Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
basegunnar

Båttenmålning

Rekommendera Poster

Jag behöver lite hjälp!

Har en Yamarin 5940 som jag köpte beg. förra sommaren. Då var den precis bottenmålad med en Hempel Mille Xtra färg, dvd en västkustfärg som är kopparbaserad. Båten låg i havet från slutet av Juni till Oktober och inget beväxtlighet på botten.

Färgen sitter bra men har lossnat i fören på några små ställen.

Behöver jag måla om hela botten på båten eller räcker det med att bättra på där färgen släppt?

Om jag behöver måla om hela, räcker det att tvätta noga och sedan slipa/rugga upp befintlig färg?

Enligt Hempel så står det att båden har sk. flerårseffekt kan någon kloka kommentera just denna effekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målar vart annat år, där emellan bättrar jag på där det behövs.

Någon slipning eller tvätt behövs inte, såvida du tvättade den med högtryck vid upptagningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall målas varje år, helt och hållet. Bottenmålar ca 2 båtar om dagen så jag har kunskap i ämnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur bottenmålar jag då, ska ajg skrapa bort snäckrona först och sedan vårslipa bottnen ? eller ska något imellan eller efter åt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hempel har ett bra häfte och en bra cd med anvisningar för alla deras produkter. Heter Båtvårdsguide.

Tror jag fick min från  Benns Mast & Båttillbehör - finns säkert på fler ställen också.

www.benns.se

Själv bottenmålar jag inte - behövs inte i Bottenviken. :-)

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...