Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Stevemedselcon

båthus

Rekommendera Poster

Hej. Frågan är lite svävande. Menar Du båthus att ha båten i på sommaren eller båthus på vintern? M.V.H  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båthus för vinterförvaring, runt om vill jag att det ska vara tätt så att man kan vara där på vintern o göra jobben som behövs göras. Eftersöker en enklare variant fast hållbar mot väder o vind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har just ett sådant som du beskriver. Principen är ganska enkel. Fyra takstolar som går ner till marken, dessa är byggda av Lövhultsbeslag (köpta på Clas Ohlson, fanns även på Erlandssons Brygga också) som är gjorda för reglar 45x70. För att mildra att pressen säckar har jag tagit reglar som är 95x70, anpassat ändarna i underkanten för att passa beslagen samt tagit ur två jack för att kunna få i två längsgående 25x95-brädor som förstärkningar, fästa med stålvinklar från Biltema.

Vill minnas att allt kostade en sisådär 3 000 kr med presenningar, beslag, muttrar, plåtvinklar etc. Tar ungefär en dag att resa på två man, ungefär lika lång tid att riva och trava virket. Jag kan ta lite bilder om det låter intressant, kanske i helgen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Denna variant kostar inte skjortan, en gammal tältställning från det militära som med viss modifiering omgjort till Båthus

Mer finns att se http://www.bahnhofbredband.se/~wb067400/projekt.htm

OBS!! Alla bilder går att förstora genom att klicka på dom

//Stickan

Senast ändrad av stickanh | 21 mars 2007 | 21:05

Senast ändrad av stickanh | 21 mars 2007 | 21:07

post-14058-1394234976,5915_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Så här löste jag det för i år då jag ej fick behålla min inomhusförvaring.

http://www.baylinerownersclub.org/gallery/Winterstorage

Den är byggd av byggnadsställningsrör och kopplingar till sådana.

Har monterat fästen på trailern för att lätt ta loss och montera, det går faktiskt bra att t.o.m förflytta hela ekipaget korta sträckor med allt ihopsatt.

Mvh

/Persk

post-6674-1394234976,7359_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, var sjuk i helgen så det blev inget båtpula - men bilder kommer så fort jag varit nere...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite sent svar, jag är världsmästare på att glömma kameran så till slut fick det bli mobilens kamera, därav den ruttna kvaliteten på bilderna. Hoppas det framgår ändå hur jag gjort.

Nåväl, första bilden visar de beslag jag använt. Hörnbeslagen är av typ Lövhult, brukar finnas hos Clas Olson och på Erlandssons Brygga. Dessa är anpassade för tretumsvirke, men jag körde med fyrtum som jag har kapat ur kanterna på så att de passar. Jag har även monterat försänkta tvärsgående 1x4 som jag fäster med vinkelbeslag (från Biltema). Dessa är permanentskruvade i 1x4:orna och bultas o båthuset genom centrumhålet.

post-832-1394235040,8255_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ser man 1x4:ornas placeringar på båthuset. De ligger normalt hela vägen, men här håller vi på att riva huset...

Senast ändrad av Peter_K | 07 maj 2007 | 09:25

post-832-1394235040,9262_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att huset skall stå upp är det kryssat med virke som jag skruvar med trallskruv (Biltema...). Jag spikade tidigare men det var ett h-e varje år man skulle riva båthuset.

post-832-1394235040,9823_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

mitt eget (10x5x3,6M)består av sju stolar av Lövhult beslag, tre pressenningar varav en (12x8M) av Mareflex 250g/M2 kvalité. De två andra presseningarna sitter på kortändarna plus att de är långa nog att göra det dubbelt i taket men det blir fortfarande lite kondens. 

Sedan har jag satt oljeimpregnerad masonit nedtill för att täcka utrymmet mellan pressing och jord. Till detta kommer en del regling för att hålla ihop stolar (eller vad det kan heta)och så att inte pressenning inte sackar när det blir snö. Till detta en 40-50 fyra liters dunkar, mestadels OKs tömda spolarvätska typ. Omväxlande fyllda med sand och/eller vatten. Ingen har gått sönder under vintern trots att det har varit 17-18 minus. Så det är läge att börja spara alla plastdunkar ni kan komma över redan nu. Har funkat över förväntan unde det arbete jag har gjort under höst, vinter, och vår.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns utförliga beskrivningar: (9x4 m)

http://www.trabatsakuten.nu/dannes_bathus_9x4_m.pdf

(själv använder jag Burwall-kopplingar i gavlar och nock etc, hade Lövhultsbeslag förut men tyckte inte att de höll måttet...Nu är det mycket lättare att montera/demontera båthuset nästan helt på egen hand)

Senast ändrad av islandman | 07 maj 2007 | 13:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv haft ett liknande båthus i vinter med vinkelbeslag som är en kopia av lövhulsbeslagen. Jag är dock mycket tveksam till om jag kommer att använda detta nästa år då jag tycker att det är en hel del arbete med det samt att man blir betydligt känlsligare för stormarna som blir allt vanligare på vintrarna.

Sitter nu och funderar på om jag kan hitta någon allternativ enkel lösning som inte kostar skjortan. Det är ett evigt skruvande innan alla bultar är på plats i ett båthus som man monterar upp och ner varje säsong. En annan nackdel som jag också upptäckte är att det är lite svårt att hantera byggandet och rivandet av detta hus på egen hand då varje sektion väger en hel del. Visst har det sina fördelar om man planerar att göra mycket utvändigt arbete under vintern på sin båt.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...