köpte för båt Lycka till med köpet Mvh Matte_Lule Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 23 Mars , 2007 Hej Chicco, Om du kollar på billigare bayliners antar jag att de har en Mercruiser 3,0 135 hk i(i själva verket ett Chevablock), detta är en väldigt enkel motor som det vad jag har fått för mig finns mycket reservdelar till. Har du kompisar som jobbar med motorer dessutom så är det ju ett jätteplus. Delar finns det gott om på nätet till hyggliga priser till det mesta i motorväg. Oavsett vilket märke du väljer och i vilken prisklass så är det av avgörande betydelse att du förvissar dig om motorns skick. Detta gäller alla båtar. Att motorerna på just Bayliner skulle vara sämre skötta än andra tvivlar jag nog lite på MEN det skulle till viss del kunna förklaras med att de ägs av kunder som lockas av tanken på en billig båt och ett billigt båtliv för övrigt. Mao, inga som lägger ned sin själ i att underhålla båten. En båt med 4st kojplatser i bra skick kan nog vara lite knepigt att hitta, kan tänka mig att du får räkna med lite jobb på en sådan. Många lyckönskningar med båtletandet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 Mars , 2007 Inombordare = mindre stöldrisk = lägre försäkring = bra. Många Bayliner mm som har inombordare har ofta sjövattenkylning och då kan det rostat rejält i motorn. Om du väljer en sådan så försök hitta någon som gått i sötvatten = mindre rost. Till det tråkiga, så finns det få båtar som är är billiga som blir billiga. Speciellt om man inte kan göra det mesta själv. Skulle rekomendera att köpa något nyare båt som inte innebär massa problem utan att sommaren blir som du och familjen hoppats på. Inte en sommar då ni får en båt som bara strular och gör livet kass för familjen. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 23 Mars , 2007 Att motorerna på just Bayliner skulle vara sämre skötta än andra tvivlar jag nog lite på MEN det skulle till viss del kunna förklaras med att de ägs av kunder som lockas av tanken på en billig båt och ett billigt båtliv för övrigt. Mao, inga som lägger ned sin själ i att underhålla båten Exakt vad jag menade men inte skrev Och så är det som Ringhede säger, billig i inköp, dyr i drift och tvärtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chicco 0 Postad 23 Mars , 2007 Hej Tack för alla svar. Men det lutar nog att det blir en bayliner eller fjord 21. Men vi får väll se . Ska bara flyta in i nya kåken först. Har ca 300 m till båt bryggan så jag måste nog ha båt så är det bara . men tack för all info. Mvh chicco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser