Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
sm7bpm

Byta relingslist

Rekommendera Poster

Jag skall byta ut relingslisten på min båt, den är av plast, grov och styv som ett järnspett. 

Ca 40x40 mm tillverkad av PVC-plast

Tänkte fråga råd lite allmant här på forumet om hur jag gör för att få snygg böjning runt i fören och vid akterspegeln, listen skall sättas i ett stycke. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem!

Att din nuvarande list är styv som ett järnspett beror säkert på att denna är kall. Ifall du tar loss den och värmer upp den så är det helt andra premisser som gäller.

Det gäller bara att arbeta medan listen är varm och dra utav bara ...

Och vad menade jag nu med det jag skrivit. Jo, ta listen och lägg den i ett stort vattenfyllt kärl. Värm hela härligheten tills du nästan (med handskar) inte kan ta i listen. Tag sedan listen, fäst denna ordentligt i aktern, töj/sträck (dra) därefter ut listen ordentligt under det att du sätter denna runt båten. Just det, det är verkligen meningen att man ordentligt skall töja ut listen under det att man sätter denna på båten. Så det kommer att bli ett antal meter list över när du är klar. Ifall du inte töjer ut listen kommer denna heller inte att sitta kvar och det ser ut som skit.  lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intsämmer med föregående talare,det var så vi gjorde när vi bytte på min gamla Legend,när man kom fram till fören så tog jag varmluftspistolen för att komma runt stäven var försiktig med varmluftspistolen bara kör på lägsta effekt om du skall använda en.
/Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...