SeaRay-270 6 Postad 21 Mars , 2007 Hej I min SeaRay 270 finns det en spis med 2 plattor, den fungerar med el men man kan även lyfta elslingorna. Den andre varianten är antingen fotogen eller sprit. Man fyller på bränsle i en behållare sen pumpar man upp ett tryck. Man måste förvärma först, sen är det bara att öppna reglaget och tända på. Det jag undrar är om dt är sprit eller fotogen man ska använda. Förre ägarn hade aldrig använt spisen. Jag trodde att det skulle vara sprit så vi har använt den ett par gånger med sprit, sen påstod en kompis att det antagligen ska vara fotogen. Någon som vet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 Mars , 2007 Det skall vara sprit, inte fotogen Jag antar att du har en Kenyon spis eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 Mars , 2007 Använd Origonol eller Tenol som sotar väldigt lite det finns säkert fler som har samma egenskaper. Fotogen tror jag kommer sota hela båten invändigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 21 Mars , 2007 Helt rätt, Kenyon. Det var skönt att veta att det är rätt bränsle som vi använt. Jag har ett litet problem med den, jag får inte upp något tryck i den. Misstänker att det är packningen i själva pumpen, någon som vet var man får tag i en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 Mars , 2007 Tyvärr så har de ingen representat här men du kan köpa från dem direkt i usa http://kenyonappliances.com/index.html dock vet jag många som har samma problem som dig som beställd diverse delar men ändå inte fått bra funktion som i stället bytt ut den till en Origospis i stället om du pratar med Origo så har de en modell som passar rakt i samma hål Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 21 Mars , 2007 Tack så mycket för tipset. jag ska kolla vilken Origomodell som passar. Känns lite konstigt att skrota den befintliga spisen, förra ägaren har aldrig använt spisen och jag har bara använt den ett par gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 21 Mars , 2007 Hej Hittar ingen modell som både har el och sprit. Är det någon som vet vilken modell som passar. Vi ligger till 99% i gästhamn och har oftast landström. Självklart vill man ha el. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 Mars , 2007 Jag antar att du har 2 plattor, då skall du ha Origo 4000 jag antar att du inte behöver den elektriska delen av spisen eller? Du kan även prövat att beställa delarna till renoveringssatsen för din Kenyon leveranstiden var mindre än 2 veckor kostar 2-400kr inkl frakt, du betalar med kort men som sagt jag har några kompisar som prövat det där redan och efter diverse beställande så kastade de ut spisen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 Mars , 2007 ahh nu såg jag ditt sista inlägg, då skulle jag nog starta med att försöka få fart på den befintliga spisen eftersom jag tror att modellen med sprit/el är ganska dyr Spritmodellen kostar bara ett par tusen kronor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 Mars , 2007 Spisen med el/sprit heter 4300 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 21 Mars , 2007 Hej Tack så mycket för de snabba svaren. Origo 4300 med glaslucka kostar 6300kr på Watski. Får jag inte rätt på den befintliga spisen så får det bli en Origo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 21 Mars , 2007 För den pengen kanske det går att hitta någon annan trevlig modell som passar i stället, Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser