basegunnar 0 Postad 21 Mars , 2007 Jag behöver lite hjälp! Har en Yamarin 5940 som jag köpte beg. förra sommaren. Då var den precis bottenmålad med en Hempel Mille Xtra färg, dvd en västkustfärg som är kopparbaserad. Båten låg i havet från slutet av Juni till Oktober och inget beväxtlighet på botten. Färgen sitter bra men har lossnat i fören på några små ställen. Behöver jag måla om hela botten på båten eller räcker det med att bättra på där färgen släppt? Om jag behöver måla om hela, räcker det att tvätta noga och sedan slipa/rugga upp befintlig färg? Enligt Hempel så står det att båden har sk. flerårseffekt kan någon kloka kommentera just denna effekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 21 Mars , 2007 Jag målar vart annat år, där emellan bättrar jag på där det behövs. Någon slipning eller tvätt behövs inte, såvida du tvättade den med högtryck vid upptagningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Mars , 2007 Skall man tolka det som att man ej skall bottenmåla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 12 April , 2007 Skall målas varje år, helt och hållet. Bottenmålar ca 2 båtar om dagen så jag har kunskap i ämnet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 12 September , 2007 Hur bottenmålar jag då, ska ajg skrapa bort snäckrona först och sedan vårslipa bottnen ? eller ska något imellan eller efter åt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 12 September , 2007 Hempel har ett bra häfte och en bra cd med anvisningar för alla deras produkter. Heter Båtvårdsguide. Tror jag fick min från Benns Mast & Båttillbehör - finns säkert på fler ställen också. www.benns.se Själv bottenmålar jag inte - behövs inte i Bottenviken. :-) Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 12 September , 2007 Kolla http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vHEMPELDOC/A7B7861156B84ACDC125712600471BA9?OpenDocument&1 Båtvårdsguiden från Hempel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 12 September , 2007 Vårslipa eller höstslipa, det är frågan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser