AudiTQ 1 Postad 21 Mars , 2007 Hej alla, igen. Nu e det båtsäsong och som många andra går jag i båtköpartankar. Har hittat en del objekt som är intressanta. Problemet nu är hur man ska finansiera ett köp. Bankerna säger tvärnej till att låna med båten som säkerhet- vilket är rätt lustigt. Så alternativet är att gå via en båtfirma vilket begränsar utbudet en del. Ni som köpt eller ska köpa båt, hur har ni gått tillväga med finansieringen ? Jag har god ekonomi och tjänar över medel men trots detta så är det blancolån med sopränta som gäller om man ska köpa av en privatperson. Tacksam för hjälp o råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 21 Mars , 2007 http://www.min-ekonomi.se/laana_pengar/laana pengar till baat_m16.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 21 Mars , 2007 Tack för länken. Använde du någon av ovan nämnda banker ? Citerar sidan Låna pengar till en båt fungerar på samma sätt som billån. Båten tar banken som pant... hur är det - tar verkligen bankerna båten som pant ? inte GE Moneybank iaf...frågade dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tribeca 0 Postad 21 Mars , 2007 Det är väl inte helt ovanligt att lägga in det i en ev. bostad. Så gjorde vi i alla fall, klart bäst och billigast. Men jag antar att du inte har den möjligheten. En bra kontakt med en bankman brukar lösa det mesta, av någon anledning verkar relationen bli bättre ju mer lån man har ;-), skumt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 21 Mars , 2007 Vet inte vilka banker du kollat med, men de stora bankerna har båtlån! http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,3681,00.html http://www.seb.se/ (klicka på låna, sedan Bil-, båt- & fritidslån) http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=205104 Eller?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 21 Mars , 2007 Helt riktigt har de stora bankerna båtlån- om du köper från en auktoriserad firma ja. Men inte om du ska köpa privat. Jag har funderat på att baka in det i ett bostadslån. Verkar det mest lönsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tribeca 0 Postad 21 Mars , 2007 Ja har du redan ett bolån så är det klart mest förmånligt, vi värderade upp vår kåk och fick hyfsat utrymme för både båt och annat, utan att för den skull vara belånad upp till skorstenen. Köpte båten privat och vår bank var iofs beredd att ge lån även utanför huslånet med båten som säkerhet, dock till något högre ränta. Går du till en bank så bryr dom sig inte om båten säljs av privatperson eller företag, dock är ju räntan på båt o billån något högre än t ex huslån, men det är enda skillnaden, det är i alla fall min erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 714 Postad 21 Mars , 2007 Jo, visst har de stora bankerna båtlån. Men... Swedbank kräver att båten köps genom en auktoriserad handlare. SEB kräver att båten köps genom en svensk handlare. Nordea kräver att båten köps genom professionell handlare. Det står klart och tydligt i deras villkor. Detta begränsar möjligheterna att köpa privat vilket trådskaparen också påpekar. När jag köpte båt för 5 år sedan kom jag överens med en båthandlare att han köpte den båt jag hittat på privata marknaden. Sedan sålde han den till mig med ett litet påslag som jag genom prutning hos privatsäljaren hade fått utrymme för. Då gick det bra med finansiering genom bank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 21 Mars , 2007 Nu vet inte jag hur stor båt det gäller, men jag tog ett lån på ica-banken. var bra ränta vid tillfället och jag betalat in 500kr ränta varje månad. klart överkomligt tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 22 Mars , 2007 Haha, har du köpt båten på ICA? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sotarn 0 Postad 22 Mars , 2007 Ska man köpa båt liksom bil privat så är det blancolån (utan säkerhet) som gäller om man inte kan låna extra på t.ex bostad. Är man medlem i visa föreningar eller packförbund kan det finnas extra förmånliga lån som man kan teckna, man brukar kunna få upp till någon procentenhet lägre ränta. Senast ändrad av sotarn | 22 mars 2007 | 09:44 Senast ändrad av sotarn | 22 mars 2007 | 09:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Mars , 2007 Om 500 kronor i månaden är en överkomlig ränta är väl helt ointressant, det som är intressant är väl räntesatsen i %. Om du betalat 500 kronor för ett lån på 1 miljon är det bra, men betalar du 500 på ett lån på 100.000 är det väl mindre bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 22 Mars , 2007 SEB har bra båtlån att erbjuda..men precis som tidigare nämt- endast via en auktoriserad försäljare. Det enda man kan göra är att vänta på att man hittar drömbåten hos en firma och välja bort alla privatförsäljningar. Jag ska belåna lägenheten- för jag vet att den är värderad högre än vad jag gav för den- verkar som sagt vara det enda vettiga alternativet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 22 Mars , 2007 En viktig sak att tänka på om man belånar sitt hus eller lägenhet för att köpa bil eller båt är att det väldigt ofta blir en förlustaffär. Visserligen får man ju lägre räntesats på sitt bolån än på ett båt/billån, men man har också bolån oftast på väldigt mycket längre tid. Så på det stora hela så kan det ofta (beroende på belopp osv) bli en sämre affär totalt sett än att ta ett vanligt båt eller billån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 22 Mars , 2007 hur tänker du då? Amorteringstiden styr du ju själv! Den kan ju vara både kortare och längre jmf med ett sk båtlån. mvh JesseDC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 22 Mars , 2007 Styr du inte amorteringstiden själv ? det trodde jag iaf. Måhända en förlustaffär men det får jag leva med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 22 Mars , 2007 Jag menade om man höjer sitt nuvarande bolån med ett visst belopp tänkt för tex båt. Bolånet ligger väl vanligtvis uplagt på 20-30år? Om man då ganska nyligen köpt huset och sen tar dessa extra pengar till båt, då får man ju betala ränta på dessa pengar i kanske 20 år eller mer istället för 60-100mån som ett vanligt båtlån brukar vara på. Men har man en hög amorteringstakt på bolånet så blir det ju en bättre affär iaf. Nu tänkte jag kanske närmast på de som är lite yngre och som har bolån på kanske 2miljoner och obefintlig amortring. Senast ändrad av batrookie | 22 mars 2007 | 14:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tribeca 0 Postad 22 Mars , 2007 Har du rörligt bolån (t ex på de sista 200 kkr, det som normalt benämns topplån) så kan du höja eller minska amorteringen som du vill. Att lånet är upplagt på en viss tid bestämmer bara minimiamorteringen, du är självklart fri att amortera mer om du vill och på så sätt betala tillbaka lånet snabbare än motsvarande bancolån vid oförändrad månadskostnad. (Det man istället skulle betala i ränta kan man då amortera för, alltså blir lånet återbetalat snabbare.) Jag hävdar att det inte finns några nackdelar att lägga in lånet i bostaden, däremot kan det finnas nackdelar med att låna pengar generellt, men det är en helt annan fråga. Förutsättningen var ju att pengar skulle lånas - och det gör man billigast med bostaden som säkerhet. I dag är ju räntan samma på topp- och bottenlån också, så inte ens där finns någon skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ideal 0 Postad 22 Mars , 2007 Vi betalade vår båt kontant med bankkort, enklast och bäst om det finns täckning på kontot... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tribeca 0 Postad 22 Mars , 2007 Jo, det funkar ju alltid det med. Antar att det är du som lånar ut stålarna... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ideal 0 Postad 23 Mars , 2007 Nej. tyvärr inte. Jag har varit pensionerad för ryggen i 12 år (f-57) så jag har inga pengar att låna ut, men för egna behov finns det lite sparat i madrassen... och madrassen blev ganska tunn efter båtköpet (18.000,- ¤) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 23 Mars , 2007 För mig personligen känns det fel att låna pengar till båt. Till bostad och bil är en sak men båt är något som man inte måste ha. Nu säger jag inte att det är fel att låna bara det att jag inte tycker det känns bra så därför har jag haft prisklass på båt efter hur mycket pengar jag haft istället för att låna. Men så har jag inte en Nimbus heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 23 Mars , 2007 Kloka ord. Jag håller med dig. Jag har f.n en Buster RS som jag kört några säsonger med...ej belånad och helt avgifts fri förutom försäkring osv. Men man blir ju inte färre i familjen- känns som om man vuxit ur Bustern. Kan iofs satsa på en Buster L som är något större och kostnaden blir inte så stor om jag säljer RSen. Det är väl det mest logiska att göra rent ekonomiskt men jag har uppvuxen på sjön och har väl behovet i blodet att kunna övernatta och spendera flera dagar i skärgården utan att behöva tälta osv. Vi får se vad som händer- är i skrivande stund mitt inne i en bostadsaffär i miljonklassen så det kan sätta käppar i hjulet för alltför stora båtinköp- ekonomin kanske inte tillåter det denna säsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andrestyrman 0 Postad 23 Mars , 2007 Jag tycker nog det är klokare att låna pengar till en båt än till en bil. Bilen är ju inte värd ett skvatt efter tio år medan båten brukar hålla värdet ganska bra. Själv har jag ett blanco-lån och jag fick samma ränta i stort sett som om jag skulle köpt via en firma. Känns också ganska skönt att det är lätt att sälja båten när jag vill och sen betala tillbaka pengarna om jag vill det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 23 Mars , 2007 Helt rätt! Betydligt bättre att låna till ett båtköp än ett bilköp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 24 Mars , 2007 japp----efer många nybilsaffärer som tappat 50.000kr på kanske 20 mil...TRÖTTNAR man lätt....se till exempel Nimbus..en del begagnade modeller kostar mer idag än vad dom gjorde som nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 6 April , 2007 Beror på hur man ser det. Jag håller med på det sättet eftersom en båt generellt inte tappar så mycket i värde som en bil. Vad jag menade är att en bil är ofta ett mer måste. Skulle med glädje låna pengar till en bil för att mina barn skulle kunna åka säkert. Men det skulle kännas värre att låna till en båt som jag klarar mig utan. Eller ja det gör jag ju inte men ni förstår vad jag menar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 6 April , 2007 Förstår dig och det är klokt. Tyvärr finns det så många idag som belånar allt. TV, möbler etc. det är tragiskt att se hur många det är som inte skulle klara sig om räntorna går upp säg 3-4% vilket inte är orealistiskt. Men är man båtmänniska och älskar havet och som i ditt fall ändå kan pynta in din gamla båt kontant skulle jag köpt nån trevlig båt. Men eftersom du är i husaffärer kan du inte försöka belåna huset lite mer så du får till mellanskillnaden på dina båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 18 April , 2007 ...som läget är nu; jag har hittat drömbåten- finansiera med Nordeas räntemonster till Blancolån ? eller avstå köp. Lite av ett dilemma Båten det gäller kostar 270.000. Beviljat lån hos Nordea är 220.000kr med 7.45 % ränta (!) sen skjuter jag in det jag fick för Bustern osv. har för avsikt att placera om detta lån så fort det går...troligen till nästa vår- om det nu blir ett köp. Det bär f*n emot att behöva låna till den höga räntan men vad gör man ? båt är för mig jätteviktigt.--känns dock bra att man inte har lån på nån dyr bil osv.. men är som sagt mitt uppe i ett bostadsköp där inflyttning sker April 2008- vilket innebär att det lånet inte görs klart förens om ett år. ...vad skulle ni gjort i min situation ????????????????? Senast ändrad av AudiTQ | 18 april 2007 | 23:01 Senast ändrad av AudiTQ | 18 april 2007 | 23:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 19 April , 2007 Är det en helt ny båt? Jag skulle köpt båten, har du inte otur så kommer du att få igen pengarna om du 2008 känner att utgifterna blir för stora så då kan du sälja båten och lösa in lånet. Räntekostnaden för ditt nordéa lån blir ju c:a 956kr så tar du det på lång avbetalningstid så blir det ju ingen våldsam månadskostnad. Sen när du haft huset i 1år eller så och bostadspriserna fortsätter uppåt kan du värdera upp huset och få med båten i huset istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser